David Cronenbergin Kärpänen
tieteiselokuvana
Tieteiselokuva on vaikeasti
määriteltävä lajityyppi, sillä science fiction
-elokuvissa on usein kysymys useamman lajityypin
yhteensulautumisesta. Tavallisimmin tieteiselokuvalle
mielletään yhtymäkohtia toiminta- ja kauhuelokuvien
kanssa, mutta poikkeuksellisemmatkin genrehybridit ovat
mahdollisia, kuten toimintakomedian, westernin ja scifin
sekoitus Barry Sonnenfeldin elokuvassa Wild Wild West
(1999).
Vakavaa tutkimusmielenkiintoa
tieteiselokuvaan on kohdistettu vähemmän kuin muihin
lajityyppeihin ja usein tutkimusnäkökulmia on haettu
muiden lajityyppien tutkimuksesta. Varsinkin
tieteiselokuvan läheinen suhde kauhuun on nimittänyt
myös tieteiselokuvan tutkimusta, jossa viime
vuosikymmeninä erityisesti psykoanalyyttiset,
feministiset ja postmodernit tulkinnat ovat olleet
tavallisia (ks. esim. Kuhn 1990, passim).
Puhuttaessa postmodernista tieteiselokuvasta viitataan
1970-luvun lopusta alkavan ja 1980- ja 90-luvun
taitteessa päättyvän ajanjakson elokuviin. Tältä
ajalta voidaan hahmottaa useampia tieteiselokuvan
sisäisiä ryhmiä, joilla on läheisiä sidoksia eri
lajityyppeihin. Artikkelissani keskityn tieteiskauhuun
ja ns. body horror -elokuviin (Neale
2000, 93 & 100; ks. myös Screen Vol 27,
1/1986: Body Horror), kuten Alien –
kahdeksas matkustaja (1979), The Thing –
"se" jostakin (1982) ja Kärpänen
(The Fly, 1986), joista tapausesimerkkinä keskityn
viimeksi mainittuun. Yhteistä mainituille elokuville on
ruumiiseen kohdistettu ja graafisesti esitetty
väkivalta sekä ruumiiseen kohdistunut uhka
ei-inhimillisen organismin taholta.
Postmoderneiksi kutsutuista
tieteiselokuvista tutkituimpia lienevät Ridley Scottin Alien
ja Blade Runner (1982/1991). Varsinkin Alieniin
on kohdistettu kauhuelokuvista tuttua psykoanalyyttistä
tulkintaa, mikä on heijastunut myös muiden vastaavien
elokuvien tutkimukseen. Tieteiselokuvia, joissa on ollut
kauhuelokuville tunnistettavia piirteitä, on tutkittu
kauhuelokuvina ja samalla on sivuutettu
tieteistarinoille ominaiset kertomisen ja selittämisen
tavat. Käyn läpi Kärpäsen osalta niitä
kauhuelokuvan näkökulmasta tehtyjä tulkintoja, joiden
rinnalla on perusteltua esittää myös toisenlaisia
luentatapoja. Samalla pyrin luomaan perusteita tulkita
tieteiselokuvaa sen "tieteellisestä"
lähtökohdasta, jossa science viittaa luonnontieteisiin
eli tieteiselokuvassa on perusteiltaan kysymys tieteen
pohjalta luodusta fiktiosta; tieteen mahdollistamien
visioiden selittämisestä populaarissa muodossa.
David Cronenbergin ohjaama ja vuonna
1986 ensi-iltansa saanut Kärpänen perustuu
samaan George Langelaanin tarinaan kuin Kurt Neumannin
ohjaus Kärpänen (The Fly, 1958), periaatteessa
Cronenbergin versiota voi pitää Neumannin teoksen
uusintafilmatisointina. Keskityn esseessäni vain
Cronenbergin versioon, enkä tee minkäänlaisia
vertauksia tai rinnastuksia kahden olemassa olevan
version välille, vaan suhtaudun kumpaankin omana
itsenäisenä elokuvana samasta perustarinasta.
Cronenbergin tuotannossa Kärpänen
on sikäli mielenkiintoinen elokuva, että sitä voi
pitää (toistaiseksi) viimeisenä selkeänä
tehoste-elokuvana, jossa on käytetty graafisia
gore-efektejä. Tehosteiden käytön lisäksi Kärpänen
käsittelee tunnistettavasti samankaltaista teemaa kuin
hänen aiemmat teoksensa: Kylmät väreet
(Shivers, 1975), Verenimijät (Rabid, 1977), Brood
– vihan jälkeläiset (The Brood,
1979), Scanners – tappava ajatus (Scanners,
1981), Videodrome – tuhon ase (Videodrome,
1983) ja Viimeinen yhteys: The Dead Zone (The
Dead Zone, 1983). Kärpästä ja The Dead
Zonea lukuun ottamatta kaikki olivat
Cronenbergin alkuperäiskäsikirjoituksia, ja Stephen
Kingin tekstiin perustunut Dead Zone poikkesi
muusta Cronenbergin sen aikaisesta tuotannosta
puuttuvien gore-efektien takia. Sen sijaan Kärpästä
voi pitää hyvinkin läheisenä teoksena erityisesti Videodromen
kanssa, sillä kummassakin eräs kantava pääteema on
muodonmuutos.
|
Tieteen ja kauhun rajankäynti
Tieteiselokuvan lajityyppimäärittelyssä on
ensisijaisesti kiinnitetty huomiota elokuvien visuaalisuuteen ja
ikonografiaan (Neale 2000, 13–16, 101).
Tieteiselokuvissa tunnistettava kuvasto: avaruus,
avaruusalukset, sädeaseet, maanulkopuoliset olennot,
tiedemiehet ja teknologia määrittävät lajityyppiä. Kuvaston
lisäksi scifin määrittäjänä pidetään myös elokuvien
tematiikkaa ja kerrontatapoja.
Tyypillisimmillään tieteiselokuvissa
tulevaisuus ja tekninen kehitys nähdään ongelmallisena.
Vaikka uhka tai ongelma saadaan elokuvissa eliminoitua, niin
avoin tai jopa lohduton lopetus ei ole mitenkään
poikkeuksellinen. Skeptisyys on tieteiselokuvalle ominaista ja
lopulliset, tyhjentävät ratkaisut jäävät scifi-elokuvissa
usein toteutumatta ja katsoja jätetään epäileväksi sen
suhteen miten asiassa lopullisesti käy. Hyviä esimerkkejä
tällaisista lopetuksista ovat Don Siegelin Varastetut
ihmiset (Invasion of the Body Snatchers, 1956), Carpenterin The
Thing ja Scottin ohjaajan versio Blade Runnerista
(1991). Kysymyksiä herättäviä loppuratkaisuja voi pitää
tieteiselokuville ominaisina jo siksi, että tieteen
perustehtävänä yleisesti pidetään kyseenalaistamista,
perusteltuja epäilyksiä esitetyistä asioista. Avoimeksi
jäävät loppuratkaisut ovat tavallisia myös Cronenbergin
tuotannossa, josta esimerkkeinä toimivat juuri Videodrome
ja Kärpänen. Toisaalta tulkinnanvaraiset ja lopullista
selittämistä kaihtavat loppuratkaisut eivät ole
poikkeuksellisia kauhuelokuvissakaan, joissa paha hetkellisesti
voitetaan, mutta jota ei lopullisesti kyetä tuhoamaan, kuten Elävien
kuolleiden yössä (The Night of the Living Dead,
1968), Manaajassa (The Exorcist, 1973) ja Teksasin
moottorisahamurhissa (The Texas Chain Saw Massacre, 1974).
Varsinkin tieteiselokuvissa, joista voidaan tulkita kauhun
tunnusmerkistöä, lopetusten tulkinnanvaraisuus on tavallista.
Vivian Sobchackin määrittely
tieteiselokuvalle ja kauhulle antaa kenties selkeimmän ja
yksiselitteisimmän työkalun lajityyppimäärittelylle. Pelkkä
tematiikka ei sinällään riitä, sillä kauhuelokuvan
myyttisyys, taikuus ja uskonnollisuus sekä tieteiselokuvan
tiede risteävät aiheina monissa elokuvissa. Olennainen ero on
elokuvien selittämistavoissa. Kauhuelokuvassa asioita ja
tapahtumia ei perustella vaan ne selitetään (tai jätetään
kokonaan selittämättä) tukeutumalla irrationaaliseen
mystiikkaan, taikuuteen tai uskontoon. Tieteiselokuvassa asiat
ja tapahtumat pyritään selittämään ja ongelmat ratkaisemaan
rationaalisesti päättelemällä tai todistelemalla, toisin
sanoen tieteellisin menetelmin (Sobchack 1987, 55–63.)
Tieteiselokuvalle ei siis ole määräävää sen kuvasto tai
tematiikka, vaan tapa käsitellä ja selittää asioita ja
tapahtumia sekä ratkaista ongelmia. Pidän tätä Sobchackin
esittämistä tulkintatavoista rakentuvaa scifin määrittelyä
olennaisimpana tieteiselokuvan tunnusmerkkinä.
Irrationaalisen selittämisen pohjalla
toimivien kauhuelokuvien psykoanalyyttiset, seksuaaliset ja
feministiset tulkinnat ovat ymmärrettäviä ja perusteltuja,
mutta entä rationaaliseen selittämiseen pyrkivien
tieteiselokuvien tulkinta samoista näkökulmista?
Mahdollistavatko ne riittävän avoimen kehyksen tulkita
tieteiselokuvia juuri tieteisfiktiona? Tieteiselokuvien
analysointi edellä mainituista tulkintakehyksistä on ollut
tavallista (ks. esim. Dervin 1990, 96–102)
ja monilta osin tieteiselokuvan tutkimusta hallitsevaa ja
korostunut erityisesti niiden elokuvien kohdalla, joita on voitu
lukea myös kauhuelokuvina.
Psykoanalyyttisen ja sukupuolittuneen
näkökulman rajaaminen tieteiselokuvan tulkinnasta ei ole
mahdotonta, vaan päinvastoin mahdollistaa erilaisia tulkintoja
ja rikastuttaa sekä monipuolistaa tieteiselokuvan tutkimusta.
Analysoidessaan Kärpästä J.P. Telotte käy läpi
erilaisia näkökulmia ja tulkintamahdollisuuksia elokuvasta.
Hän tuo esiin muun muassa sen, että Kärpästä on
vaikea luokitella mihinkään tiettyyn genreen, sillä
Cronenbergin elokuvat ovat luonteeltaan tarkoituksellisesti
lajityypeillä leikitteleviä (Telotte 2001, 182–183).
Kärpäsessä yhdistyy niin tieteiselokuva ja kauhu,
kuin musta komedia, draama ja romantiikka. Kauhulle ominaisen
ruumiin ja lihallisuuden rinnalle Telotte nostaa Kärpäsessä
kantavaksi teemaksi tieteiselokuvalle tunnusomaisen piirteen
kommentoida ihmisen jatkuvaa tarvetta muuttaa maailmaa ja
kehittää tietämystään ylittämällä rajoja, joita ei
kenties pitäisi ylittää (ibid., 191–192).
Telotte pitää Kärpästä
tieteiselokuvan ja kauhun hybridinä, jota voisi luonnehtia
nimenomaisesti tieteiskauhuna, joka toisintaa tuttua tarinaa
rajat ylittävästä tiedemiehestä. Telotte näkee Kärpäsen
Frankensteinin jälkeläisenä, joka keskittyy
tiedemiehen pakonomaiseen tarpeeseen muuttaa maailmaa (ibid.,
179–195.) Siinä missä Frankensteinissa
tiedemiehen päämäärä on uudenlaisen ihmisen luomistyö,
niin Kärpäsessä Seth Brundlen (Jeff Goldblum)
tavoitteena on luoda matkustamisen mullistavaa teknologiaa,
teleportaatio eli kaukosiirtymisen mahdollistava laitteisto.
Itsellään suorittaman siirtokokeen seurauksena Seth ja
kärpänen yhdistyvät molekulaarigeneettisellä tasolla.
Tämän seurauksena Sethin ruumissa alkaa tapahtua muutoksia,
joiden graafinen esittäminen on hyvin samantyylistä kuin
esimerkiksi Carpenterin Thingissä. Tieteiselokuvan
keskittyminen juuri ruumiiseen linkittää sen vahvimmin
kauhuun.
Ruumiin riistäminen
Kulttuurimme ruumiskeskeisyys on Sobchackin
mukaan perua 1960-luvulla heränneestä narsismista. Niin
tietoisuus ruumiin biologisesta luonteesta (DNA) kuin ihmisen
ymmärrys itsestään kulttuurin kautta projisoituna muokkasivat
käsityksiä, joissa tietoisuus itsestä ulkoistettiin
ympäröiviin kohteisiin. Tieteiselokuvassa ihmisyys alkoi
projisoitua roboteissa, androideissa, replikanteissa ja
tietokoneissa. Keinotekoisiin ihmisiin ladattiin enemmän
inhimillisyyttä kuin ihmiseen Blade Runnerin tapaan.
Positiivisia luentoja enemmän teknologiassa havaittiin
kuitenkin negatiivisia kaikuja ihmisyyden kannalta, kuten
elokuvassa Terminator – tuhoaja (The Terminator, 1984) (Sobchack
1987, 237–241.)
Teknologia ei ollut ainoa ruumiiseen
tunkeutunut ihmistä uhkaava tekijä. Ei-inhimillisten
organismien invaasio ja ruumiiden valloittaminen muodostui
toiseksi tieteiselokuvissa tavanomaiseksi uhkakuvaksi,
tunnetuimpana esimerkkinä Alien. Teknologia ja vieras
organismi rinnastetaan usein samaksi; koneen ja eläimen
mielletään olevan samanlaisia (Melehy 1995,
kappale 14). Koneen ja eläimen rinnastava ajatusmaailma
on ollut seurausta mekanistisesta luonnontieteestä ja
Descartesin ajatuksista, jotka ovat linjanneet ruumiille
mekaanisen ja eläimellisen aseman, jonka yläpuolella mieli
(sielu) on. Ajatus ihmisen kahtiajaosta mekaaniseen ruumiiseen
ja tiedostavaan mieleen on ollut tieteisfiktion eräitä
kulmakiviä, sillä mielestä ja sielusta on tehty ihmisyyden
tunnuspiirre yhtenä tuoreimpana esimerkkinä I, Robot
(2004).
Hassan Melehy puhuu elimettömästä
ruumiista, jota edustavat koneen ja vieraan organismin valtaamat
ruumiit. Melehyn mukaan Seth Brundlen ruumis muuttuu Kärpäsessä
elimettömäksi, kun syövän lailla etenevä muutosprosessi
tiputtaa pois Brundlen ihmiselimet (Melehy 1995,
kappaleet 18–26). Tässä tulkinnassa Kärpänen
liittäisi ihmisyyden erityisesti juuri ruumiiseen, sillä Seth
toteaa elokuvassa Veronica Quaifelle (Geena Davis), että
tämän on lähdettävä pois, koska hänessä oleva hyönteinen
on arvaamaton: se ei tunne myötätuntoa eikä kykene
kompromisseihin ja saattaa vahingoittaa. Ihmisen ruumiin muutos
toisen organismin ruumiiksi kadottaa ihmisyyden. Vastaava luenta
on tehtävissä myös Carpenterin Thingistä, jossa
vieras organismi assimiloituu ihmiseen ja hävittää
inhimillisyyden. Vaikuttaisi siltä, että tieteiselokuvissa
kone elimettömänä ruumiina mahdollistaa inhimillisyyden
säilymisen, onhan teknologiaa edustava kone kuitenkin ihmisen
itsensä luoma, mutta ihmiselle vieraan organismin tehdessä
ruumiin elimettömäksi häviää myös inhimillisyys.
Jälkimmäisen ryhmän voisi tulkita heijastavan ihmisen
erkaantumista luonnosta ja luonnon pelkoa.
Osaltaan Kärpänen vahvistaa edellä
mainittua tulkintaa. Seth toteaa kaukosiirtokokeen
epäonnistuttua elävän paviaanin kohdalla, että tietokoneet
tekevät vain mitä niiden käsketään tehdä ja, että hän ei
tiedä tarpeeksi lihasta. Sethin ja Veronican rakasteltua,
Veronica toteaa tulevansa hulluksi lihasta, jolloin Seth
oivaltaa kaukosiirron ongelman elävän kohteen kohdalla;
orgaaninen ja synteettinen eivät ole samoja asioita. Hän
havainnollistaa asian suorittamalla kaukosiirron pihville, joka
siirron jälkeen maistuu keinotekoiselta. Seth opettaa
tietokoneelle lihan luonteen ja tekee onnistuneen kaukosiirron
paviaanille, minkä jälkeen kokeilee itse siirtoa. Seth opetti
tietokoneen tulemaan hulluksi lihasta ja niinpä tietokone
yhdistää Sethin ja tämän kanssa telekapselissa olleen
kärpäsen. Elokuva tahtoisi näin sanoa, että teknologia on
pidettävä erossa luonnosta ja keinotekoinen orgaanisesta sekä
ennen kaikkea, että kone (keinotekoinen) ja eläin (orgaaninen)
eivät ole samoja.
Barbara Creed on tulkinnut edellä kuvatun
rinnastavan erityisesti naisen ruumiin lihaan ja lihallisuuteen
(eläimeen) ja miehen taas olevan erkaantuneen lihallisesta
ruumiista ja kohdentuvan älyllisyyteen (teknologiaan). Tämän
lihallisuuden ymmärtämisen Creed mieltää miehen tarpeeksi
muuttua naiseksi, joka edustaa primitiivistä elämän
synnyttäjää. (Creed 1990, 217–218.)
Muodonmuutos
Kärpäsen keskiössä on ruumiin
muodonmuutos; se miten vieras organismi muuttaa ihmisen
ruumista. Alienissa ja Thingissä vieraan
organismin nimenomaisena tarkoituksena on hyödyntää
ihmiskehoa omiin lisääntymistarpeisiinsa. Jussi Parikka
tekee vastaavan luennan myös Kärpäsestä.
Brundlen ja kärpäsen fuusiosta syntyneen
Brundlekärpäsen tavoitteena on paritella ihmisen
(Veronican) kanssa kansoittaakseen maailman itsensä
kaltaisilla olennoilla (Parikka 2004,
84). Alienissa vieras organismi hyödyntää
ihmisen kehoa kasvualustana ja Thingissä
organismi assimiloi ihmisen soluja itseensä. Kärpäsessä
ihmisen ja kärpäsen fuusion tuottaa tietokone
kaukosiirron yhteydessä. Kärpäsen päämääränä ei
ole fuusioitua ihmiseen vaan fuusio on teknologisen kokeen
sivutuote, joka on niin ihmisen kuin kärpäsenkin osalta
kohtalokas. Huomattava on, että Brundlekärpäsellä ei
ole tietoisena omasta todellisesta luonteestaan halua
paritella, vaan tultuaan tietoiseksi itsestään
Brundlekärpänen haluaa fuusioitua uudestaan toisen
ihmisen (Veronican ja tämän sikiöasteella olevan
lapsen) kanssa. Kyse ei siis ole parittelun kautta
tapahtuvasta lisääntymisestä eli evoluutiosta vaan
teknologian avulla tehtävästä yhteensulautumisesta,
uudesta olomuodosta, jonka taustalla on Brundlekärpäsen
tavoite pyrkiä nykyistä olomuotoaan inhimillisempään
lopputulokseen.
Alienissa ja Thingissä vierailla organismeilla
ei ole mitään tavoitteita inhimillisen olomuodon
päämäärään.
Cronenbergin elokuvissa fuusio on melko
tyypillinen ilmiö, Kärpäsen lisäksi fuusio tapahtuu
esimerkiksi Videodromessa, jossa videosignaali fuusioituu
ruumiin kanssa. Fuusiossa vapautuu aina energiaa ja Jukka
Sihvonen tulkitsee Cronenbergin elokuvissa vapautuvan tällöin
negatiivista energiaa, joka on tuhoisaa ja tappavaa (Sihvonen
2001, 190). Videodromessa päähenkilö Max Rennin
(James Woods) ja videon fuusio johtaa tappamiseen, mutta Kärpäsessä
Brundlen ja kärpäsen fuusio ei tuota tuhoavaa energialatausta;
Brundlekärpänen ei tapa ketään ja vahingoittaa ihmistä
(Veronican ex-miesystävää) mustasukkaisuudesta, jota voi
pitää enemmänkin inhimillisyyttä todentavana reaktiona. Kärpäsessä
fuusiossa vapautuva energia ilmenee Brundlen ylienergisyytenä,
jonka hän aluksi tulkitsee johtuvan kaukosiirrosta
(teknologiasta), joka uudelleen järjestää hänet
molekyylitasolla ja mahdollistaa hänelle potentiaalin, jota
hänellä ei aiemmin ollut. Kärpäsen fuusio on aluksi
positiivinen energialataus, mikä ilmenee kehon parantuneina
mahdollisuuksina toimia, mutta jota seuraa taantumuksen tila,
jolloin Seth alkaa käydä läpi muodonmuutosta
Brundlekärpäseksi.
Barbara Creed on tulkinnut Alienissa, Thingissä
ja Kärpäsessä miehen ruumissa toisen organismin
toimesta tapahtuvan muodonmuutoksen ilmentävän naisruumiin
luonnottomuutta ja yhteyttä hirviöihin. Tämä yhteys on
erityisesti Kärpäsessä; yhdessä kohtauksessa Victoria
näkee unta, jossa hän synnyttää suuren toukan. Vaikka
tieteisfiktion perinteessä tiedemiehen halu luoda ja
synnyttää jotain uutta on hyvin tuttu ja tavanomainen, niin se
heijastaa erityisesti miehen tarvetta/halua muuttua naiseksi.
Esimerkiksi Tania Modleski on tulkinnut Videodromessa
Max Rennin vatsaan ilmestyvän aukon olevan vaginamainen (Creed
1990, 214–218.) Toisaalta Katherine Hayles ei tulkitse
Brundlen muodonmuutosta miehestä naiseksi (kastroiduksi
mieheksi) vaan ennen kaikkea ihmisen radikaaliksi muutokseksi
joksikin epäinhimilliseksi, posthumaaniksi (Hayles
1999, 33).
Posthumaanius saavuttaa raadollisen tason Kärpäsen
lopussa. Brundlen tavoitteena on fuusioitua Victorian ja heidän
tulevan lapsensa kanssa, mutta siirto epäonnistuu ja
Brundlekärpänen fuusioituu telekapselin kanssa, minkä
seurauksena syntyy groteski olio, johon on sulautunut ihminen
(inhimillisyys), kärpänen (vieras organismi) ja telekapseli
(kone, teknologia). Uuden olomuodon saavuttanut olio on
elinkelvoton ja se pyytää itsensä lopetettavan, minkä
Victoria lopulta tekee ampumalla oliota päähän haulikolla. Se
mitä Victoria tekee odottamalleen Sethin jälkeläiselle jää
selittämättä, samoin kuin se, onko jälkeläinen Brundlen vai
Brundlekärpäsen siittämä. Selkein tulkinta elokuvan lopusta
on, että oliossa jäljellä ollut inhimillisyys pyysi
kärsimyksensä lopetettavan. Tämä viittaisi Telottekin
mainitsemaan Robert Haasin tulkintaan, jossa Cronenbergin
teosten hybridit niin ihmisen ja eläimen sekä koneen kuin
tieteen ja luonnon, mielen ja ruumiin välillä johtavat
tuhoisaan lopputulokseen (Telotte 2001, 192). Tämän
lopputuloksen voi Haylesin tavoin ymmärtää humaaniuden
lopuksi.
Tulkinta tieteiselokuvana
Tarkastellessaan Kärpästä
tieteiselokuvan ja kauhun rajankävijänä Telotte huomauttaa,
että Cronenbergin elokuvat eivät loppuratkaisuineen ole
yksiselitteisesti kauhistuttavia ja tuhoisia lopputuloksia
julistavia. Pikemminkin Kärpäsen kaltaisten elokuvien
voi nähdä kommentoivan laajemmin aikamme ongelmia, kuten
mielen ja ruumin välistä hajaannusta, näennäisen
epämieluista suhtautumista ihmisen ja koneen välillä kuin
myös miehen ja naisen välillä. Näiden tulkintojen sitominen
ahtaisiin lajityyppitulkintoihin ei palvele sitä moninaisuutta,
jota Cronenbergin elokuvat edustavat (Telotte
2001, 192.) Cronenbergin teosten, kuten Kärpäsen,
voi katsoa asettavan vastakkain erilaisia kerrontatapoja. Siinä
missä Kärpäsen voi lukea kauhuelokuvana ja rakentaa
luennan pohjalta esimerkiksi psykoanalyyttisiä tulkintoja, niin
samalla Kärpäsen voi lukea tieteistarinana, joka
kommentoi ihmisen ikuista tarvetta tietää enemmän ja muuttaa
maailmaansa.
Niin Alienissa, Thingissä
kuin
Kärpäsessäkin miehinen tietämisen halu johtaa
ongelmiin, joita synnyttää erityisesti teknologian edesauttama
ihmiselle vieraan organismin uhka. Varsinkin Alienissa
ja
Kärpäsessä vieraan organismin tuhoamisesta suoriutuu
vain nainen, jolle annetaan lopullinen valta päättää
elämän jatkumisesta, mikä viittaisi naiselle annettuun
vahvaan maternaaliseen asemaan, jota nimittää erityisesti
lihallinen tietoisuus, ei miehinen mielen tietoisuus.
Päinvastoin mieskuvaan yhdistyy käsitys inhimilliset ja
moraaliset rajat rikkovasta tieteen tekijästä, joka asettaa
vaakalaudalle niin oman kuin muidenkin selviytymisen. Nainen ei
siis välttämättä rinnastu Creedin tulkinnan (Creed
1995, 128–141 & 214–218) tavoin hirviöön vaan
inhimillisyyden säilyttäjään.
Mikä sitten on se "tieteellinen"
lähtökohta, johon Cronenbergin Kärpänen
tieteisfiktiona nojautuu? Perustarinana kyseessä on tiedemiehen
pakonomainen mielleyhtymä teknologian kehittymiseen, joka
mahdollistaa ratkaisut ihmisen ongelmiin. Kärpänen
korostaa tieteen ja teknologian inhimillistä perustaa, sitä
että teknologia on aina ihmisen itsensä luomaa ja siten myös
alisteista inhimilliselle erehtymiselle. Myöskään sattumaa ei
ole mahdollista täydellisesti eliminoida. Brundle opetti
tietokoneen tulemaan inhimillisesti hulluksi lihasta ja sattuma
asetti kärpäsen samaan telekapseliin Brundlen kanssa, minkä
seurauksena Brundle ja kärpänen fuusioituivat. Hyvistä
lähtökohdistaan huolimatta teknologia osoittautuu Kärpäsessä
ongelmalliseksi, sillä ihmisellä ei ole kykyä sulkea kaikkia
vaihtoehtoja pois varmistaakseen teknologian toimivuuden
halutulla tavalla. Kärpänen muiden niin sanotun
frankenstein-teemaa käsittelevien elokuvien tapaan pyrkii
linjaamaan ihmiselle tietoisuutta omasta rajallisuudestaan
kommentoiden samalla aikansa teknologista kehitystä ja tieteen
kiinnostuksen kohteita; Kärpäsen tapauksessa
kommentoinnin voi tulkita kohdentuvan aidsaikaan ja
geenimanipulaatioon.
Tässä mielessä tieteiselokuva on
periaatteessa hyvinkin lähellä kauhuelokuvaa: kumpikin pyrkii
varoittamaan ihmistä ja ohjaamaan ihmisiä toimimaan oikein.
Siinä missä kauhuelokuva tukeutuu mystiikkaan ja uskontoon
varoittaen esimerkiksi kyseenalaisten käyttäytymismallien tai
arvojen kauhistuttavista seurauksista, tieteiselokuvat monissa
tapauksissa varoittavat liian sokeasta uskosta teknologiaan ja
kehitykseen. Tieteis- ja kauhunelokuvan rajalla toimivat
elokuvat mahdollistavat näiden luentatapojen sekoittumisen:
taikauskoisuus ja selittämättömään uskominen kuin myös
sokea luottamus rationaalisuuteen ovat ihmisen selviytymistä ja
tulevaisuutta uhkaavia mielen rajoitteita. Kärpäsessä
inhimilliset erehdykset yhdessä teknologiauskon kanssa
synnyttävät epäinhimillisen hirviön, joka muodostuu uhaksi,
mutta jossa inhimillisyys kuitenkin piilevänä säilyy. Lopussa
tämä inhimillisyys voittaa epäinhimillisen hirviön, kuten Frankensteinissa
ja Blade Runnerissa. Kyseessä ei ole posthumaanius vaan
pikemminkin uushumaanius, usko inhimilliseen uhrautumiseen
elämän hyväksi.
|