|
Elokuvaväkivallan poetiikka
Elokuvaväkivaltaa koskeva keskustelu
on keskittynyt hyvin pitkälti oletettuihin psykologisiin
ja sosiaalisiin vaikutuksiin. Niin tärkeää kuin tämä
onkin, se on jossakin määrin rajoittanut keskustelua ja
sen myötä myös asian ymmärtämistä. On tarkasteltava
myös elokuvaväkivallan poetiikkaa eli etsittävä
vastauksia kysymyksiin: Mitkä ovat elokuvaväkivallan
esteettiset funktiot? Millaisiin taustaoletuksiin ja
normeihin vetoamalla ja millaisin kerronnallisin keinoin
sen käyttö oikeutetaan? Millaisiin psykologisiin
tarpeisiin ja mekanismeihin se vetoaa? Miten
elokuvaväkivalta tehdään siedettäväksi ja jopa
nautittavaksi?
Elokuvaväkivalta
esteettis-psykologisena kysymyksenä
Esteettiset kysymyksenasettelut eivät
koske pelkästään esteettistä objektia itseään, vaan
myös sitä, miten teoksen elementit osana sen
kokonaisuutta synnyttävät katsojissa jonkin reaktion.
Elokuvaväkivallan osalta esteettisen tarkastelun on
selvitettävä, miten väkivalta esitetään kuvin ja
äänin osana tarinan ja teemojen kehittelyä
tarkoituksena synnyttää katsojassa tiettyjä
vaikutelmia. Tähän kuuluu olennaisena osana katsojan
asemoiminen väkivallan esittämiseen ja sen myötä
väkivaltaan ylipäätään.
Väkivaltaviihteeseen liittyy
keskeisesti eräs rakenteellinen paradoksi. Vaikka
väkivaltaa pidetään yleisesti pahana ja sen
representaatioita epämiellyttävänä, jollei suorastaan
vastenmielisenä, ainakin kohtuullisen suurelle osalle
yleisöä väkivaltaviihde tuottaa mielihyvää. Nämä
reaktiot eivät ole mitenkään toisensa poissulkevia,
pikemminkin päinvastoin, ne voivat suorastaan kiihottaa
toisiaan. Tämä on väkivallan poetiikan kivijalka,
perustanaan eräs esteettisen asennoitumisen
keskeisimmistä piirteistä.
Esteettinen funktio erottaa teoksessa
käsiteltävät asiat ja niihin liittyvät tuntemukset
suorasta yhteydestä todellisuuteen. Toisaalta nuo asiat
ja tuntemukset saavat relevanssinsa siitä, että ne
kuitenkin suhteutuvat todellisuutta koskeviin
käsityksiimme ja tuntemuksiimme. Tämä mahdollistaa
sisällön esiin nostamien ainesten työstämisen
irrallaan todellisen tilanteen paineista ja vastuista.
Gregory Currie on käyttänyt fiktioon ja fantasiaan
liittyvistä mentaalisista prosesseista nimitystä
off-line -simulaatio. Tällainen simulaatio toimii
pitkälti samojen mentaalisten mekanismien varassa kuin
todellisuuden mieltäminenkin, jopa siinä määrin, että
ne synnyttävät fyysisiä reaktioita kuten
jännitystiloja ja niitten laukeamisia. Näin simulaatio
mahdollistaa myös sepitteen ’todesta ottamisen’. (Currie,
1995, s. 149–150.)
Se, miten ihminen suhtautuu
fiktiiviseen väkivaltaan, missä määrin hän nauttii
tai ylipäätään sietää sitä, vaihtelee tunnetusti
suuresti. Jotta voitaisiin eritellä suhtautumista
väkivaltaviihteeseen, on oletettava sisäiskatsoja, jossa
jokin tapa esittää väkivaltaa synnyttää tietyn
tekijöiden toivoman vaikutuksen. Todellisten katsojien
reaktiot osuvat sitten enemmän tai vähemmän yksiin
tämän ideaalikatsojan reaktioiden kanssa. Ilmeisesti
näin tapahtuu kohtuullisen usein, koska ronskikin
väkivaltaviihde tuntuu kyllä löytävän yleisönsä.
Väkivallan määrä, esittämistapa ja oikeuttamisen
strategia (sikäli kuin sellainen katsotaan
tarpeelliseksi) kalibroidaan tietysti kohdeyleisön
mukaan.
Yksi väkivallan poetiikan
keskeisimpiä kysymyksiä on, esitetäänkö väkivalta
eksplisiittisesti vain implisiittisesti. Eri kulttuurit,
aikakaudet ja lajityypit ovat vaihdelleet suuresti sen
suhteen, onko väkivaltaa esitetty näyttämöllä, onko
näytetty vain sen jäljet ja seuraukset vai jääkö koko
kauhistuttavuus pelkästään puheen tasolle. Antiikin
draamoissa veriteot tapahtuivat pääasiassa näyttämön
ulkopuolella. Aischyloksen Oresteijan näyttämöohjeiden
mukaan kuulemme vain Agamemnonin huudot kun hänet
murhataan. Kun palatsin ovet sitten avataan, näemme
hänet "kuolleena hopeisessa kylpyammeessa
purppuraviitan peittämänä." Euripideen Troijan
naisissa tapahtuu kokonainen sarja toinen toistaan
hirveämpiä veritöitä kreikkalaisten kostaessa
voitetuille vihollisilleen. Ahdistavuutta ei mitenkään
vähennä se, että vangittujen troijalaisnaisten tapaan
saamme tietää näistä vain viestintuojien kautta.
Loppupuolella jopa kreikkalainen sanansaattaja jää
lähes sanattomaksi viestinsä musertavan taakan alla.
Keskiajalla ja vielä renessanssin
teatterissa väkivallan esittäminen oli huomattavasti
ronskimpaa ja eksplisiittisempää. Saatettiin esittää
kidutusta, silpomista ja mitä puistattavimpia tapoja
tappaa ihmisiä. Shakespearekin oli tämän tradition
perillinen. Hänen varhaisteoksessaan Titus Andronicus
tapahtuu kolmetoista murhaa, neljä silpomista ja
raiskaus. Tämä ei välttämättä ihmeemmin
järkyttänyt yleisöä, joka oli kyllä tottunut
näkemään ihan oikeaa ja äärimmäisen brutaalia
väkivaltaa esimerkiksi julkisissa teloituksissa.
Teatterissa hirmutyöt on täytynyt esittää ainakin
jossakin määrin tyylitellysti, mutta se ei ilman muuta
tee väkivallan esittämisestä vähemmän shokeeraavaa.
Omana aikanamme, Peter Brookin legendaarisessa 1950-luvun Titus
Andronicus -produktion esityksissä ihmisiä usein
pyörtyi, eräässä näytöksessä jopa 20 henkilöä.
Äänillä lienee ollut osuutta asiaan. Kun Tituksen käsi
katkaistiin, ei nähty veren roiskuvan mutta
näyttämöavustaja sahasi kulisseissa luunpalasta.
Elokuvaväkivallasta puhuttaessa
kauhistellaan usein väkivallan eksplisiittisyyttä. Jos
huolenaiheena on väkivallan mahdollisesti aiheuttama
ahdistus, tässä mennään ainakin osittain harhaan.
Pelkästään äänten perusteella ilmennetty väkivalta
saattaa olla aivan yhtä järkyttävää kuin kuvassa
nähtävä, ehkä jopa järkyttävämpää, sillä se saa
mielikuvituksen liikkeelle.
Greenawayn elokuvassa Baby of Mâcon
(1993) näemme groteskiksi vääntyneen
miraakkelinäytelmän, jota on seuraamassa meluisa ja
äänekkäästi kantaaottava joukko eri säätyihin
kuuluvia ihmisiä. Rajat esityksen ja todellisuuden
välillä sekoittuvat kaiken aikaa ja sen myötä
vaihtelee myös elokuvan katsojan asema suhteessa
esitettyyn. Näin elokuva salakavalalla tavalla asemoi
katsojansa samaan katsojapositioon kuin näyttämänsä
sadistiset tirkistelijät tuoden esiin ajatuksen siitä,
että karmaisevan asian representaatio onkin totta
sellaisella kerronnan tasolla, jolla sen ei pitäisi sitä
olla. Tarinan naispäähenkilö (Julia Ormond) pitää
pelkkänä esityksenä sitä, että hänen neitseytensä
riistetään häneltä raiskaamalla hänet 208 kertaa.
Suurta vuodetta reunustavien verhojen keskellä hänet
kuitenkin todella raiskataan 208 kertaa. Elokuvan sisälle
ei jää tarinakehystä, jonka suhteen raiskaus olisi vain
esitystä. Raiskattavan naisen pitkään jatkuvat kauhun
huudot ovat raastavimpia, mitä valkokankaan takaa on
koskaan kuultu.
Baby of Mâconin raiskauskohtaus
saa vain lisää voimaa Greenawayn
jälki-brechtiläisestä, epäsentimentaalisesta ja
etäännyttävästä tyylistä, joka kaikessa
fantastisuudessaankin tuntuu amoraalisesti kiistävän
raiskaukseen liittyvän äärimmäisen tunnelatauksen ja
ihmisarvon riiston. Vaikka katsojaa muistutetaan tavan
takaa tarinan monikerroksellisuudesta ja kokonaisuuden
harkitun keinotekoisesta luonteesta, Ormondin esittämän
naisen kohtalo kääntää "sehän on vain
teatteria/elokuvaa" -teesin päälaelleen saaden
vieraannuttamisen vaikuttamaan julmuudelta ja karkealta
välinpitämättömyydeltä niin fiktiivistä henkilöä
kuin häneen sympaattisesti suhtautuvaa katsojaakin
kohtaan. Eräässä mielessä kyse on väkivallasta myös
katsojaa kohtaan, koska häntä johdetaan harhaan
odotettavissa olevan väkivallan suhteen.
Väkivalta elokuvan formaalina
elementtinä
Baby of Mâcon on erinomainen
esimerkki paitsi implisiittisen väkivallan voimasta myös
väkivallan käytöstä elokuvallisena keinona osana
elokuvan formaalia kokonaisrakennetta. Formaalit elementit
ovat elokuvan osatekijöitä, joilla elokuvan
kokonaisrakenteen puitteissa johdatellaan katsojaa
tarinamaailman konstruoimisessa ja juonen seuraamisessa
sekä pyritään saamaan aikaan hänessä jokin reaktio.
Niillä saatetaan myös pyrkiä vakuuttamaan katsoja
jostakin aiheeseen liittyvästä teesistä, ja näin
syntyy yhteys maailmaa koskeviin uskomuksiin ja
tuntemuksiin. Väkivallalla voi olla elokuvassa ainakin
seuraavia formaaleja funktioita
- Realismi
- Rakenteellinen elementti
- Esteettinen elementti
- Koominen elementti.
Väkivallan esittäminen realistisesti
on ehkä varsin helposti motivoitavissa. Väkivalta on osa
inhimillistä ja yhteisöllistä todellisuutta jopa siinä
määrin, että sen on monasti katsottu kuuluvan
ihmisluontoon. Niinpä väkivallan esittämistä
taiteellisessa representaatiossa voidaan perustella
sillä, että taiteen tehtävänä on johdattaa meidät
kohtaamaan todellisuus rehellisesti jopa kaikessa
raadollisuudessaan. Taiteen tehtäväksi voidaan kuitenkin
yhtälailla nähdä se, että se myös auttaa meitä
löytämään ratkaisuja tai ainakin tulemaan toimeen
todellisuuden kanssa. Ei ole mitenkään selvää,
millainen väkivallan esittäminen parhaiten palvelee
tätä tehtävää.
Väkivalta rakenteellisena elementtinä
tarkoittaa väkivallan esittämistä elokuvan tarinan
liikkeelle panevana voimana, taitekohtien
määrittäjänä sekä esille nousseiden ongelmien
ratkaisijana ja ongelmien synnyttämien jännitteiden
laukaisijana. Tyypillisesti väkivalta aiheuttaa
yhteisössä epätasapainotilan. Se synnyttää toimintaa,
joka puolestaan aiheuttaa uusia väkivaltaisia
yhteenottoja. Tappiot ja menestykset näissä taistoissa
ohjaavat tapahtumien kulkua ja toimivat usein opetuksina
henkilöille. Useimmissa tapauksissa sisäiskatsojan
oletetaan ainakin elokuvan kuvitteellisen maailman
puitteissa pitävän näitä opetuksia oikeina. Tarinan
sisällä opit johtavat viimein loppuratkaisuun, jonka
elokuvan moraalista kehityskaarta myötäillyt katsoja
kokee tyydyttävänä. Yhteisö palaa tasapainotilaan ja
henkilöt jatkavat normaalia, oletettavasti vähemmän
väkivaltaista elämäänsä.
Yhteisöllinen ulottuvuus on tärkeä,
koska se osaltaan vahvistaa tasapainon uudelleen
saavuttamiseksi käytetyn vastaväkivallan oikeutusta.
Kaikki tämä kytkeytyy kysymykseen väkivallan
esittämisen realistisesta motivoinnista: on uskottavaa,
että väkivalta synnyttä vastareaktion, joka saa
väkivallan kohteeksi joutuneen päähenkilön toimintaan.
Tästä on lyhyt askel tuon toiminnan mieltämiseen
oikeutetuksi. Elokuvan huipentuman rakentaminen
väkivaltaisen purkauksen tai lopullisen
välienselvittelyn varaan on rakenteellinen efekti, joka
tyypillisesti ylittää kirkkaasti niin realismin rajat
kuin moraalisen spekuloinnin kahleetkin. Näin varsinkin
valtavirtaelokuvassa, mutta Baby of Mâconin tapaus
osoittaa, että tällainen efekti voidaan rakentaa myös
kompleksisen taide-elokuvan huipennukseksi.
Elokuvan rakenteelliset elementit
toimivat osittain sen varassa, että ne synnyttävät
katsojassa tiettyjä psykofyysisiä tiloja. Väkivalta voi
toimia järkyttävänä efektinä, joka voi hyvinkin saada
aikaan jännitetilan. Tämä kytkeytyy reaktioihimme
väkivallan seurauksiin todellisuudessa, mutta se ei ole
niiden rajoittama. Tyypillisesti vedotaan pikemminkin
primitiivisen, kvalifioimattomaan oikeustajuun: Viattomat
ovat kärsineet ja janoamme oikeudenmukaisen tilanteen
palauttamista vaikka sitten väkivalloin. Jännitetila
ylläpitää kiinnostustamme ja johdattelee osaltaan
huomioitamme ja toiveitamme tarinan etenemisen suhteen.
Viimein jännite todennäköisesti laukeaa ’vastaväkivallan’
tuloksena. Esteettinen efekti toimii paljolti sen varassa,
että väkivaltakohtaukset on rytmitetty toimivasti niin,
että katsoja ei turru vaan kokee enemmän tai vähemmän
tasaisesti kasvavan jännitteen ja viimein jännityksen
purkautumisen synnyttämän helpotuksen. Tämä on
katharsikseksi kutsun elämyksen psykofyysinen perusta.
Väkivallan esteettiselle
strukturoinnille rakentuva elokuva saattaa olla nautittava
sellaisellekin, joka ei todellisessa elämässä hyväksy
väkivaltaan turvautumista tai ainakaan elokuvassa sille
esitettyjä motivaatioita. Tämä on oire siitä, että
väkivallan katharttisesti päihittävään väkivaltaan
turvautuminen vastaa perustavaa laatua olevaa fantasiaa,
joka ohittaa sivistyneemmän, aikuisemman suhtautumisen
väkivaltaan. Kyse lienee samasta psyykkisestä
mekanismista, joka saa kansanjoukot ja kongressit
innostumaan esimerkiksi pahan akselia vastaan
käytävästä sodasta.
Erotuksena väkivallan käyttämisestä
formaalina rakenteellisena tekijänä, voidaan puhua
väkivallan estetisoimisesta. Pitkään väkivalta oli
valtavirtaelokuvassakin hyvin sanitoitua. Hieman teatterin
konventioiden tapaan haavoittuneen tuli käännähtää
niin, ettei haava ja siitä oletettavasti pursuava veri
ollut näkyvissä. Musta-valkoisessa elokuvassa
mahdollisesti nähty veri ei näyttänyt erityisen
shokeeraavalta.
Erään taitekohdan elokuvaväkivallan
kulttuurihistoriassa muodostavat Arthur Pennin Bonnie
ja Clyde ja Robert Aldrichin Likainen tusina
(The Dirty Dozen) (väri)elokuvat vuodelta 1967 sekä Sam
Peckinpahin Hurja joukko (The Wild Bunch)
paria vuotta myöhemmin. Niiden katsotaan tuoneen
niin sanotun graafisen väkivallan Hollywood-elokuvaan.
Väkivalta niissä oli aikaisempaa radikaalisti
eksplisiittisempää ja ’verisempää’. Käyttöön
otettiin ns. squibit, punaisella väriaineella täytetyt
kondomit, jotka revetessään synnyttivät shokeeraavan
vaikutelman luodin iskeytymisestä tai ulostulosta
ihmisruumiista. Harva pystyy arvioimaan kuinka hyvin
efekti vastaa todellisuutta, mutta useimpiin meistä se
tekee hätkähdyttävän vaikutuksen.
Ei ole sattuma, että ampumis- ja
taistelukohtauksia näissä elokuvissa kuvattiin ennen
näkemättömällä tavalla estetisoiden, käyttäen
monikamerakuvausta, eri nopeuksilla tehtyjä hidastuksia
ja montaasia. Näillä saatiin aikaan huikea jännite
baletillisen ja räjähtävän toiminnan välille.
Esimerkiksi Bonnie ja Clyden loppukohtaus, jossa
pääpari ammutaan kuoliaaksi konekivääritulella, on
hirvittävyydessään oudolla, joidenkin mielestä ehkä
perverssillä tavalla kaunis. Näin ennen näkemättömän
eksplisiittinen väkivalta integroitiin osaksi
elokuvaesteettistä kokonaisuutta.
Kaunista tai ei, ovi oli avattu
aikaisempaa huomattavasti eksplisiittisemmän väkivallan
esittämiselle. Jatkossakin tehtiin esteettistä
väkivaltaviihdettä, mutta esiin nousi myös
elokuvantekijöitä, jotka halusivat koettaa kuinka
karmeaa väkivaltaa elokuvassa oikein voidaan kuvata.
Tätä taipumusta ilmeni ja ilmenee yhä sekä fiktion
että dokumenttielokuvan puolella. Väkivaltaelokuvan
tekijöillä ei kuitenkaan ole aina ollut vastaavaa
taiteellista kunnianhimoa puhumattakaan siitä
kriittisestä, suorastaan filosofisesta aspektista, joka
eksplisiittisen väkivallan elokuvien ensimmäisestä
aallosta oli löydettävissä.
Väkivallasta koomisena elementtinä
löytyy runsaasti esimerkkejä elokuvan varhaisvaiheista
asti, osaksi juontuen sirkus- ja varieteehuvien, ronskin
nukketeatterin ja muun vastaavan ajanvietteen tarjoamasta
innoituksesta. Näissä viihteen lajeissa suuri osa
hauskuudesta tulee slapstickmäisestä kilpailevien
hahmojen keskinäisestä mäiskimisestä. Elokuvassa
vastaavaa on ilmennyt ennen kaikkea eräissä
mykkäkomedian ja animaation lajeissa. Kun tarinamaailma
on kyllin kuvitteellinen, henkilöt karikatyyrejä ja
väkivalta hyperbolista, efekti on pelkästään koominen.
Voisi melkein sanoa, että tällaisen kauhisteleminen
kertoo puutteellisesta katsomiskompetenssista.
Myös aikamme live-action elokuvista
löytyy kosolti esimerkkejä, joissa väkivalta saa aikaan
esimerkiksi yllättävyyden kautta koomisen vaikutelman.
Yksi kuuluisimmista esimerkeistä on Kadonneen aarteen
metsästäjien (Raiders of the Lost Ark, 1981)
kohtaus, jossa anonyymi vastustaja haastaa Indiana Jonesin
ruoskilla käytävään kaksintaisteluun. Takaa-ajon
väsyttämä Indiana katsoo hetken voipuneen näköisenä
vihollisensa briljeeraamista ruoskansa kanssa ja ampuu
hänet sitten lakonisesti siihen paikkaan. Ainakin
ensi-iltakierroksella, täpötäydessä salissa nähtynä
ratkaisun yllätysteho sai aikaan räjähdysmäisen
naurureaktion. Sille ei tuntunut olevan mitään estettä,
sillä kuten väkivaltakomiikka yleensä, väkivallan
kohdetta ei ollut inhimillistetty.
Kerronnallis-eettisessä katsannossa hän oli
epähenkilö. On vaikeampaa saada psykologisesti
uskottaviin, tunteviin ja kipua kokeviin hahmoihin
kohdistuva väkivalta vaikuttamaan hauskalta. Kun tämä
edes jossakin määrin onnistuu, elämys on katsojan
kannalta psykologisesti hyvin ristiriitainen.
Quentin Tarantino on yltänyt
hämmästyttäviin suorituksiin tässä suhteessa. Ehkä
häkellyttävin on nuoren afroamerikkalaisen surma
elokuvan Pulp Fiction (1994) loppupuolella. Vaikka
poika ei esiinny tarinassa kuin hetken, hänen pelkonsa ja
tuskanhikensä ovat selvästi nähtävillä. Gangsterien
jatkuva sanailu on kuitenkin synnyttänyt omalaatuisen,
mustan huumorin sävyttämän ilmapiirin. Elokuvan muiden
juonensäikeiden myötä esiin on tullut paljon sekä
huvittavia että hyvin väkivaltaisia aineksia. Tähän
kohtaukseen saakka väkivalta on ollut joko fyysisesti
verraten tasavertaisten osapuolten välienselvittelyä tai
sitten kohdistunut muihin väkivaltaisiin, jopa
sadistisiin ja kieroutuneisiin henkilöihin. Tarinan
kehittely, hyppäily juonen säikeeltä toiselle, on
tuskin voinut olla ihastuttamatta nokkeluudellaan. Kaiken
tämän lisäksi elokuvan lievä fantastisuuden aste on
juuri hieman noussut gangsterien pelastuessa
ihmeenomaisesti vastustajien tulituksessa.
Kun toinen gangstereista ampuu
afroamerikkalaisen pojan vahingossa auton osuessa
töyssyyn, elokuvan tunnelmaa pitkään hallinnut
gangsterien välinen sanailu kiihtyy, mutta ei juuri muutu
vähemmän koomiseksi takapenkillä tapahtuneen
kuolemantapauksen vuoksi. Pojan kuolema on heille
puhtaasti käytännöllinen ongelma. Katsojan kannalta
asiaa auttaa se, että pojan ruumista ei nähdä, koska
Tarantino rajaa kuvan gangsterien kasvoihin. Nähdään
kyllä veren pärskettä, mutta siitä eroon
pääsemisestä muodostuu koominen projekti. Kohtauksesta
– niin kuin Tarantinon tuotannosta ylipäätään – on
tietysti helppoa olla pitämättä. Katsoja saattaa
järkyttyä ja suuttua paitsi pojan kuoleman johdosta,
myös koska hänen tapostaan tehdään
inhimillisestämisestä huolimatta yhtä yhdentekevä kuin
Indiana Jonesin ampuman arabin kohtalosta (elokuvissa
näin helposti surmattavien etnisen taustan pohtinen olisi
toisen esseen aihe). Myös tässä tapauksessa katsoja
saattaa kokea tällaisen suorastaan väkivallaksi
itseään kohtaa: häntä johdetaan harhaan ja
houkutellaan kokemaan eettisesti äärimmäisen
vastenmieliseksi kokemansa asia itselleen täysin
vieraalla tavalla.
Väkivallan oikeuttaminen
Vaikka elokuvaväkivallalla on
hämmästyttävä kyky viedä katsoja mennessään jopa
hänen väkivaltaa todellisessa elämässä kaihtavista
mielipiteistään ja tuntemuksistaan huolimatta,
useimmissa väkivaltaa sisältävissä elokuvissa sen
käyttö esitetään tavalla tai toisella oikeutettuna.
Näin pyritään osaltaan neuvottelemaan väkivallan
paradoksin kahden puolen, väkivallan vastenmielisyyden ja
kiehtovuuden välillä. Varsinkaan valtavirtaelokuvassa
katsojaa ei tavallisesti haluta rasittaa etualaistamalla
tätä ristiriitaa, kuten Tarantino tekee Pulp
Fictionissa. Pikemminkin väkivallan esittäminen
pyritään motivoimaan tavalla, jolla kontrastina
eettisesti kestävälle kriittiselle tarkastelulle on
ainakin psykologista tehoa. Tämä on elokuvan tehon
kannalta olennaisen tärkeää kun elokuvan sankari ja
samastumiskohde turvautuu väkivaltaan. Tyypillisimpiä
tarinallisen oikeuttamisen keinoja ovat:
- Kosto
- Rangaistus
- Oikeudenmukaisen tilanteen palauttaminen
- Pakko turvautua väkivaltaan suuremman pahan
välttämiseksi
Näistä erillään on syytä eritellä
myös strategioita, joilla väkivallan seuraukset
sulkeistetaan. Näitä ovat väkivallan kohteen
- jääminen yhdentekeväksi
- näyttäytyminen vastenmielisenä
- määrittäminen äärimmäisen pahaksi
Näillä kriteereillä on taipumus
sekoittua, mikä sinällään edistää psykologista
hyväksyttävyyttä. Koston ajatuksella on erittäin
vahvaa psykologista resonanssia. Kostolla on kuitenkin
taipumusta johtaa koston kierteeseen, mikä on paitsi
eettisesti sietämätöntä myös vahingollista kostajalle
itselleen. Niinpä kosto usein naamioidaan
rangaistukseksi, jopa oikeudenmukaisen tilanteen
palauttamiseksi. Tämän on tarkoitus toimia paitsi
oikeutuksena, myös pysäyttimenä uhkaavalle koston
kierteelle – imaginaarisella tasollahan näin voi
toivoa.
Elokuvassa tätä strategiaa voidaan
käyttää hyvinkin väkivaltaisen toiminnan oikeuttajana
kuten Huuliharppukostajassa (Once upon a Time in
the West, 1968), tai sitten tämä niin kovin inhimillinen
itsepetoksen strategia voidaan ottaa kriittisen
tarkastelun kohteeksi kuten Etsijöissä (The
Searchers, 1956). Molemmissa tapauksissa katsojaa
saatetaan houkutella samastumaan kostavaan sankariin. Se,
että katsojat ilmeisesti saavat helposti tyydytystä
koston toteutumisesta johtunee siitä, että kyse on
korviketyydytyksestä. Kun ihmiset eivät todellisessa
elämässä yhteiskuntajärjestyksestä ja omista estoista
johtuen pääse toteuttamaan kostoimpulssejaan, koston
toteutuminen imaginäärisellä tasolla, ilman seurauksia
todellisessa maailmassa, on sitäkin tyydyttävämpää.
Ja koska kyse on nimenomaan vain fiktiosta, tähän ei
välttämättä sisälly ajatusta koston
hyväksyttävyydestä todellisessa elämässä, jopa
päinvastoin: tarinassa tapahtuva kosto on nautittavaa
juuri koska se ei voisi tai ei ainakaan saisi tapahtua
todellisessa elämässä. Koston moraalin ja mielekkyyden
kyseenalaistaminen vaatii katsojaltakin paljon kypsempää
asennoitumista.
Riippuen katsojien toisaalta
yhteiskunnallis-eettisistä näkemyksistä, toisaalta
spontaaneista reaktioista kerronnan vuossa, rankaiseminen
saattaa näyttäytyä riittävänä motivaationa
väkivallalle. Kuten jo todettiin, varsinkin kun
alkuperäiset pahantekijät on esitetty kyllin
vastenmielisinä, rangaistus saattaa vaikuttaa katsojasta
tavattoman tyydyttävältä vaikka hän ei todellisessa
elämässä rangaistusetiikkaa hyväksyisikään.
Varsinkin studiokauden gangsterielokuvissa rikollinen
päähenkilö saattoi olla omalla tavallaan sympaattinen,
mutta "paha saa palkkansa" -eetos suorastaan
pakotti hänen väkivaltaisen surmaamisensa elokuvan
lopussa. Feministinen tutkimus taas on osoittanut, kuinka
seksuaalisesti vapautuneelle naiselle on usein
järjestetty kerronnallis-symbolinen rangaistus, jopa
kuolema.
Puhdas rankaiseminen näyttäytyy
kuitenkin tyypillisemmin kielteisenä, esimerkiksi
lynkkausmentaliteetin ilmentymänä. Rankaisun on
tapahduttava lain puitteissa, tai ainakin sillä on oltava
yhteisöllinen päämäärä. Valtavirtaelokuvassa
rankaiseminen pyritään yhdistämään vähintään
symbolisella tasolla oikeudenmukaisen tilanteen
palauttamiseen. Tämä ilmeisestikin palvelee meille
tarpeellista fantasiaa oikeuden toteutumisesta. Koska
olemme keskimäärin skeptisiä ihmisen perimmäisen
luonnon suhteen, emme juuri osaa kuvitella
oikeudenmukaisen tilan tehokasta saavuttamista ilman
ainakin jonkinasteista väkivaltaa. Lajityyppielokuvassa
aiheen symbolista käsittelyä helpottavat rajut hyvä–paha-polarisaatiot,
vihollisten marginalisoiminen yhdentekeviksi tai
yksikantaan pahaa edustaviksi.
Hienostuneemmassa mallissa kyse on
väkivallan esittämisestä traagisena
välttämättömyytenä. Ajatuksena on, että ihminen ei
ole ainoastaan pakotettu turvautumaan väkivaltaan kun
häntä, hänen rakkaitaan tai yhteisöään uhataan.
Ihminen saattaa joutua ratkaisutilanteisiin, joissa
mikään vaihtoehto ei ole moraalisesti hyväksyttävä.
Hänen on kuitenkin pakko toimia tavalla tai toisella ja
kannettava vastuu siitä. Tämä on kreikkalaisen
tragedian keskeinen idea, ja se on hyvin keskeinen osa
länsimaista ajattelua – sikäli kun se ei kuulu
rakenteellisesti kaikkiin kehittyneisiin yhteiskuntiin.
Yleisemmällä tasolla kyse on siitä, että pyritään
ikään kuin todistelemaan, että väkivaltaan
turvautuminen saattaa olla pahaa, mutta että se on
asiantiloista johtuen välttämättömyys. Kautta
vuosituhansien tämä on ollut klassinen oikeutus
sotatoimien aloittamiseen. Sodassa sitten käy niin kuin
käy ja tämä tulee vain hyväksyä, niin sodassa kuin
sotaelokuvissakin.
Ridley Scottin Isku Mogadishuun
-elokuvaa (Black Hawk Down, 2001) katsellessa pitäisi kai
iloita siitä, että viholliselle ei juurikaan anneta
kasvoja ja henkilöllisyyttä. Näin heitä ei sentään
demonisoida, kuten viholliset niin monissa sotaelokuvissa.
He ovat vain epämääräistä vihollisjoukkoa.
Lopputeksteissä todetaan, että todellisessa iskussa,
johon elokuva perustuu, somaleja kuoli 1000 ja
amerikkalaisia 19. Jälkimmäisten nimet nähdään sitten
teksteissä. Elokuvassa amerikkalaisten haavoittumisen
vaikutukset näytetään puistattavan eksplisiittisesti.
Syistä sotilaan ammattiin todetaan vain, ettei sitä voi
selittää. Sotilaat ovat omassa mittakaavassaan traagisia
sankareita, jotka sotilaina vain toteuttavat heille
määrättyä tehtävää
Seuraava askel tästä on, että
yksittäinen päähenkilö esitetään väkivaltaan
haluttomasti turvautuvana, oikeamielisenä sankarina. Hän
saattaa joutua ottamaan oikeudenmukaisen tilanteen
palauttamisen raskaan taakan kannettavakseen, koska tätä
varten luodut instituutiot ovat tavalla tai toisella
pettäneet. John Fraser kirjassaan Violence in Arts
kirjoittaa amerikkalaisesta kaksijakoisuudesta suhteessa
lakiin ja järjestykseen, "yleisestä tarpeesta
järjestyksen suhteen mutta vastustuksesta lakia
kohtaan", mikä tietysti osaltaan tekee lainmukaisen
järjestyksen ylläpitämisen vaikeaksi (Fraser,
1974, s. 16). Laajemmalti ottaen kysymys on
ilmeisesti periamerikkalaisista peloista, että pahat
miehet tulevat ja tekevät väkivaltaa kunnon ihmisille.
Ihmisten on itse ryhdyttävä toimiin puolustaakseen
itseään ja rakkaitaan, joskus kokonaista yhteisöä tai
amerikkalaisia arvoja ylipäätään.
Useimmiten tällainen vigilante-sankari
näyttäytyy amerikkalaisessa toimintaelokuvassa itsensä
hallitsevana kohtuuden miehenä, mutta toki on
mahdollista, että hänenkin väkivaltaisuutensa
riistäytyy käsistä ja hänen toimintansa nähdään
kriittisessä valossa. Mikäli sankarin toiminta on
motivoitu esimerkiksi rakastettujen menetyksellä tai
moraalisella suuttumuksella, hän saattaa kyllä mennä
hyvinkin pitkälle, ilman että katsojien reaktiot alkavat
kääntyä häntä vastaan. Elokuvassa The Patriot
(2000) päähenkilö on aikaisemmissa taistoissa
kokemiensa julmuuksien vuoksi halukas pitäytymään
erossa Amerikan sisällissodasta, mutta ryhtyy
organisoimaan sissitoimintaa julman Britti-upseerin
surmattua hänen poikansa.
Kostoväkivaltaviihteen tekee
useimmiten helpommin sulatettavaksi se, että väkivallan
kohde jää katsojalle yhdentekeväksi (anonyymit
pahantekijät, rivisotilaat), vaikuttaa vastenmieliseltä
(psykopaatit, epä- tai ei-inhimilliset vastustajat) tai
ovat äärimmäisen, ehkä suorastaan metafyysisen pahoja.
Väkivallan kohteen määrittämisessä äärimmäisen
pahaksi on kaksi mahdollisuutta. Kirjaimellisesti ottaen
se tarkoittaa tapauksia, joissa elokuvan fiktiivisessä
universumissa joku henkilö on miellettävissä
äärimmäisen pahan ruumiillistumaksi. Othello-näytelmän
Jago on usein mainittu tällaiseksi hahmoksi. Hannibal
Lecter lienee kuuluisin esimerkki nykyelokuvan parissa.
Molemmissa tapauksissa tietyt charmantit piirteet kuuluvat
asiaan. Pahuudenkin on vaikutettava omalla tavallaan
viehättävältä.
Mutta pahuus voi äärimmilläänkin
olla suhteellista. Henry Lee Lucas – sarjamurhaaja
-elokuvan (Henry Lee Lucas: A Portrait of a Serial Killer,
1986) päähenkilö on kyllä sarjamurhaaja, mutta hänen
kumppaninsa Otis on vielä hirvittävämpi. Hän on sitä
niin vastenmielisellä tavalla, että on vaikea olla
olematta Henryn puolella kun hän viimein surmaa Otisin.
Erässä englantilaisessa tutkimuksessa kävi ilmi, että
varsinkin mieskatsojat samastuivat Henryyn tässä
tilanteessa. "He does seem to be the gentleman killer
chap", joku totesi. Eräs toinen kertoi olleensa
pettynyt, kun Henry eräässä kohtauksessa vastoin
odotuksia ei tappanutkaan kaupanpitäjää, joka puhutteli
Henryä töykeästi (Hill, 1997, s. 44–45).
Nautintoa ja pelkojen työstämistä
Väkivaltaviihteen ymmärtämiseksi on
tarkasteltava paitsi teoksen formaaleja ominaisuuksia ja
väkivallan oikeuttamisen strategioita myös sitä,
millaisiin psykologisiin tarpeisiin tai taipumuksiin
tällaiset kulttuurin tuotteet vastaavat. Eräitä
vaihtoehtoja ovat:
- Pelkojen työstäminen
- Nauru, vahingonilo
- Sävähdyttävät elämykset
- Sadomasokismi
- Oikeuden toteutuminen
- Tuhon ja kärsimyksen ylevyys
Myös nämä tekijät sekoittuvat usein
keskenään, millä myös on yksittäisten tekijöiden
tehoa lisäävä vaikutus.
Väkivallan representaatioilla on
tärkeä asema väkivaltaan liittyvien pelkojen
työstäjänä. Moderni yhteiskunta mahdollistaa sen,
että voimme rauhanoloissa elää hyvin turvattua
elämää. Emme kuitenkaan välttämättä tunne oloamme
turvatuksi. Monilla meistä on mitä erilaisimpia pelkoja,
jotka voivat liittyä fyysiseen turvallisuuteen,
terveyteen, sosiaaliseen ja institutionaaliseen
hyväksyntään tai menestykseen työelämässä. Nämä
pelot eivät läheskään aina ole rationaalisia, eikä
niitä vastaan perimmiltään voi suojautua käytännön
keinoin tai järkiperäisin argumentein. Näin on tietysti
aina ollut, mutta ilmiön tietty paradoksaalisuus korostuu
järkiperäisyyden nimeen vannovassa kulttuurissamme.
Toinen nykykulttuurin keskeinen piirre tässä suhteessa
onkin se, että viihde tarjoaa yltäkylläisesti
tilaisuuksia työstää näitä pelkoja. On kuin
ihmisellä olisi tarve harjoittaa
pelonkokemisreaktioitaan. Kyse on leikinomaisesta
toiminnosta, jossa kuvitteelliseksi tiedetty otetaan
todesta jotta päästään kokemaan primitiivisyydessään
sävähdyttäviä elämyksiä.
Koomisella väkivallalla on pitkä
kulttuurihistoria. Kuten yllä todettiin, varhaisen
elokuvan väkivalta juontui sirkus- ja varieteehuveista,
nukketeatterista sekä muista viihteen muodoista, joissa
suuri osa hauskuudesta tulee slapstickmäisestä
voimakkaasti karrikoitujen hahmojen toisiinsa
kohdistuvasta hyperbolisesta ja kaikki luonnolliset
rajoitukset ylittävästä väkivallasta. Pitäisi ehkä
puhua kvasiväkivallasta. Kyse ei ehkä ole niinkään
siitä, etteikö todellista väkivaltaa tunnustettaisi
vähintäänkin epätoivottavaksi, kuin väkivallan
pelottavuuden detonoimisesta koomisen inversion kautta.
Vielä vähemmän ylentävästi nauru voi liittyä myös
taipumukseemme vahingoniloon, jolle ei ole sopivaa antaa
liiaksi periksi todellisessa elämässä. Mutta kysymys on
ikään kuin off-line-vahingonilosta, sillä tällainen
ilo voi olla vapauttavaa vain koska kohteena ovat
fiktiiviset karikatyyrit. Yksi fiktion keskeisistä
funktioista onkin mahdollisuuden tarjoaminen tällaisista
kielletyistä tai sopimattomista tuntemuksista
nauttimiselle.
Kaiken kaikkiaan elokuvien tarjoamien
voimakkaiden tuntemusten nautittavuus toimii nimenomaan
sen varassa, että stimulaatio tulee esteettisen
kokonaisuuden kautta eikä suoraan todellisuudesta.
Kognition kannalta nämä affektiiviset reaktiot toimivat
samojen mentaalisten skeemojen varassa kuin aidot
tunnereaktiot, mutta ne on ikään kuin merkitty
ei-todellisiksi. Sävähdyttävien tunne-elämysten, jopa
todellisessa elämässä useimmiten epämiellyttävinä
pidettyjen elämysten kokeminen taas on ilmeisesti
sinänsä nautittavaa – joskin vaihtelevassa määrin
sosiaalisesti hyväksyttävää. Niinpä eräiden
sirkusviihteen muotojen tapaan elokuvahistorian alusta
saakka myös kammottavan näyttäminen on vetänyt
puoleensa yleisöä sankoin joukoin. Tämä saattaa
liittyä siihen, että aidot kammottavat tapahtumat kuten
julkiset teloitukset, ruoskimiset ja fyysiset
rangaistukset olivat jäämässä historiaan, eikä
ruumishuoneellekaan päässyt enää muuta kuin tiukasti
käytännön tehtäviä suorittamaan. Ehkä elokuvissa
ajoittain nähtävä groteskin väkivalta täyttää
julkisten teloitusten ja silpomisten jättämää aukkoa
kulttuurissamme.
Meitä kiehtoo nähdä joku suurten
tunteiden vallassa, ja raivon vallassa olevassa ihmisessä
on jotakin kerrassaan suurenmoista. Tämä on melodraaman
ominta aluetta, mutta kauhuelokuvassa on mahdollista
mennä vielä paljon pidemmälle. Takashi Miiken
elokuvassa Odishon (1999) herkän ihastuttavasta
neitosesta tulee karmean, kaikki mittasuhteet rikkovan
koston enkeli. Ei ehkä ole ihan mahdotonta kokea myös
tätä koomisena, samaan tapaan kuin Texasin
moottorisahamurhat -elokuvan (1973) voi kuulemma kokea
koomisena. Kaikkein groteskeimmassa väkivallan
esittämisen muodossa kyse on siitä, että suoranainen
raadollisuus – usein kuitenkin camp-hengessä kuvattuna
(splatter-elokuvat) – tarjoaa ainakin joillekin
yleisöille aivan omanlaistaan naurun sekaista
nautintoaan.
Ilmeisesti koomis-groteskistakin
nauttimiseen sisältyy usein vahva sadomasokistinen
elementti. Feministit ovat huomauttaneet, että
slasher-väkivalta kohdistuu pääasiassa naisiin, jotka
usein joutuvat uhreiksi harjoittaessaan kevytkenkäistä
seksiä. Kerrotaan jopa, että jotkut yleisöt huutaen
kannustavat naisen kimppuun veitsi kädessä käyvää
hullua murhaajaa. Toisaalta viime kädessä nainen, se
"viimeinen tyttö", usein päihittää
murhaajan. Odishonissa tämäkin on käännetty
ylösalaisin, ja päähenkilö ikään kuin kostaa
kaikkien vanhempien miesten hyväksikäyttämien nuorten
naisten puolesta leikkaamalla miehiltä raajat irti
vaijerilla hilpeästi [sic] sahaten. Väkivallan
fantastisuus toimii ikään kuin suojana nähtävää
hirvittävyyttä vasten. Kontrastina tälle Henry Lee
Lucas – sarjamurhaaja -elokuvassa räikeän
väkivallan kuvaamisen arkipäiväisyys tekee siitä
ahdistavampaa kuin miten elokuvallisesti suurieleisempi
väkivalta tavallisesti koetaan.
Kaikkein rankin, etiikaltaan
epämääräinen, maksimaaliseen järkyttämiseen pyrkivä
materiaali leviää lähinnä underground-piireissä.
Silloin tällöin jollakin tekosyyllä jotakin vastaavaa
tuodaan myös julkiseen levitykseen. Hieman
provokatorisesti yhdeksi esimerkiksi voisi nostaa
groteskiudessaan ja irvokkuudessaan jo koomisen puolelle
taipuvan elokuvan The Passion of the Christ (2004).
Kysymys sadomasokismista liittyy sekä
tarinamaailmaan että katsomiskokemukseen. Parhaimmassa
tapauksessa se johdattaa katsojaa kyseenalaistamaan nämä
tunnot itsessään, mutta tätä selitystä käytetään
häikäilemättä myös tekosyynä sadistisen väkivallan
esittämiseksi. Vaikka väkivallan esittäminen fiktiossa
mielletään tämän aivan liian inhimillisen piirteen
tutkimukseksi, lipsahdetaan helposti eksploitaation
puolelle. Mahdollisti aivan aito pyrkimys
kantaaottavuuteen ei ilman muuta auta asiaa.
Elokuvan Syytetty (Accused,
1988) tekemisen lähtökohtana on hyvinkin saattanut olla
sen eritteleminen, mikä saa sekalaisen joukon miehiä
syyllistymään joukkoraiskaukseen. Mahdollinen ylevä
päämäärä ei kuitenkaan ole estänyt raiskauksen
esittämistä valtavirtaelokuvan lähtökohtien mukaisesti
maksimaalisen sensationaalisena elokuvan huipentajana.
Kohtaus on varmasti epämiellyttävä useimmille
miespuolisille katsojillekin, mutta vetoaa silti miehisiin
sadistisiin vietteihin. Katsojalle tarjotaan
efektiivisesti kaksi katsojapositiota johon samastua:
raiskaajat/yllyttäjät sekä tilannetta järkyttyneenä
seuraava nuori mies (jonka todistajalausunnon yhteydessä
raiskaus näytetään takaumana). Näin (mies)katsoja voi
sekä saada sadistisen nautinnon että tuntea moraalista
ylemmyyttä raiskauksen tuomitessaan.
Kontrastina tälle, Lucas Moodysson
elokuvassaan Lilja 4-ever (2002) saa nuoren tytön
seksiorjaksi joutumisen vaikuttamaan huomattavasti
selkeämmin puhtaan vastenmieliseltä. Elokuvan
rankimmassa kohtauksessa nähdään sarja miehiä
äheltämässä allaan makaavan, naimansa tytön
näkökulmasta kuvattuna. Sarjaa kehystävät kuvat tytön
kasvoista, jotka kohtauksen jälkeen ilmentävät vain
turtumusta. Näin näkökulma on sekä visuaalisesti että
asenteellisesti häikäilemättä hyväksikäytetyn
tytön. Esteettiseltä kannalta erityisen mielenkiintoista
on, että voimakas vastenmielisyyden vaikutelma saadaan
aikaan lievästi tyylitellyllä kuvaustyylillä siinä
missä Syytetyn raiskauskohtaus pitäytyy
klassiseen Hollywood tyyliin.
On kuitenkin todettava, että
raiskausta on kokolailla mahdotonta esittää niin, ettei
se jättäisi mahdollisuutta sadistiseen mielihyvään
kiellettynä nautintona. Ehkäpä englanninkielinen
ilmaisu "guilty pleasures",
syyllisyydentuntoiset nautinnot, olisi tässä osuvampi
ilmaisu. Syyllisyydentunto antaa tälle nautinnolle aivan
oman sävynsä. Väkivallan paradoksia on äärimmäisen
vaikea ylittää ainakaan tällä kohtaa. Sitä paitsi
niitäkin katsojia löytyy, joilla ei yksinkertaisesti ole
kykyä omaksua väkivallan kohteen positiota, aivan kuten
Liljan parittajille hän on vain rahan hankkimisen
väline, jonka niskurointi on pantava kuriin vaikka
hakkaamalla. (Annette Hill käsittelee teoksessaan Shocking
Entertainment raiskauksen esittämistä valkokankaalla
naiskatsojan näkökulmasta samoin kuin katsojareaktioiden
dynamiikkaa ylipäätään.)
Rankankin väkivallan katsomisen
tuottama nautinto voidaan ainakin periaatteessa
ylevöittää sillä, että kyse on oikeuden
toteutumisesta, vaikka sitten tavoilla joita emme
todellisessa elämässä pitäisi hyväksyttävinä.
Vielä pidemmälle vie se kristillisestä traditiosta
juontuva teema, että kärsimys sinänsä voi
ylevöittää. Tämä ilmenee paitsi sekä varsinaisissa
Kristus-elokuvissa että muissa Kristus-hahmoissa, myös
sellaisten henkilöiden kuvaamisessa, jotka resignoituvat
kärsimyksen edessä, kohoavat korkeammalle henkiselle
tasolle kun ruumiin tuskat käyvät sietämättömiksi.
Tällaisia hahmoja on monenlaisia aina alistettujen
kansojen vapaustaistelijoista (tyyppiesimerkkinä Braveheart
– taipumaton 1995) perheenäiteihin. Icíar
Bollaínin karhean arkirealistisessa elokuvassa Te doy
mes oyos (2003) perheväkivalta näyttäytyy kaikessa
tympeydessään. Väkivaltainen mies on onnistuttu
kuvaamaan paitsi brutaalina myös aidosti
säälittävänä. Aidoista yrityksistään huolimatta
hän ei kykene irtautumaan syvältä kumpuavista
alemmuudentunnoistaan juontuvasta taipumuksestaan
väkivaltaan rakastamaansa naista kohtaan. Mutta
kuvaamalla kuinka päähenkilö, piesty aviovaimo,
löytää taiteen kautta henkisen sfäärin, jonka voimin
irtautua tilanteestaan, elokuva valaa uskoa ihmisen kykyyn
kasvaa jopa kokemansa vääryyden kautta.
Ylevän vaikutelma on mahdollista luoda
myös väkivallan estetisoimisella. Erityisen vahvasti
tämä pätee suurten tuhojen meissä herättämiin
reaktioihin, tuhon kuvien kiehtovuuteen. Voisi melkeinpä
puhua väkivallan esittämisestä ylevänä. Tämä
edellyttää sekin tiettyä etäisyydenottoa henkilöiden
kokemasta kivusta ja tuskasta, ja se perustuu
elokuvateknologian tarjoamiin mahdollisuuksiin luoda tuhon
kuvia, joissa kauheille asioille annetaan visuaalisesti
huikea ilmiasu. Moderni pyrotekniikka mahdollistaakin
todella massiivisen väkivallan ylevöittämisen. Coppolan
Ilmestyskirja. Nyt! -elokuvan (1979) lopputekstien
aikana nähdään kuinka Vietkongin ja amerikkalaisten
sotilaskarkureiden leiri tuhotaan pommituksissa.
Henkilöitä ei tässä vaiheessa nähdä. Väkivalta on
totaalisesti vieraannutettua ja estetisoitua.
Ylipäätään komea lavastus,
paatoksellinen musiikki ja hidastukset ovat estetisoineet
tehokkaasti jopa silmittömän raakoja taistelukohtauksia.
Eräs mahtava esimerkki löytyy Kurosawan Ranin
suuren taistelukohtauksen alkupuoliskosta. Vaikka kuvissa
näkyy runsaasti silvottuja ihmisiä kuolonkouristuksissa,
syntyy ylevä, subliimi vaikutelma. Sen mahdollistaa
diegeettisten äänien häivyttäminen ja Toru Takemitsun
synkän elegisen musiikin nostaminen etualalle.
Ylevän, subliimin tuntu, herää juuri
tällaisesta kauniin ja groteskin selittämättömästä
yhdistelmästä. Edmund Burke yhdistää ylevän tuskaan
ja vaaraan, kaikkeen mikä synnyttää lamaannuttavaa
hämmästystä ja kauhua niin että järki ei kykene
tätä elämystä hallitsemaan. (1757, s.
36, 53). Hänen estetiikassaan ylevä syntyy
lähinnä luonnon ja luonnonvoimien suuruudesta, mutta
ihmisluonnon tuhovoimien suuruuden voi ajatella ajavan
aivan samaa asiaa. Kyse on ihmisen heikkouksien ja
hulluuksien kasvamisesta traagisiin mittasuhteisiin kaikki
rajat rikkovan valtataistelun pyörteissä. Kurosawan
elokuvassa ei paradoksaalista kyllä ole kysymys tämän
seikan kaunistelemisesta, sillä kaikki nähtävä on
todella hirveää – olkoonkin, että enimmäkseen
yleiskuvissa nähtynä. Äänten balanssi etäännyttää
kohtauksen hirvittävyydestä ja ylevöittää sen
yleistämällä spektaakkelin visioksi ihmisen tilasta.
Parempaa motivaatiota väkivallan esittämiselle
elokuvassa on vaikea kuvitella.
Artikkeli perustuu Helsingin yliopiston
elokuva- ja televisiotutkimuksen oppiaineen ja Suomen
elokuvatutkimuksen seuran järjestämän Pahuuden
estetiikka -seminaarin avauspuheenvuoroon 15.10.2004.
|