Vampyyri Platonin luolassa
"Our battle, our struggle is to
create art. Our weapon is the moving picture. Because we
have the moving picture, our paintings will grow and
recede, our poetry will be shadows that lenghten and
conceal, our light will play across the living faces that
laugh and agonize and our music will linger and finally
overwhelm, because it will have a context as certain as
the grave. We are scientists engaged in the creation of a
memory, but our memory will neither blur nor fade."
(Shadow of the Vampire)
Yllä oleva lainaus on E. Elias
Merhigen ohjaamasta elokuvasta Shadow of the Vampire
(2000), joka kertoo saksalaisohjaaja F. W. Murnaun
klassisen mykkäkauhuelokuvan Nosferatun (1922)
kuvauksista. Kuvitteellinen tarina kommentoi sekä
vampyyrielokuvien perinnettä että elokuvan tekemistä
ylipäätään. Siinä itseironisesti pohditaan jo
1900-luvun alkupuolella esille nousseita kysymyksiä
elokuvasta taiteena, viihteenä ja olomuotona. Merhigen
elokuvassa pohditaan taiteen vastuuta, realismia ja
tarinan sekä sen visualisoinnin rajoja, mutta nämä
normaalisti taide-elokuvissa painotetut teemat sidotaan
nyt kauhugenreen ja vampyyrinhahmoon, jotka puolestaan
kuuluvat populaarikulttuuriin ja viihteeseen.
Shadow of the Vampire -elokuvassa
painottuu ohjaajan ja näyttelijän, ihmisen ja vampyyrin
suhde. Näyttelijä Max Schreck kantaa kunnian
alkuperäisestä tulkinnasta Nosferatuna, jonka
vampyyrikuvaa on pidetty realistisena ja pelottavana.
Kunnianosoituksena tälle suoritukselle Steven Katzin
käsikirjoituksessa vampyyrille annetaan peitenimeksi Max
Schreck. Shadow of the Vampire -elokuva selittää
hirviön autenttista kuvaa alkuperäisessä elokuvassa
sillä, että hahmo on todellinen Kreivi Orlock, vampyyri.
Tämän seikan tarinan Murnau jättää kertomatta
työtovereilleen ja tunnelma elokuvan kuvauksissa muuttuu
ahdistavaksi, kun ihmisiä alkaa kadota, sairastella ja
kuolla. Vampyyrin muuhun henkilökuntaan kohdistama uhka
kiristää hänen ja ohjaajan välejä ja johtaa
valtataisteluun siitä, kumpi saa päättää vampyyrin
toimista.
Shadow of the Vampire käy
mielenkiintoista vuoropuhelua erityisesti Platonin
luolavertauksen kanssa. Useimmat Platonin vertaukseen
viittaavat elokuvat ovat uudelleen kuvituksia luolasta.
Esimerkiksi Matrix (1999), Dark City (1998)
tai Truman Show (1998) käsittelevät ihmiselle
luotuja illuusioita, jotka ovat muodostuneet kohteilleen
todellisuudeksi ja tämän heijastustodellisuuden
sortumista.
Sen sijaan Shadow of the Vampire ei
eksplisiittisesti muodosta platonilaista luolaa, vaan
nostaa esille siihen liittyviä kysymyksiä kuvan
totuudesta ja kauneudesta, jotka molemmat ovat teemoja,
joita harvoin kauhuelokuvaan yhdistetään. Kauneuden
sijasta kauhuun on viitattu groteskilla ja rumalla,
todellisuuskuvausten sijaan fantasialla. Niinpä Platonin
esille nostamat teemat konkretisoituvat mielenkiintoisesti
Merhigen tulkintaan vampyyrihahmosta.
Hahmona vampyyri edustaa kuoleman
tuntemattomuutta. Muun muassa Zygmunt Bauman painottaa,
että ihmisellä on vaikeuksia käsitellä kuolemaa, josta
ei voida saada kokemuksellista tietoa. Ihminen voi vain
havainnoida muiden kuolemia, mutta ei voi kuin kuvitella,
miltä kuolema lopulta tuntuu. (Bauman
1992, 2-4.) Koska ihmisellä ei ole täydellistä
tietoa tai kokemusta kuolemasta, ei sitä voida elokuvissa
käsitellä todenmukaisesti.
Siten kuolema on kuviteltu kokemus,
jonka syntyyn vaikuttavat tiedot, uskomukset ja muiden
kuolemien seuraaminen niin tosielämässä kuin eri
medioiden kautta. Elokuvat voivat tarjota vain kuvia
kuolemasta, mutta nämä kuvat ovat nykyihmiselle
tyypillinen tapa kohdata kuolemaa arkielämässään.
Kuten Andrei Demitshev (1999, 124-125)
toteaa, tapahtuu kohtaaminen kuoleman kanssa ennen kaikkea
symbolin tai ajatuksen tasolla. Samoin Platonin
luolavertauksessa ihmiset kohtasivat asioita nimenomaan
symbolin tasolla, eivät partikulaarisella tasolla.
Luolavertaus ja elokuvat
Platon kirjoituksista on jälkikäteen
löydetty yhtymäkohtia elokuvien filosofiseen
pohdiskeluun, aina jonkinnäköistä platonilaista
elokuvateoriaa myöten. Yksi selvimmistä yhtymäkohdista
elokuvien ja Platonin välillä on hänen Valtio-dialogissaan
esittämä luolavertaus. Vertauksessa hän kertoi
nuorukaisista, jotka on sidottu paikoilleen luolaan. He
näkevät vain luolan seinämälle tulisijan avulla
heijastettuja varjoja, joita he luulevat todellisuudeksi.
Varjot kuitenkin syntyvät esineistä, joita miehet
kantavat edestakaisin tulen edessä ja liittävät niihin
ääniä. Nuorukaisten näkemät kuvat ovat vain
heijastumia asioiden todellisesta luonteesta.
Platonin luolavertaus on nähty
allegoriana elokuvissa käymiselle. Pimeä ympäristö,
jossa huomio keskittyy yhteen valaistuun objektiin,
valkokankaaseen, on nähty luolaa vastaavana tilana.
Elokuvissa esitetään ihmisille todentuntuisia kuvia,
joita on mahdollista pitää jopa todempana kuin
todellisuutta.
Kuva, varjo ja heijastuma ovatkin
keskeisiä käsitteitä Platonin luolavertauksessa, mutta
nämä samat käsitteet ovat keskeisiä pohdittaessa
elokuvaa ilmaisumuotona ja erityisesti pohdittaessa
elokuvan estetiikan kysymyksiä. Sekä Ian Jarvie (1987,
50, 63) että Christopher Falzon (2002,
21, 207) painottavat, että verrattaessa Platonin
luolavertausta ja elokuvia toisiinsa, on muistettava,
että tilanteiden välillä on myös merkittäviä eroja.
Platonin luolassa ihmiset olivat pakotettuja katsomaan
varjoja ja elokuviin ihmiset tulevat omasta vapaasta
tahdostaan. Ihmiset osaavat myös erottaa elokuvan
maailman arkimaailmasta. Siten platonilaista luolaa ei
tulisi suoraan rinnastaa elokuvamaailmaan, vaan
pikemminkin siitä tulisi ottaa opiksi esityksien
ideologioita ja maailmoja arvioiva kriittinen
ajattelutapa, jota jo Platon vaati luolavertauksen avulla.
Elokuvan ja laajemmin kuvan
todenperäisyyden kannalta on Platonin dialogissa
mielenkiintoista hänen käyttämänsä kreikankielinen
sana eidolon, jonka taustaa tarkentaa eidos - ruumiillinen
ilmiasu tai fyysinen muoto. Esimerkiksi miehen eidos on
sitä, miltä mies näyttää. (Grube 1970,
9.) Puolestaan eidolon voidaan yksinkertaisesti
määritellä kuvaksi, mutta terminä se viittaa moneen
suuntaan. Cornford (1935, 209, 212)
määrittelee sen joksikin, joka ei ole kokonaan totta,
mutta on silti jollain asteella olemassa. Se on kuva, joka
on vähemmän todellinen kuin se, mitä se kuvaa. Paitsi,
että eidolon liittyy kuvan ja ei-olemassa olevaan, se
liittyy myös kuolemaan. Eidolon on myös termi ihmisen
astraalille, varjomaiselle kaksoisolennolle. Tässä
merkityksessään se on ihmisen kuoleman jälkeinen varjo
tai henki, joka voi näyttäytyä omaisille myös
konkreettisena hahmona.
Eidolonin käsittäminen sekä kuvaksi
että kuoleman jälkeiseksi ihmisen astraalihahmoksi
yhdistyy ei-olemassa olevan ajatukseen. Kuoleman
jälkeistä olotilaa ei voida faktuaalisesti kuvata, mutta
sitä voidaan kuvitella. Elokuvissa esitettävät kuvat
ovat olemassa olevia, mutta asiat, joita ne esittävät
eivät ole konkreettisesti, vaan temaattisesti olemassa
olevia. Samalla tavoin Ian Jarvie (1987,
51-57) painottaa, että elokuvat ovat osa
todellisuuttamme sen kautta, etteivät valkokankaan
heijastukset ole sellaisenaan todellisia, mutta niiden
herättämät ajatukset ovat. Eidolon-termi ja Platonin
luolavertaus herättävät pohtimaan totuuden ja sen
käsittelemisen ongelmallisuutta. Mielenkiintoisesti
samaan ongelmaan tarttuu Shadow of the Vampire
-elokuva, joka käsittelee saman aikaan kuoleman
jälkeisyyttä edustavaa hahmoa, vampyyriä, että kuvan
ja sen olemassa olevuuden merkitystä elokuvalle.
Vampyyrin varjo
Shadow of the Vampire on
kunnianosoitus Murnaun alkuperäisversiolle, jota
pidetään yhä edelleen tärkeänä vampyyrikuvauksena.
Samalla elokuva on postmoderni uudelleen tulkinta Nosferatu-elokuvasta,
elokuvan tekemisestä ja kauhugenrestä. Platonin
luolavertauksen tavoin tässä elokuvassa varjot ovat
keskeisessä roolissa, mistä jo elokuvan nimi antaa
viitteen. Varjosta, heijastumisesta ja kuvasta kasvaakin
merkittävä ongelmanasettelu koko elokuvalle.
Kokonaisuudesta voidaan erottaa erilaisia tapoja
käsitellä vampyyrin varjoa.
Ensinnäkin vampyyrin läsnäolo
varjostaa uhkaavasti muita. Vampyyri ei voi elää
auringonpaisteessa, vaan pimeydessä ja varjossa. Pimeys
yhdistyy kuoleman ajatukseen ja myös vampyyri tuo
kuolemaa kuvausväen keskuuteen. Elokuvassa myös
korostetaan vampyyrin varjon tuomaa uhkaa, sillä monessa
kohtauksessa käytetään Kreivi Orlockin hahmon tulen
valossa seinille heijastuvaa varjoa sen sijaan, että
kuvattaisiin itse kreiviä. Tämä varjo etenee kohti
uhrejaan ja varjollaan vampyyri pystyy vaikuttamaan
uhreihinsa fyysisesti, ilman kosketusta. Samoissa
kohtauksissa luodaan visuaalisesti hyvin suoria
viittauksia Platonin luolavertaukseen.
Sen lisäksi, että vampyyrin varjo
edustaa kuolemaa ja pimeyttä, on myös vampyyri varjo
itsestään. Hän ei ole voinut itse paeta kuolemaa, vaan
on kuoleman kuva. Loppukohtauksessa vampyyri paljastuu
vastanäyttelijättärelle, sillä kreivillä ei ole
lainkaan peilikuvaa. Näyttelijätär saa hysteerisen
kohtauksen, sillä peilikuvattoman hahmon on oltava
epäluonnollinen. Mikäli vampyyria ajatellaan
eidolon-termin kautta, olisi tällä vaikea olla
peilikuvaa, sillä vampyyri itsessään on jo heijastuma
kuolemasta, jotain ei täysin olemassa olevaa.
Vampyyri on paitsi eidolon entisestä
ihmisestä, on Kreivi Orlock joutunut oman kirouksensa
uhriksi. Hän on vanha ja varjo omasta itsestään.
Hänellä on ikuisen elämän avaimet ja silti hän ei
olekaan romanttisen vampyyriperinteen tavoin seksuaalisen
vetovoiman perikuva. Sen sijaan hän kuvaa oman
varjomaisuutensa suhdetta kuolemaan, ei sen vetovoiman,
vaan sen tuhoavuuden avulla. Hänen elämäntarinansa
vampyyrinä on kuolemisen pitkittynyttä prosessia.
Veren juominen ei tarjoakaan
tavoiteltavaa, elinvoimasta kuolemattomuutta kuin useissa
vampyyrielokuvissa. Vampyyri on oman menneisyytensä,
suuruutensa varjo. Toisaalta hänelle on tarjoutunut
mahdollisuus hankkia itselleen elinvoimaisuus, joka
säilyy sellaisenaan. Niinpä vampyyrin varjo
valkokankaalla luo hahmolle elintilan valossa. Lopulta
tämä heijastuminen tuo hänelle ikuisen elämän veren
juomisen sijasta.
Valtakapulaksi ohjaajan ja vampyyrin
välille muodostuu kuolemattomuuden käsite. Kumpi on
tehokkaampi ase kuoleman voittamiseen - vampyyrien
yliluonnollinen kuolemattomuus, vai elokuvan tallentava
voima? Vampyyrit ovat ylittäneet kuoleman
epäluonnollisesti ja ne tarvitsevat eläviä ihmisiä
pysyäkseen hengissä ja voimistuakseen. Siten ne
pyrkivät kuolemattomuuteen sosiaalisesti kielletyin
keinoin. Puolestaan valkokankaalla ihmisen on ajateltu
säilyvän ajattomasti. Andre Bazinin mukaan elokuvissa
huipentuu ihmisen ns. muumiokompleksi, eli tarve
pysäyttää aika keinotekoisesti säilyttämällä
ihmisen ruumiillinen hahmo. Elokuvan elävyys tuntuu
lopullisesti voittavan kuoleman ja palauttavan kuvatut
asiat osaksi elämää. (Hietala 1996,
229-230.)
Tällaista kuolemattomuutta pohditaan
ironisesti The Shadow of the Vampire -elokuvassa.
Ohjaaja Murnau tarjoaa vampyyrille veren juonnin tilalle
hyväksyttyä tapaa saavuttaa kuolemattomuus elokuvaroolin
kautta ja siten vampyyri voisi elää ikuisesti
valkokankaalla. Elokuvassa elävän kuolleen luonnetta ei
voida kuitenkaan muuttaa. Vampyyrin vaistoja noudattava
luonto unohtaa moraalin ja etsii kuolemattomuutta muiden
verestä ja sieluista. Tämä on myös genrellisesti
tyypillinen ratkaisu säilyttää hirviön perusluonne,
vaikkakin siihen lisätään sympaattisuutta. Vampyyri on
yksinäinen hahmo, jota ihminen ei voi ymmärtää
täysin.
Kuva, kauneus ja totuus
Platonin luolassa kuvat ja varjot
olivat todellisuuden väheksyttyjä muotoja, vaikka ne on
valon avulla heijastettuja, ovat ne kaukana
auringonvalosta. Luolan pimeydessä kuvat tuotetaan
keinotekoisesti, keinotekoisella valolla. Auringonvalo
luolan ulkopuolella siten vertautuu hyvään ja varjo,
samoin kuin vampyyri, pahaan. Shadow of the Vampire
-elokuvassa vampyyria opastetaan eläytymään rooliinsa
siten, että tätä pyydetään ajattelemaan asiaa, jota
eniten haluaa, mutta ei voi saada. Vampyyri nimeää
auringonvalon. Hän on pakotettu elämään varjossa.
Koska vampyyri on eidolon, heijastettu kuva, joka ei ole
kokonaan olemassa, hän ei voi koskaan poistua kokonaan
luolasta ja lopulta auringonvalo koituu vampyyrikreivin
lopuksi. Hän ei voi poistua omasta vankilastaan –
pimeydestä ja pelosta - koska sen ulkopuolella ei häntä
ole olemassa.
Gruben mukaan Platonille kaikkien
tosimmat asiat ovat abstraktit ideat, totuus ja kauneus.
Fyysinen maailma on arvoasteikossa niitä alempana, mutta
vieläkin alemmas Platon arvosti kuvitteelliset asiat.
Hänestä kaikkein alhaisimmat asiat ovat olemassa vain
mielikuvituksessa, ja tähän kategoriaan kuuluu taide. (Grube
1970, 25-26.) Platonille taide oli luonnon
jäljittelyä. Koska luonto itsessään oli jo kopio
ideoista, muodostui taiteesta kopion kopio. Taide, jonka
esteettiseksi tehtäväksi edelleenkin nimetään kauneus,
oli vaikeasti arvioitavissa, kuinka hyvin se tavoitti
toisaalta kauneuden ja toisaalta myös totuuden suhteessa
ideoiden esittämiseen.
Vampyyrihahmoa ja erityisesti
kauhugenreä, jossa se usein esiintyy, ei ole arvostettu
esteettisesti. Kauhuelokuvaa on harvoin lähestytty
taiteena, jonka tehtävänä edes olisi pyrkiä
kauneuteen. Sen sijaan vampyyreihin, kuolemaan ja kauhuun
on liitetty verisyyden, groteskiuden ja inhottavuuden
ajatuksia, jotka ovat heijastuneet ennen kaikkea hirviön
ulkomuodossa. Ihmisen muuttuessa vampyyriksi, muuttuu
hänen fyysinen ja henkinen olemuksensa.
Ulkoisen muutoksen voi nähdä
heijastelevan sitä sisäistä olomuodon muutosta, joka
tapahtuu ihmiselle transformaation yhteydessä. Sisäisen
olemuksen ja ulkonäön yhteys on tunnettu ajatus
elokuvamaailman ulkopuolellakin. Anthony Synnottin mukaan
fiktioissa usein hyödynnetään antiikin kulttuurin ja
kristinuskon perinteistä juontuvaa kauneusmystiikkaa,
jossa kauneus yhdistyy moraaliseen hyvyyteen ja Jumalaan.
Uskomuksen mukaisesti ihmisen ulkonäkö heijastaa hänen
sisäistä todellisuuttaan, sieluaan. Saman perinteen
kääntöpuolen ajatus, että rumuus heijastaa pahuutta,
on korostanut fiktioiden hirviöiden ja pahojen hahmojen
ulkonäön poikkeavuutta. (Synnott 1993,
78-79, 90-95.)
Samoin Kreivi Orlockin hahmossa vanha
ja hirviömäinen miehen ruumis on ennen kaikkea groteski
ja uhkaava sekä pelottava muille tarinan henkilöille.
Groteskina hahmona vampyyri yhdistyy pahaan ja kenties
siihen, mitä Makkonen (1998, 222, 226)
nimittää ruman estetiikaksi. Makkosen mukaan kauhussa ja
groteskissa ruumiissa pahuus, syntisyys ja rumuus
nähdään esteettisenä perinteisen kauneuskäsityksen
vastaisesti. Vampyyrin groteski ilmiasu kuvittaa kuolemaa
ja sen pelottavuutta. Samoin kuin Platonin luolassa
ihmiset näkivät vain heijastuksia asioista, on vampyyrin
kuollut ruumis heijastuma kuoleman abstraktiosta. Platonin
dilemma kuvan ja kauneuden suhteessa vastaakin ruman
estetiikan kysymystä kauneuden ja kuoleman suhteesta,
toisaalta ne linkittyvät yhteen, vaikkei niitä
luokittelisi samaan kategoriaan kuuluviksi.
Kuten Grube toteaa, on Platonille taide
toisaalta nautintoa ja toisaalta ongelma sosiaaliselle
järjestykselle. Epäjärjestystä aiheuttaa se, että
taiteilijat imitoidessaan vain luovat peilin luonnolle,
siten se voi sekoittaa aistihavaintoja ja sekoittaa
imitaation ja todellisen. (Grube 1970, 188,
190.) Shadow of the Vampire käsittelee
nimenomaan tätä aistihavaintojen sekoittamista, jossa
elokuvaohjaaja imitaation tavoittelussaan ylittää
sosiaalisesti hyväksyttävän rajan. Hänen tavoitteenaan
on luoda mahdollisimman realistinen vampyyrielokuva.
Tähän hän pyrkii käyttämällä paikallista väestöä
avustajina, kuvaamalla autenttisissa ympäristöissä ja
ulkoilmassa, välttämällä tehosteiden käyttöä ja
valitsemalla päärooliin aidon vampyyrin.
Vampyyrin seuratessa omaa hirviön
luonnettaan ja sekoittaessa kuvausryhmän elämän ei
ohjaaja luovuta päämäärästään. Hän pyrkii
pitämään vampyyria otteessaan luvaten tälle ikuisen
elämän valkokankaalla. Hän joutuu välillä
muistuttamaan vampyyria toimimaan käsikirjoituksen
mukaan: "if it is not in the frame, it does not
exist". Siten hän nostaa esille sen, ettei
elokuva voi suoraan jäljitellä luontoa, mutta toisaalta
elokuva voi rajallisuudestaan huolimatta luoda omaa
todellisuuttaan.
Esittäessään ongelman, miten erottaa
aito kopiosta, tuli Platon samalla esimuotoilleeksi
Merhigen elokuvan ja 1900-luvun jälkipuolelta alkaneen
postmodernin filosofoinnin ongelman. Pursellin (2005)
mukaan Platonin näkemys kulttuurista ja yhteiskunnasta
täynnä kopioita, kuvia ja heijastumia ennakoi Jean
Baudrilladrin tulkinnan nyky-yhteiskunnasta, jota
hallitsevat kuvat. Platonilla kopion ja epätoden
kysymystä konkretisoi eidolon-termi, jonka latinalainen
vastine simulacrum päätyi kuvaamaan kopion ja
alkuperäisen suhdetta Baudrillardilla.
Platonille merkkien todellisuuteen
viittaaminen on vielä merkittävää, toisin kuin
Baudrillardille. Hänen kuvailemassaan simulacrumin
tilassa, jossa todellisuuteen ei ole enää pääsyä,
merkit, jotka aikaisemmin viittasivat todellisuuteen,
viittaavat vain muihin merkkeihin. Näiden merkkien ja
merkitysten takana ei ole mitään, vaan edessä on
loputon merkitysten kehä. Samalla nyky-yhteiskunnassa
alkuperän, toden ja väärän, kuvitellun ja todellisen
kysymyksistä on tullut turhia. (Baudrillard
1993, 57-64.)
Itse asiassa tarinatasolla myös
ohjaaja Murnau ajattelee merkkien viittaamisen
todellisuuteen olevan merkittävää, muutoinhan hänen
ponnistelunsa autenttisuuden tavoittelemiseksi olisivat
turhia. Murnau uskoo elokuvassa kuvien hallitsevaan
voimaan. Vaikka hän pyrkii kuvaukseen, joka representoisi
todellisuutta valkokankaalla, näkee hän tämän olevan
keino saavuttaa oma elämä kuville. Mikäli tarinasta ja
kuvista saa luotua kokonaisuuden, joka herättää aitoja
tunteita, on elokuva tavoittanut päämääränsä.
Elokuvassa on kuitenkin kommentoiva
metatasonsakin. Tarinatasolla ohjaaja pyrkii
autenttisuuteen, mutta tarinan kuljetus ja teeman
rakentaminen kritisoivat elokuvan mahdollisuutta viitata
suoraan todellisuuteen, saati ikinä saavuttaa tällaista
todellisuutta. Shadow of the Vampire nostaakin
esille saman kysymyksen kuin elokuvan ja estetiikan
asetelmat ovat tehneet, eli voiko elokuva antaa jotain
sellaista tietoa, joka olisi jotenkin olennaista? Shaviron
(2000, 16, 33) mukaan elokuvat
luovat todellisen simulacran, sillä fiktiivinen elokuva
ei pyri toimimaan ikkunana todellisuuteen, joten toden ja
epätoden kysymykset eivät ole tässä suhteessa
olennaisia.
Valintojen merkitys
Platonin mukaan hyvässä valtiossa
taidetta tulisi pyrkiä rajoittamaan. Taideteokset
imitaationa johdattavat vastaanottajaansa entistä
kauemmaksi ideoiden tavoiteltavasta maailmasta ja ennen
kaikkea voivat saada ihmisen erehtymään luulemaan
virheellisiä kopioita todellisuuden edustajaksi. Tämä
herättääkin mielenkiintoisen kysymyksen taiteilijan
vallankäytöstä, josta muun muassa Purcell (2005)
puhuu. Hänen mukaansa niillä, jotka Platonin luolan
tavoin heijastavat varjoja, on valta heijastaa tiettyä
intentionaalisuutta. Samalla tavalla projektorilla on
elokuvateatterissa valta kontrolloida kuvan
lähettämistä.
Shadow of the Vampiressa suuri osa
elokuvasta nähdään kameran linssin läpi nähtynä.
Tällöin tapahtumat nähdään mustavalkoisina ja
1920-luvulle tyypilliseen tapaan rajattuina. Tällä
tavoin korostetaan yhteyttä alkuperäiseen Nosferatuun,
sillä osa näytetyistä kohtauksista on suoria
leikkauksia alkuperäisestä elokuvasta. Uuden ja vanhan
materiaalin yhdistämisen avulla korostetaan
elokuvankameran tallentavaa, valikoivaa ja muokkaavaa
luonnetta. Vaikka pyrittäisiin realistiseen vaikutelmaan,
tuo taide mukaan kuitenkin omat piirteensä. Elokuvan
katsojalle ei rajoiteta pelkästään kuvaruutua, vaan
myös tarinamaailman sisällä tapahtuu samaa
rajoittamista, mikä konkretisoi valinnan, näyttämisen
ja vallankäytön yhteydet.
Murnaulla on taiteellinen visio, jonka
toteuttamisessa hän on valmis menemään
äärimmäisyyksiin. Tämä korostuu elokuvan
loppukohtauksessa. Muulle kuvausväelle on jo selvinnyt
Max Schreckin todellinen luonne. Viimeisen kohtauksen
kuvauksissa tilanne riistäytyy käsistä ja vampyyri
alkaa seurata todellista luonnettaan imemällä verta
uhreistaan. Murnau kuvaa kaiken ja kuvaa lopulta myös
vampyyrin kuoleman auringon valossa. Murnau on ainoana
pystyssä kuvauksen loppu vaiheessa, hän saa vampyyrin
pysymään loitolla itsestään muistuttamalla, että
jonkun on hoidettava kuvaus. Hän lopettaa epätoivoisen
yön ja kuvaukset toteamalla: "Our work is nearly
complete. Our very own painting and our very own cavewall.
Time will no longer be a dark spot on our lugns. They are
no longer able to say, you should have been there. Because
the fact is Albin, we were."
Platonin luolavertauksella ja Shadow
of the Vampire -elokuvalla voidaan nähdä olevan
yhtymäkohtia, mutta myös eroja. Artikkelin alussa
esittämäni lainaus on ohjaaja Murnaun esittämä
monologi. Se yhdistetään kohtaukseen, jossa kuvataan
junaraiteita ja junan kulkua kohti aitoa
kuvausympäristöä ja vampyyria. Monologi kuvaa Murnaun
käsitystä toisaalta elokuvasta matkana, prosessina ja
toisaalta sen päämäärästä. Elokuvan avulla voidaan
saavuttaa ikuistettua kuvaa, joka on tallentanut ihmisten
kokemuksia ja muistoja, mutta toisaalta esityksillään
jatkuvasti myös luo uusia kokemuksia. Platonilla
ikuistettu kuva on harhaanjohtavaa, mutta Murnaun elokuvan
tekemisen prosessissa ikuistettu kuva voi olla myös uusia
ajatuksia antavaa.
|