Selässä syntinen taakka
– suomalainen kauhuelokuva, osa II
Murros ja elpyminen: Suomikauhun
lamavuodet
Näihin aikoihin kotimaan
elokuvateollisuus alkoi kärsiä lamasta television
yleistymisen myötä. 1960-luvulla yksi kolmesta
elokuvastudiosta lakkautettiin kokonaan, kahden muun
supistaessa toimintojaan. Valtiontukea saatiin aluksi
tuotantopalkintojen muodossa, sittemmin vuonna 1969
perustetun Suomen elokuvasäätiön kautta. Säätiön
tehtäväksi tuli myöntää ja valvoa tuotantobudjetteja,
jotka siitä lähtien koostuivat suurelta osin
veronmaksajien rahoista. Tätä seuranneen vuosikymmenen
aikana tuotantojen määrä oli alhaisin äänielokuvan
kaudella, suurimman osan ollessa pienimuotoisia,
neorealismista ja Ranskan "Uudesta aallosta"
vaikuttimensa saaneita teoksia.
Levityspuolella tuontielokuvien osuuden
kasvaessa myös kauhuelokuvia alkoi virrata 1960-luvun
puolivälissä teattereihin kasvavassa määrin, joskin
useimmiten sensuurin hampaanjälkien kanssa. Samalla
kotimainen elokuvateollisuus ajautui puun ja kuoren
väliin, jättäytyen joksikin aikaa nuolemaan haavojaan.
On myös muistettava, että toisen
maailmansodan jälkimainingeissa Suomen hallitus oli
joutunut Neuvostoliiton suurennuslasin alle, ja
mielipiteet itänaapurista olivat valvonnan alla. Täten
suomalaisella (kauhu)elokuvalla ei ollut joidenkin muiden
Euroopan maiden ja Yhdysvaltojen kaltaista etuoikeutta
vertauskuvallisesti demonisoida entistä emämaata.
Poikkeuksena sääntöön on Jari
Halosen musta komedia Takaisin ryssiin (1990).
Siinä bolshevikkivallankumouksen ammoinen johtaja Lenin
matkaa vampyyrina Suomeen, tavaten maan viimeisen
"aidon" kommunistin. Vaikka Halonen
käyttääkin vampyyriaan lähinnä kuolevan aikakauden
allegoriana, hän samalla onnistuu antamaan osuvat
elokuvalliset kasvot vanhalle poliittiselle uhkakuvalle.
Halonen jopa ennustaa kuvaavasti Neuvostoliiton hajoamisen
vuotta aiemmin, kun maailmanmenoon kyllästynyt vampyyri
antaa vapaaehtoisesti kiilan iskettävän rintaansa.
1984–88: Pirun merrat – Ismo
Sajakorven TV-työt
Suomalainen kauhu alkoi kolmenkymmenen
vuoden korpivaelluksen jälkeen saada uutta näkyvyyttä,
kun Ismo Sajakorpi pyrki 1980-luvulla tuomaan sitä
valtakunnanverkkoon. Lajityypin parissa hän sai
ensikokemuksensa ohjatessaan musikaalikomedian Lepakkolinna
(1980) Kivikasvot-varieteeryhmälleen. Lepakkolinnassa
joukko ihmisiä päätyy 1800-luvun Transilvaniassa
erehdyttävästi brittiläisen Hammer-yhtiön
vakiovampyyri Christopher Leeta muistuttavan kreivi
Draculan linnaan, kohdaten mm. tämän frankensteinmaisen
hirviöpalvelijan. Vaikka kauhu olikin lähinnä
viitteellistä, Sajakorven myöhemmät tavaramerkit,
sujuva kuvaus ja komeat lavasteet, olivat jo vahvasti
esillä.
Yöjuttu: Merkitty (1984)
Vuonna 1984 Sajakorpi pyrki saamaan
rahoitusta Yöjuttu-nimiselle suomalaiselle
kauhutarinasarjalle Rod Serlingin hengessä, ohjaten
pilottijakson Merkitty. Tarinan pääosassa on
entinen prostituoitu, jonka menneisyys palaa vainoamaan
häntä. Itsemurhayritys unilääkkeillä päättyy
valekuolemaan ja henkiinheräämiseen kaupungin
ruumishuoneella, Aki Kaurismäen luottomiehenä tunnetun
Matti Pellonpään kauhusta laajenneiden silmien edessä.
Lähdettyään sairaalasta nainen saa peräänsä häntä
tutkineen regressioterapiaan ja hypnoosiin erikoistuneen
lääkärin, sekä kalpean, silinterihattuisen miehen.
Tarina muistuttaa jossain määrin mm.
Herk Harveyn Helvetillisiä (Carnival of Souls,
1962) ja Lucille Fletcherin radiokuunnelmaa The
Hitchhiker (jonka Rod Serling sovitti Hämärän
rajamailla –sarjansa jaksoksi vuonna 1960).
Sisällöllisesti melko tavanomaisia polkuja kulkeva Merkitty
onnistuu kuitenkin pitämään katsojan mielenkiinnon
yllä, ennen kaikkea kerronnan vauhdikkaan rytmin ja
visuaalisuutensa ansiosta. TV-tarjonnan perinteisempiin
edustajiin Merkitty tekee pesäeroa dramaattisilla
kuvakulmilla sekä värivalaistuksella, tuoden ajoittain
mieleen jopa italialaisen kauhuohjaajan Dario Argenton
työt. Sajakorpi onkin myöhemmin todennut ohjelman olevan
eräänlainen vuoristorata-ajelu, mahdollisuus kokeilla
erilaisia kauhuelokuvakerronnan välineitä. Useat Merkityssä
esitellyt elementit tulisivatkin toistumaan hänen
seuraavassa ja kunnianhimoisimmassa työssään lajityypin
parissa.
Painajainen (1988)
Vuonna 1988 silloinen Mainostelevisio
esitti Sajakorven päätyön, kolmituntisen minisarjan Painajainen.
Tarinan päähenkilö on maalari, joka herää autokolaria
seuranneesta seitsenkuukautisesta koomasta muistinsa
menettäneenä. Muutettuaan pikkukylässä sijaitsevalle
kesämökilleen hän alkaa kokea lieviä
poltergeist-ilmiöitä, nähden samalla näkyjä sumussa
liftaavasta pyöräilijätytöstä. Maalari kuitenkin
asettuu aloilleen ja hyväksyy paikallisen matriarkan
pyynnön maalata muotokuva tämän kadonneesta
tyttärestä. Pian hänelle selviää, että maalauksen
malli on ollut kadoksissa kuukausia ja on samalla sumussa
odottavan hahmon kaksoisolento. Seuraavan kerran
mysteerisen naisen nähdessään maalari seuraa tätä
metsiin ja löytää tytön pyörän haudattuna
kasvillisuuden sekaan. Tässä vaiheessa
poliisitutkimukset avataan uudestaan ja tytön katoamista
käsitellään mahdollisena murhana.
Alun perin Sajakorpi kaavaili Painajaista
tarinaksi meediosta poliisin avustajana, mutta muutti
suunnitelmiaan nähtyään David Cronenbergin Viimeisen
yhteyden (The Dead Zone, 1985), josta itsestään tuli
suunnannäyttäjä monille amerikkalaisille
parapsykologisille poliisielokuville ja -sarjoille. Painajaisen
päähenkilöä sitä vastoi luullaan meedioksi,
vaikka hän onkin epävarma kykynsä alkuperästä;
herkistynyttä havainnointikykyä, palaavia muistijälkiä
vai onnettomuudesta johtuva trauma?
Sajakorpi lypsää tuntemattoman
murhaajan tarinaa parhaansa mukaan, ajoittain jopa
kohtuuttoman paljon. Ongelma on siinä, että toisin kuin
esimerkiksi David Lynchin tv-sarja Twin Peaksin (1990)
tapauksessa, Sajakorvella ei ole käytettävissään sen
enempää ajallista kestoa kuin mittakaavaa peittääkseen
nuoren tytön kuoleman paikallisten ihmissuhteiden alle.
Onneksi Painajainen rajautuu loppua kohden takaisin
maalarin tarinaan poliisityön jäädessä taka-alalle,
sillä hänen henkilökohtaisten demoniensa tarkastelu on
tarinan vahvin puoli.
Vaikkakin jotkut sivujuonet kuluvat
sarjan edetessä loppuun ennen aikojaan ja dialogi puutuu
toisinaan matkan varrelle, kokonaisuutena Painajainen
on kestänyt aikaa verrattain hyvin. Televisiojuurten
suurin ongelma on videokuvaus, joka latistaa muutoin
pääasiassa toimivaa kameratyötä sekä suurta
yökohtausten määrää. Asiaa parantaa hieman kolmen
unkarilaissäveltäjän kädenjälkeä oleva
musiikkitausta, joka muistuttaa joissakin italialaisissa
kauhuelokuvissa kuultavia efektikollaaseja.
Painajainen myytiin vuoden 1988
ensiesityksensä jälkeen Saksan televisioon, samalla kun
amerikkalaissijoittajat osoittivat mielenkiintoa
englanninkielisen version tekemiseen. Tämä jäi
kuitenkin puheen tasolle ja sarja vaipui unholaan vuoden
1996 kotimaisen uusintakierroksensa jälkeen. Sajakorven
töitä Kivikasvojen parissa on sittemmin julkaistu
dvd:llä, ja samaan on hänen itsensä mukaan olemassa
mahdollisuus myös Merkityllä ja Painajaisella.
1988–1999: Kotirauhan rikkomista
1980–luvulla kotimainen elokuva alkoi
jälleen elää voimakasta nousukautta. Kuten muidenkin
lajityyppien, myös Suomi-kauhun oli toisen tulemisensa
kynnyksellä mukauduttava aikaansa. Väliin jääneet
vuosikymmenet olivat merkinneet muuttovirtoja
asutuskeskuksiin, yhteiskuntarakenteen muuttumista ja
maatalouden merkityksen vähenemistä. Kaupunkilaiset
olivat alkaneet pitää maaseutua hieman etäisenä,
hämyisenä paikkana, ja pikku hiljaa siitä oli
muotoutunut kollektiivisen tajunnan pimeä nurkkaus, jossa
epämukavat muistot karusta lapsuudesta mellastivat
vapaina. Suomalainen kauhuelokuva käytti tätä ajatusta
hyväkseen keksiessään itsensä uudelleen: siinä missä
uudisraivaajat aikoinaan pelkäsivät vaivoin
varmistettuun elämäntapaansa kohdistuvia ulkoisia uhkia,
urbaani suomalainen kammosi nyt näiden ihmisten, omien
sukulaistensa maahan hautaamia syntejä.
Kuutamosonaatti (1988)
Olli Soinio oli ensimmäisenä vuorossa
yrityksessä palauttaa kauhu valkokankaalle ja samalla
maaseudulle. Hänen työskentelynsä lajityypin parissa
oli saanut lupaavan alun 23-minuuttisella oppilastyöllä Transvestjan
tarinoita (1975), vaikka Soinio muistaa eräänkin
televisioyhtiön edustajan kuvailleen sitä
"sopimattomaksi suomalaisiin olohuoneisiin". Yli
kymmenen vuotta myöhemmin, Soinio palasi kauhun kentälle
toisella kokoillan elokuvallaan Kuutamosonaatti
(1988), aloittaen samalla Suomi–kauhun ns. "uuden
aallon".
Suomalainen kauhu on halki historiansa
pyrkinyt vaalimaan metsissä hiipivän tuntemattoman
pelkoa. Kuutamosonaatti jatkaa tätä perinnettä,
vaikka Soinio päivittääkin arkkityyppimäistä
lähtökohtaansa valitsemalla antagonisteiksi
syrjäytyneen maalaisperheen, antaen heidän edustaa
suomalaista pahimmillaan. Tämä vertauskuva otettiin
innolla vastaan mm. Yhdysvalloissa vuosikymmentä aiemmin,
kuten Tobe Hooperin ja Wes Cravenin kannibaaliperheet
osoittavat (elokuvissa Teksasin moottorisahamurhat
[The Texas Chainsaw Massacre, 1974] ja Yön silmät [The
Hills Have Eyes, 1977]).
Tarinan päähenkilö on valokuvamalli
Anni (Tiina Björkman), joka pakenee skandaalilehdistöä
perämetsiin ainoana kumppaninaan sylikoira. Vaikka Annin
veli on vielä matkalla piilopirtille, tyttö ei suinkaan
ole yksin. Lähikylä ja sitä ympäröivät alueet
toimivat nimittäin metsästysmaina omalaatuiselle
Kyyrölän veljesparille; toinen heistä on Sulo (Mikko
Kivinen), epäinhimillisen vahva, mutta vajaamielinen
turkkiin verhoutunut köriläs, toinen taas Arvo (Kari
Sorvali), karikatyyrimäinen "farmari
Helvetistä" Caterpillar-lakkeineen kaikkineen.
Siinä missä edellinen mieltää itsensä koiraksi,
jälkimmäistä vaivaa ylikierroksilla käyvä sukuvietti,
joka puskee tieltään kaikki kuviteltavat sosiaaliset
kyvyt ja empatian. Sekä tyttö että koira on pantu
merkille heti heidän saapuessaan, sillä siinä missä
Sulo pyrkii kanssakäymään susien kanssa, Arvo on
kiinnostunut tytöistä.
Seksuaaliset jännitteet Annin ja Arvon
välillä nousevat pintaan jo ensimmäisenä iltana.
Miehen tirkistelynhalu johtaa hänet seuraamaan tytön
saunomista ja varastamaan tämän pikkuhousut heti
tilaisuuden tullen. Seuraavana päivänä Annin
vieraillessa perheen luona etsimässä puhelinta, Arvo ja
hänen fundamentalistiäitinä tunnistavat tämän
"moraalittomaksi naiseksi" juorulehtien
sivuilta.
Ennen oli aikoja, jolloin maaseudulla
moinen merkki saattoi olla naiselle ylitsepääsemätön.
Hän saattoi joutua eristetyksi kyläyhteisöstä, tai
pahemmassa tapauksessa päätyä tyydyttämään joidenkin
miesten lihallisia tarpeita. Näin on käydä nytkin, kun
Anni täpärästi välttää raiskatuksi tulemisen ja
paetessaan pelästyy yhä enemmän kuullessaan isoveljen
heränneen perunakellarissa.
Ennen pitkää Annin veli saapuu
paikalle, löytääkseen sisaruksensa mökistä
hermorauniona johtuen Arvon toistuvista,
pakkomielteisistä lähentely-yrityksistä. He tajuavat
asioiden todellisen laidan hakiessaan apua läheisestä
kylästä. Veljesten perhe pitää paikallisia pelon
vallassa, eikä kukaan rohkene käydä heitä vastaan.
Vaikka miehiä pidetäänkin rettelöitsijöinä, he ovat
kuitenkin aina eläneet alueella ja tulevat
todennäköisesti olemaan paikalla vielä kauan sen
jälkeen kun kaupunkilaiset ovat poistuneet.
Tämä status quo -pakkomielle on
läsnä kaikkialla, minne päähenkilöt menevätkään.
Lähikaupan myyjä kieltäytyy auttamasta. Bussi ei
pysähdy heille. Maalaistalo näyttää ulkoapäin
tyhjältä, mutta heti kun he yrittävät käynnistää
pihalla olevan auton, haulikko ilmestyy ikkunasta ampuen
renkaat tyhjiksi ja ajaen tunkeutujat pois.
Vaikka Soinio parodioikin
kaupunkilaisten käsitystä maaseudusta, hänen pilkkansa
ei ole ilkeäluonteista. Sekä Arvolla että Sulolla on
sympaattiset puolensa näiden sosiaalisten raajarikkojen
etsiessä täyttymystä suhteista, jotka syrjäinen
kasvuympäristö on heiltä kieltänyt. Tässä mielessä
heidät on veistetty samasta puusta kuin pahamaineinen
motellinpitäjä Norman Bates (Anthony Perkins) Alfred
Hitchcockin Psykossa (Psycho, 1960). Samalla,
toisin kuin esikuvansa, Soinio antaa kuitenkin Sulolle
mahdollisuuden tehdä tilit selviksi äidin kanssa.
Runollista oikeutta jaetaan omalaatuisella tavalla äidin
tuodessa pojan lounasta kellariin päätyenkin itse
lukkojen taakse. Toisin kuin Norman, tämä verenhimoinen
jälkeläinen ei tule kehittämään fiksaatiota kellariin
säilöttyä matroonaa kohtaan.
Näyttelijäkaarti suoriutuu hieman
epätasaisesti kuvatessaan elokuvan kirjavaa
hahmogalleriaa. Kari Sorvali tekee ehdottomasti
muistettavinta jälkeä Arvon roolissa, yhtä aikaa
pelottavana ja pateettisena. Soinio käyttääkin häntä
aika ajoin jo pelkästään välttääkseen tarinan
tyhjäkäyntiä. Sorvali hyödyntää tilaisuutta kerran
toisensa jälkeen, käytännössä kannatellen ajoittain
koko elokuvaa harteillaan. Hänen karismansa tulee myös
tarpeeseen, sillä Anni ja etenkin tämän veli ovat
huomattavasti latteampia henkilöhahmoja.
Mikko Kivisen työ on taas suurimmaksi
osaksi keholla näyttelemistä, sillä hänen hahmollaan
ei ole periaatteessa lainkaan tunnistettavia vuorosanoja
ja Sulon silkka läsnäolo on jo paljon vartijana. Samoin
kuin Sorvalin, hänenkin roolihahmonsa on hyvin
aktiivinen, nostaen harvojen kohtaustensa tunnelmaa ja
intensiteettiä. Tiina Björkmanilla on Annina verrattain
vähän tekemistä kameran edessä viettämäänsä
aikaansa nähden, mutta Soinio saa hänestä irti rennon
ja luonnollisen suorituksen. Samaa voisi itse asiassa
sanoa kaikista puherooleista, vaikka ohjaaja vaikuttaakin
välillä olevan kiinnostuneempi omituisista
sivuhahmoistaan kuin pääosanesittäjistä.
Suurimmalta osin Soinio onnistuu
pitämään hiukan monotonisen tarinan liikkeessä koko
elokuvan keston ajan. Kuten edellä mainittiin, Arvon voi
nähdä ylivedettynä versiona stereotyyppisestä
suomalaismiehestä ihmissuhdetaitojen puutteen ja naisten
kanssa esiintyvän todellisuuspaon suhteen. Anni on hänen
kääntöpuolensa, joka ei taas ole onnistunut
muodostamaan identiteettiä skandaalinkäryisen
elämäntyylinsä takia. Hän on tietyllä tavalla moderni
suomalaisnainen, päätyen satutettuna ja yksin kerran
niin turvalliselle maaseudulle, joka on nyt autioitunut,
pahantahtoinen paikka.
Verrattaessa aiemmin käsiteltyihin
elokuviin Noidan kirot ja Noita palaa elämään,
käy selväksi, kuinka osat ovat vaihtuneet suomalaisen
kauhuelokuvan tunkeutujateemassa. Nyt pahantekijä on
hän, joka aikoinaan jäi metsiin, Jumalaa pelkäävän
perheen uuttera vesa. Nainen sitä vastoin – vaikka
laittaakin yhä tapahtumat liikkeelle – on nyt enemmän
uhri kuin hyväksikäyttäjä, kärsien sovinismista,
eristäytyneisyydestä ja ennakkoluuloista. Vielä
1950-luvulla hänen itsenäisyytensä kyseenalaistettiin,
joko tuhoamalla tai alistamalla hänet norminrikkojana.
Nyt nainen pyrkii kokonaan pois miehen varjosta, eikä
tyydy pelkästään julistamaan seksuaalista autonomiaansa
tämän kautta. Tästä syystä nainen esittäytyy halki
elokuvan hyvin haavoittuvassa tilassa, ollen paraikaa
kasvamassa täyteen mittaansa henkisesti kokonaisena
yksilönä. Lopussa tämä kasvutarina saa
täyttymyksensä, terrorisoivan mieskuvan (Arvo Kyyrölä)
tuhoutuessa, manipuloivan (Annin manageri) menettäessä
henkisen yliotteensa ja suojelevan (Annin veli) muuttuessa
tarpeettomaksi. Nainen on nyt valmis kokeilemaan omia
siipiään.
Kuutamosonaatti II: Kadunlakaisijat
(1991)
Soinio jatkoi Kyyrölöiden tarinaa
vuonna 1991 elokuvalla Kuutamosonaatti II:
Kadunlakaisijat, jossa pystymetsien perhe lähtee
kaupunkiin. Heidän vanavedessään seuraa vuoden 1918
kansalaissodan Punakaarti, jonka tarinan prologissa suosta
nostettu perheen isä on herättänyt henkiin.
Kuutamosonaattien välistä
suhdetta voisi kuvailla samanlaiseksi kuin Sam Raimin Kauhun
riivaamien (Evil Dead, 1982) ja Evil Dead II: Dead
by Dawnin (1988), sillä ensimmäiseen osaan ujutetut
komedia–ainekset ovat nyt vahvemmin läsnä
kauhuelementtien kustannuksella. Toisin kuin Raimi, Soinio
ottaa samalla myös sisäpoliittista kantaa Kyyrölöiden
kohdatessa 90-luvun alun Suomen kaksijakoisen ilmapiirin.
Edellisen vuosikymmenen juppikulttuurin jäänteet ovat
yhä läsnä, laman kuitenkin jo tehdessä tuloaan,
heikentäen nimenomaan työläisten asemaa. Soinion
kalmoperhe onkin tässä ympäristössä enemmän tai
vähemmän kunniallisia proletaareja hämmentävässä ja
piittaamattomassa tilanteessa.
Kadunlakaisijoilla on usein
vaikeuksia pitää monitahoinen ja tyylillisesti täysin
ylivedetty juonensa koossa, mutta se silti onnistuu
saavuttamaan osan tavoitteistaan. Elokuva säilyy
katsottavana ennen kaikkea Soinion sujuvan ohjauksen ja
näyttelijäsuoritusten takia. Sorvali ja Kivinen palaavat
Kyyrölän veljeksinä, nyt vapaammissa raameissa. Etenkin
Kiviselle suunnanvaihto on tehnyt hyvää, sillä hänen
ruutuaikaansa ei enää pyritä rajoittamaan hahmon
uhkaavuuden säilyttämiseksi. Myös Saksassa kasvanut
komediallinen ote huomattiin: siellä elokuvia
markkinoitiin jatko-osina Harald Sicheritzin mustalle
komedialle Muttertag (1993).
Isä meidän (1993)
Veikko Aaltonen, joka sattumoisin toimi
Kadunlakaisijoiden apulaisohjaajana ja
tuotantopäällikkönä, siirtyi seuraavaksi kauhugenren
rajamaastoon draamallaan Isä meidän (1993).
Aaltosen elokuva ansaitsee maininnan tässä yhteydessä
jo epämiellyttävän lähtökohtansa, lapsen
hyväksikäytön takia. Tarinan päähenkilö Juhani
(Hannu Kivioja) on merimies, joka palaa kotiseuduilleen
vietettyään useamman vuoden maailmalla. Hänen vakaana
tavoitteenaan on tehdä tilit selviksi isän kanssa, joka
käytti Juhania hyväkseen koko tämän lapsuuden ajan.
Vanhuksen mieli on kuitenkin jo hapertunut, siinä missä
poika elää nämä kammottavat rikokset uudelleen
palatessaan lapsuudenkotiinsa. Aaltonen hyödyntää
mustavalkokuvausta ja hienoisen yliluonnollista tunnelmaa
johdattaessaan katsojaa Juhanin mielentilaan ja hänen
läpikäymäänsä sisäiseen myllerrykseen.
Modernille Suomi-kauhulle
tunnusmaisesti Isä meidän kertoo menneisyyden
kohtaamisesta. Tälläkin kertaa rikospaikkana toiminut
talo on vapautettava syyllisyyden taakasta, ennen kuin
kaikki tahot voivat siirtyä elämässä eteenpäin.
Toinen tärkeä elementti on Juhanin autioituva kotikylä,
joka kärsii nuoremman polven muuttovirrasta kaupunkeihin.
Juhanin oma odottamaton paluu ja isänsä kotihoitoon
hakeminen ovat paikallisuutisia, vaikka kylän väki onkin
autuaan tietämätön sekä isän menneisyydestä että
pojan todellisista aikeista. Kerratessaan traumaattisia
poikavuosiaan Juhani tutustuu samalla Rantaseen (Heikki
Kujanpää), lipevän autokauppiaan maalaisversioon, sekä
hänen perheeseensä, vaimo Marjaan (Elina Hurme) ja
tytär Ainoon (Aino Aaltonen). Aino jopa vihjaa
sivulauseessa Juhanille tavanneensa tämän nuoremman
minän, joka kummittelee miehen näyissä lapsuudenkodissa
ja tallin vintillä. Tämän ydinperheen kautta Juhani
löytää jälleen elämänhalun.
Silmä silmästä (1999)
Seuraavana vuorossa oli Atro Lahtela
ensimmäisellä kokoillan elokuvallaan Silmä
silmästä (1999). Lahtela oli lähestynyt
lajityyppiä jo aiemmin, tehden henkilökuvan
sveitsiläissurrealisti H.R. Gigeristä dokumentissaan Giger
– Matka tajunnan ytimeen (1991), kuin myös mustalla
huumorilla ladatun lyhytelokuvan Vastanaineet
(1998), joka ottaa kaiken irti nimensä
kaksimielisyydestä.
Silmä silmästä kertoo oman
versionsa jo tutuksi tulleesta juurilleen palaamisesta ja
menneisyyden kohtaamisesta. Päähenkilö on
kuvanveistäjä nimeltä Kiia (Meri Nenonen), joka näkee
painajaisia edesmenneestä saarnaajaisästään. Kun
viimeisin näyttely kaupungissa päättyy hänen
kumilammasta esittävän teoksensa häpäisyyn, Kiia
päättää hyväksyä kotikylänsä Pirunperän tekemän
työtarjouksen, jonka nojalla hänen tulee valmistaa
paikalliskirkkoon demoni, enkeli ja Kristus. Kylänisät
näet toivovat Kiialta simbergimäistä
turistinähtävyyttä, jonka tehoa hänen sukujuurtensa
uumoillaan vain voimistavan. Demonin hahmo pohjaakin
isään, jonka koirat repivät aikanaan kappaleiksi.
Enkeli on taas nainen, joka odotti papille aviotonta
lasta, tehden lopulta sydänsuruissaan itsemurhan. Kiia
alkaa työskennellessään vaistota heidän läsnäolonsa,
ja veistokset toimivat lopulta kuljetusastioina
rauhattomien sielujen siirtyessä niiden välityksellä
kirkkoon.
Samoin kuin Noita palaa elämään,
Silmä silmästä käsittelee seksuaalisuuden
suhdetta kristillisyyteen, vaikkakin modernimmalla
moraalikäsityksellä. Kiia ystävystyy paikalliseen
nuoreen pappiin, joka on ottanut tämän isän paikan
arkaaisen seurakunnan paimentajana. Heidän seksisuhteensa
ei jää huomaamatta kyläläisten keskuudessa, mutta on
samalla täysin päinvastainen verrattuna Kiian isään.
Tämä nöyryytti rakastajaansa, nykyisen papin sisarta,
avoimesti seurakuntansa edessä ja pesi kätensä kaikesta
mahdollisesta vastuusta.
Silmä silmästä sulkee aiemmin
valmistuneiden noitaelokuvien avaaman ympyrän mitä tulee
naisten seksuaaliseen vapauteen ja tasa-arvoon. Siinä
missä 1950-luvulla noidat käyttivät elämänhaluaan
saadakseen heikkotahtoiset miehet pauloihinsa, nyt miehiä
päinvastoin rohkaistaan vastaamaan tähän
seireenihuutoon. Mieshahmojen väkivaltaiset kuolematkaan
eivät enää ole suoraa seurausta heidän haluistaan,
sillä Kainin merkki on nyt pyyhitty tavallisen naisen
otsalta. Lahtela vaikuttaa jopa vihjaavan naisen
kieltämisen olevan suurempi synti, kuten Kiian isän
kohtalo osoittaa. Sukupuoliroolien osat ovat todella
vaihtuneet, sillä nyt pahuus piilee miehen seksuaalisessa
epävarmuudessa.
Vaikka Silmä silmästä onkin
selvästi kunnianhimoinen työ komeine lavasteineen (Kiian
veistokset) ja huvittavine sivuhenkilöineen (maalaiscowboy,
joka tuo mieleen Isä meidän -elokuvan Rantasen),
elokuvan vahvuudet peittyvät laahaavan kerronnan alle.
Venytetyn tuntuinen juoni hapuilee ajoittain hieman
päämäärättömästi, lähestyen paikoin jopa tahatonta
komiikkaa. Silmä silmästä vaikuttaakin olevan
alun perin kestoltaan televisiolevitykseen suunniteltu
työ, joka on venytetty elokuvamittaan pikaista
teatterikierrosta varten.
Musta peili päättyy: Suomikauhun
välitilinpäätös
Onko suomalainen kauhuelokuvagenre
määriteltävissä edellä käsiteltyjen elokuvien
perusteella? Selvää on ainakin, että suomalaiset ovat
nojanneet tuotoksissaan muiden lailla kauhun ikiaikaiseen
siittäjään, tuntemattoman pelkoon. Viime vuosisadan
alussa meitä jäyti vaivalla rakennetun elämänmuotomme
hauraus, sen keskivaiheilla avioliiton ja perheyhteisön
rikkirepiminen ja hedonistisen, rappiollisen
elämänmuodon uhka. Viimeisinä vuosikymmeninä jätimme
maaseudun idyllin kollektiivisesti taakse, pyrkien
unohtamaan siellä koetun kovan elämän ja etsien
onneamme kaupungeista. Silti meidän oli palattava,
pyrittävä yhdistymään uudelleen kansana –
yhtälailla kuin myös sukupuolina. Vuosisadan alussa
raiskattu nainen osoitti olympiavuoden aikaan kapinan ja
seksuaalisen heräämisen merkkejä, lopulta kieltäytyen
uhrin roolista ja vaatien paikkaansa miehen rinnalla.
Nykytilanteessa voidaan miettiä, pystyisikö kauhuelokuva
enää heijastamaan 2000-luvun Suomea, ja mitä
kerrottavaa sillä vielä saattaisi olla.
Tässä vaiheessa voidaan myös kysyä,
onko suomalaiselle kauhuelokuvalle jatkossa ylipäätään
tarvetta. Itse sanoisin, että on. Lajityypin suurimpiin
vahvuuksiin kuuluu sen tarjoama mahdollisuus heijastaa
omaa aikaansa ja ympäristöään tavoilla, jotka olisivat
liki mahdottomia missä tahansa muussa elokuvakerronnan
muodossa. Arjen realismille tulee aina olemaan aikansa ja
paikkansa, mutta mikään muu kuin kauhuelokuva ei kykene
vapauttamaan meitä hetkellisesti pahimmista peloistamme,
riittävän pitkäksi aikaa voidaksemme kohdata ne. Tämä
on saavutettavissa perinteisin keinoin. Olkoon pelkomme
syynä sitten noitatohtori, valkopeura tai maaninen
saarnamies, se on kuitenkin pohjimmiltaan vain lohduttava
viitekehys asioille, joita emme uskalla kutsua niiden
oikeilla nimillä. Kauhuelokuva muistuttaa meitä siitä,
että pystymme kohtaamaan pelkomme – ja vielä jonain
päivänä vapautumaan niistä.
2000–Nykyhetki: kultainen huomen?
Mitä tulevat vuodet lupaavat
suomalaiselle kauhuelokuvalle? Yksiselitteistä vastausta
on vaikea antaa, sillä vaikka digitaalivideon
yleistyminen on pienentänyt valmistuskustannuksia ja
antanut nuorille tekijöille paremmat edellytykset
levittää tuotoksiaan, resurssit ja yleinen mielenkiinto
lajityyppiä kohtaan pysyvät pieninä. Ammattilaistason
elokuvatuotanto on edelleen pitkälti sidottu julkiseen
rahaan, ja kauhu luettaneen jatkossakin nihkeäksi
sijoituskohteeksi.
2000–luvun tarjonta onkin
toistaiseksi ollut ulkokentältä, matalabudjettisien
harrastelijaelokuvien ja oppilastöiden muodossa. Siinä
missä vanhakantainen eksploitaatioelokuva Frankenström
(2001) tarjoili kotitekoisia veriefektejä ja paljaita
rintoja, kunnianhimoisempi antologiateos Kohtalon kirja
(2003) kietaisi samaan pakettiin vampyyreja,
sodankäyntiä, New Age -uskomuksia ja hämmentyneen Åke
Lindmanin. Lopputulosta ei juonellisesti voi pitää kovin
tiiviinä ja Valkoisessa peurassa ensimmäisiä
kertoja puheroolin saaneen Lindmanin läsnäolo lähinnä
muistuttaa katsojaa siitä, kuinka epätasaista – ja
epäreilua – näiden suomalaisen kauhuelokuvan
aikakausien vertailu voi olla.
Levityspuolella videolain muuttamisen
lyhytkantoiset vaikutukset tulivat näkyviin
välittömästi, kun monet aiemmin ulkomailta tilatut
täyspitkät genre-elokuvat ilmestyivät liikkeisiin
kotimaisina versioina. On tavallaan runollista oikeutta,
että yksi modernin kauhuelokuvan klassikoista, aiemmin
mainittu Manaaja, saapui heti vuoden 2001 alussa
restauroituna versiona sensorien pöydille. K–18–leimasta
tuli uusintapäätös vajaat kaksi viikkoa uuden videolain
voimaanastumisen jälkeen, mitä voitaisiin nykypäivänä
pitää lähinnä kunnianosoituksena – entisenlaisia
rajoitteitahan elokuva ei siitä enää saa. Elokuvien
parempi saatavuus tuskin nostattaa kotimaisen tarjonnan
kysyntää, mutta toivoa sopii, että itse lajityyppi
hyväksyttäisiin jatkossa paremmin vertaistensa rinnalle
myös Suomessa.
Toivo ei ole täysin perusteetonta,
mistä kielii esimerkiksi SES:n levityspäällikkö Harri
Ahokkaan laatima dokumentti Suomalaisen elokuvan
tavoiteohjelma 2006–2010. Kirjoituksessaan Ahokas
pohtii mm. kansainvälisten yhteistuotantojen
lisääntymistä. Samalla vuoden 2010 ensi-iltoihin on
ajatustasolla lisätty "suomalainen kauhuelokuva,
joka kuvataan Taiwanissa ja Turussa, jonka kohderyhmä on
kauhuelokuvaharrastajat ympäri maailmaa ja jonka
varsinainen business tehdään dvd:llä" (1).
Hukka peri: Sudenmorsiamen kehitys
Uusi kiinnostus kauhuelokuvaan on
siinnyt viime aikoina myös muualla. Kokeellisen elokuvan
parissa työskentelevä Ilppo Pohjola kehitteli 1990-luvun
loppupuolella projektia nimeltä Sudenmorsian,
pohjaten sen Aino Kallaksen vuonna 1928 julkaisemaan
romaaniin. Sudenmorsian on tavanomaisuudessaankin
pätevää ihmissusitarina 1600-luvun suomalaismetsissä.
Tarina itsessään on monessa kohtaa yhtenevä Valkoisen
peuran kanssa, molempien kertoessa
kotihengettäristä, jotka hylkäävät yhteiskunnan
heille tarjoamat roolit palatakseen luonnon helmaan
eläinhahmoissa.
Ensi alkuun Pohjola voi vaikuttaa
epätodennäköiseltä henkilöltä yhdistettäväksi
mihinkään kauhuun viittaavaan, eivätkä hänen aiemmat
työnsä muuta tätä olettamusta. Samalla hän voisi olla
hyvin mielenkiintoinen valinta Valkoisen peuran
manttelinperijän ohjaajaksi, ollen aiemmin käsitellyt
homoseksuaalisuuden tunnettua kuvaajaa Tom of Finlandia
dokumentissaan Daddy and the Muscle Academy (1992),
sekä transseksuaalisuutta lyhytelokuvassaan P(l)ain
Truth (1993).
Aiempia merkkipaaluja tarkasteltaessa
Pohjolan ajoitus ja lähdemateriaali eivät olisi voineet
olla sattuvampia. Kallaksen romaani julkaistiin alun perin
kirjailijan jäämistöstä, ollen kirjoitettu jo kaksi
vuotta ennen Noidan kirojen ensi-iltaa. Kun Sudenmorsiamen
tuotannon povattiin alkavan vuonna 1999, Valkoisen
peuran 50-vuotisjuhlat olivat vain kolmen vuoden
päässä. Sitten tuli hiljaisuus. Projekti ei onnistunut
keräämään riittävästi rahoitusta ja Pohjola siirtyi
lopulta muiden töiden pariin.
Sudenmorsiamen kohtalo ei
ainoastaan ole kuvaava esimerkki suomalaisen kauhuelokuvan
nykytilasta, mutta samalla se myös päättää lajityypin
epätasaisen vaelluksen halki 1900-luvun tummanpuhuvasti.
Vainottu maa: Martinin pirujen kehitys
Toisaalla Tero Molin ja Tommi Lepola, Kohtalon
kirjan nuoret tekijät, aikovat ottaa paholaista
sarvista kehitteillä olevalla kauhuelokuvaprojektillaan Martinin
pirut (EverDark). Projektin nimi viittaa
Ylöjärvellä 1800-luvun lopussa sattuneeseen
poltergeist-tapaukseen, jossa kuusitoista päivää
jatkunut kummittelu entisen kansakouluopettajan Ephraim
Martinin talossa johti paikalliseen julkisuuteen ja
lopulta raastupaan.
Kaksi kuukautta ilmiöiden
päättymisen jälkeen Martinia syytettiin oikeudessa
vaimonsa ja kolmetoistavuotiaan piikatyttönsä kanssa
noituudesta ja viinan myynnistä talossa tapahtumien
aikaan vierailleille, joista monet kutsuttiin
todistajiksi. Martinien tapauksesta teki ainutlaatuisen
oikeudenkäynti, joka asetti oletetusti yliluonnolliset
ilmiöt lainopillisen tulkinnan alaisuuteen. Vastaajat
todettiin syyttömiksi, sillä oikeus katsoi
todistajalausuntojen mukaan tapahtumien aiheuttajina
osittain olleen "tuntemattomat voimat" (2).
Itse Piru oli täten kuulemassa herranpelossa elävän
tuomioistuimen päätöstä.
Osansa vastuusta kantoi Martinien
piikatyttö Emma, jonka todettiin aiheuttaneen jotkut
sattumuksista kujeilullaan. Hänen olikin mainittu olleen
usein paikalla oletetusti yliluonnollisten ilmiöiden
(pääasiassa lentävien esineiden) tapahtumahetkellä.
Myöhemmin vastaavien tapausten aineistossa on ollut usein
asianomaisena murrosiän kynnyksellä oleva lapsi. Emma ei
kuitenkaan ikinä pystynyt itse antamaan selontekoa
siihen, kokiko hän omasta mielestään spontaania
psykokinesiaa tai yhteyttä rajantakaiseen.
Oikeudenkäynnin aikana hän oli jo sairastunut
kohtalokkaaseen kuumetautiin ja oli jo aiemmin joutunut
vuoteenomaksi erikseen määrittelemättömän
manaustilaisuuden heikentämänä.
Martinin piruista on tällä
hetkellä olemassa kuusiminuuttinen demoversio, jonka
öiset talvimaisemat tuovat mieleen Kuutamosonaatin,
aikalaistyyli ja yliluonnolliset sävyt taas Noidan
kirot sekä Tim Burtonin Sleepy Hollow’n
(1999). Kuvattuna on kaksi erillistä kohtausta, joista
ensimmäinen esittelee Martinien perheen, kun taas
toisessa Ephraim telkeää talon ovet ja pitää vahtia
yön yli. Demo korostaa tarinan psykologisia piirteitä,
jossa varsinainen kummittelu jätetään katsojan
mielikuvituksen varaan tehokkaan kuvauksen ja
äänitehosteiden avulla.
Molinilla ja Lepolalla on sarkaa
edessään. Heidän edellinen työnsä Kohtalon kirja
otettiin kotimaassa vastaan ristiriitaisin tuntein
taloudellisesta menestyksestä huolimatta. Lähtökohdat
ovat kuitenkin lupaavat. Kirjattuihin yliluonnollisiin
tapahtumiin pohjaavat kauhuelokuvat ovat viime aikoina
taas olleet huudossa, esimerkkeinä Emily Rosen
riivaaja (The Exorcism of Emily Rose, 2005), The
Amityville Horror (2005) ja An American Haunting (2005).
Projektiin on tässä vaiheessa ehditty houkutella
yhdysvaltalainen elokuvatuottaja Brian Yuzna, joka
muistetaan ennen kaikkea H.P. Lovecraftin novelliin
perustuvasta, Stuart Gordonin ohjaamasta Re-Animatorista
(1985) sekä sen jatko–osista. Aika näyttää,
tullaanko Martinin piruja ikinä maalaamaan
valkokankaalle, mutta samalla siinä lepää tällä
hetkellä toivon siemen suomalaisen kauhuelokuvan
henkiinheräämisestä, uudesta Noidan kiroja vastaavan
syklin alkamisesta.
Suomalainen
kauhuelokuva, osa I
|