Kauhea moraali
"Väkivalta, seksi ja kauhu ovat
jo elokuvan syntyhetkistä lähtien kuuluneet sen
peruskuvastoon. Usein elokuvissa ja nykyään myös muissa
kuvaohjelmissa, kuten peleissä, on kysymys niiden
yhdistelmistä. Kauhun viehätys on hallitun pelon
kokemisessa. Kauhuelokuvan katsoja on kautta aikojen
halunnut tulla pelotelluksi, kuitenkin tietyn
turvallisuuden säilyttäen. Arvioitaessa kauhun
herättämisen haitallisuutta katsojalle on
avainkäsitteenä järkyttävyys. Kauhun herättäminen
kuvaohjelmassa saattaa olla omiaan järkyttämään
katsojaa niin, että seurauksena on pitkäaikainen
ahdistus- ja pelkotila. Ratkaisevaa on jälleen
kuvaohjelman kokonaisuus, ennen muuta se, onko pelolle ja
kauhulle vastavoimaa. Kauhun kokeminen viihteenä
edellyttää kuitenkin sellaisia psyykkisiä valmiuksia,
joita voinee olla vasta teini-iästä lähtien." (Paloheimo
2003, 84–85.)
Edellä mainittu on lainaus valtion
elokuvatarkastamon ikärajaperusteista koskien
kauhukuvausten vaikutuksia. Tarkastamon johtaja Matti
Paloheimo aloittaa näillä perusteilla kauhuelokuvien
käsittelyn kirjassaan Seksiä ja väkivaltaa –
kysymyksiä elokuvatarkastajalle. Kauhu on
valtavirtaelokuvan lajityypeistä kärsinyt eniten
sensuurista, pornohan on kokonaan oma lukunsa. Suomessa
varsinkin 1980- ja 90-luvulla kauhuelokuvia kohdeltiin
suorastaan kaltoin silloisen videolain ansiosta.
Suomessa ei tosin enää ole sensuuria.
Vuonna 2001 voimaan tullut laki kuvaohjelmien
ennakkotarkastuksista kunnioittaa sananvapautta ja niin
sanottua aikuissensuuria ei enää ole – samalla siirtyi
historiaan vuonna 1987 säädetty pahamaineinen videolaki.
Yli kahdeksantoistavuotiaille luokiteltuja kuvaohjelmia ei
enää ennakkotarkasteta ja niitä saa levittää
vapaasti. Alaikäisille luokitellut elokuvat
ennakkotarkastetaan edelleen ja niille annetaan ikärajat
elokuvatarkastamon toimesta. Kyse on lasten suojelemisesta
heidän kehitystasolleen sopimattomalta materiaalilta.
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2002
vain harva hallitsi uudet ikärajat (Paloheimo
2003, 24). Tätä ei kannata ihmetellä, sillä
tunnettu suomalainen elokuvatuottaja ei edes vielä vuonna
2006 ollut tietoinen siitä, että Suomessa ei ole enää
sensuuria, jonka harjoittamisesta hän syytti
elokuvatarkastamoa, kun se oli asettanut Matti-elokuvalle
liian korkean ikärajan. Pääosin sensuurikeskustelu ja
huolenaihe väkivallasta ja kauhusta on kuitenkin tänä
päivänä suuntautunut tietokonepeleihin, joissa pelaajan
"osallistuminen" väkivallantekoihin koetaan
ongelmalliseksi erityisesti lasten- ja nuorten kohdalla.
Huoli on tuskin täysin aiheeton.
Kuuluisa neurologi Antonio Damasio on
osoittanut teoksessaan Descartesin virhe, että
aivojen toimintarakenne todistaa ihmisen järjen olevan
logiikan ohella riippuvainen emootiosta. Emootioiden
häiriöt vaikuttavat rationaalisuuteemme. Lisäksi aivot
saavuttavat täyden valmiuden ja toimintakyvyn vasta
teini-iän jälkeen. Kun kauhu erityisesti operoi
perustunnetilojen sektorilla, jolla on aivojen toiminnassa
selkeä vaikutus ajatteluumme, niin Damasion esittämälle
huolelle lasten kohtaamasta väkivallasta on vaikea
esittää vastaväitteitä.
"Lasten ylialistuminen
väkivallalle todellisessa elämässä, uutisissa tai
audiovisuaalisessa fiktiossa heikentää emootioiden ja
tunteiden arvoa sopeutuvan sosiaalisen käyttäytymisen
hankinnassa ja toteutumisessa. Tosiasia, että niin paljon
toisiin kohdistuvaa väkivaltaa esitetään ilman
moraalista viitekehystä, vain lisää sen tunteita
heikentävää vaikutusta." (Damasio
2001, 231.)
Tänä päivänä ollaan yksimielisiä
siitä, että kauhu ja väkivalta eivät kaikilta osin
sovellu lapsille ja nuorille. Kehittyvälle psyykelle ja
ajattelulle liian voimalliset emootion häiriöt voivat
olla haitallisia. Eikä tämä perustu enää mihinkään
nollatutkimuksiin, joissa on todettu väkivaltaa
nähneiden lapsien käyttäytyvän altistuksen jälkeen
väkivaltaisemmin kuin ei-väkivaltaa nähneet lapset.
Kysymys on aivojen kyvystä vastaanottaa ja käsitellä
vahvasti emootioon vaikuttavia kuvallisia ärsykkeitä,
millä voi olla vaikutusta aikuisiän tunnekokemuksiin ja
reaktioihin.
Vaikka lasten ja nuorten kohdalla
väkivallan ja kauhun aiheuttamista haitoista vallitseekin
konsensus, niin ovatko aikuisen järki ja mieli
kykeneväisiä vastaanottamaan kaiken? Elokuvatarkastamon
perusteissa mainitaan, että kauhu saattaa järkyttää
katsojaa. Damasio taas viittaa väkivallan esittämiseen
haitallisuuteen, kun se tehdään ilman moraalista
viitekehystä. Mikä meitä siis järkyttää ja mikä on
se moraali, jolla kauhu ja väkivalta ovat
hyväksyttäviä?
Kasarin kauhukrapula
Järkyttävyyden ja moraalin
avaamiseksi on hyvä luoda silmäys siihen, miten kauhuun
ja väkivaltaan on viime vuosikymmeninä esimerkiksi
meillä Suomessa suhtauduttu. Holhoaminen on ollut
yhteiskunnassamme lähes synonyymi moraalille, sille mikä
on hyväksyttyä ja sallittua – siveellistä. Sen
sijaan, että moraalin määrittely lähtisi filosofisista
perusteista tutkia ja kartoittaa yhteisön arvoja ja
käsityksiä, on moraalin ohjenuoraksi monessa tapauksessa
noussut poliittinen päätöksentekokoneisto, jonka
moraalisesta selkärangasta saa tiedotusvälineistä
lähes päivittäin kaikkea muuta kuin ylevän
käsityksen. Poliitikkojen häilyvällä moraalilla
säätämiä kieltolakeja historia tuntee monia, videolaki
oli vain yksi niistä.
Video löi läpi 1980-luvulla. Nopeasti
yleistyneet nauhurit loivat kokonaan uudenlaisen elokuvien
jakelukanavan. Sen lisäksi, että porno siirtyi
selluloidilta magneettinauhalle, video mahdollisti
ennennäkemättömän mahdollisuuden myös
marginaalisemmalle kauhulle. Kauhun alagenre, joka ammensi
elinvoimansa korostetun graafisesta väkivallasta, koki
kukoistuksensa teinipoikien kotikatseluissa. Evil
Deadin (1981) kaltaiset selkeästi nuoremmille
katsojille suunnatut kauhuelokuvat tuskin olisivat
saavuttaneet suosiotaan ilman videota.
Suomessa ei suinkaan toimettomina
seurattu videokulttuurin kukoistusta ja sitä, miten
nuoriso suorastaan ahmi väkivaltaroskaa. Eduskunta
sääti nopeasti videoiden yleistyttyä vuonna 1987
videolain, joka salli ainoastaan kuusitoistavuotiaille tai
sitä nuoremmille tarkoitetut julkaisut. Paheelliseksi
kuvitellun roskan saksimisen ja täyskieltämisen ohella
moni elokuvataiteen tunnustettukin teos päätyi sensuurin
hampaisiin.
Kieltopolitiikalla harvoin saavutetaan
toivottua tulosta. Kieltäminen toimiikin useimmissa
tapauksissa poliitikkojen julkisuuspelinä, jonka
seurauksena ongelmaksi koettu asia lakaistaan maton alle
puuttumatta kuitenkaan itse ongelman syihin ja
seurauksiin. Esimerkkejä epäonnistuneesta
kieltopolitiikasta löytyy viinan pannan julistamisesta
julkisen prostituution kieltämiseen. Suomi, kuin eivät
muutkaan läntisen kulttuurin maat, ole vapaa alkoholin
kiroista, ihmiskaupasta tai niiden muista
haittailmiöistä.
Videolain seurauskin oli lopulta
päinvastainen. Sen sijaan, että elokuvaa harrastavalta
nuorisolta olisi jäänyt näkemättä teini-slasherien
värittämä keskinkertainen väkivaltakauhu, niin
alakulttuurissa sijaa saivat kuvastoltaan ja
ajatusmaailmaltaan paljon rankemmat elokuvat, joissa
säikyttelyjen ja vähäisenkään psykologisen
jännitteen ja kauhun sijaan tärkeämpää oli verellä
ja sisälmyksillä lotraaminen. Verellä kekkaloivasta
goresta ja sen "humoristisemmasta" sisarlajista
splatterista tuli monien nuorten miesten ja miestenalkujen
kiinnostuksen kohde. Kiellettynä hedelmänä niin
amerikkalainen kuin erityisesti italialainen
väkivaltakauhu levisi loputtomina kopionkopioina
videonauhurista toiseen. Vapaamielisen Tanskan
postimyyntifirmoilla meni tuolloin hyvin.
Kasariajalla elokuviin vihkiytyneille
eivät ole tuntemattomia sellaiset "klassikot",
kuten Emanuelle and the Last Cannibals (1977), Cannibal
Holocaust (1980), Gore Gore Girls (1972) tai
vaikkapa Ilsa-elokuvat (1975–77). Edellä
mainittujen tapaan monet 1970-luvun kauhuelokuvat saivat
kokonaan uuden elämän videokulttuurin kukoistuksessa.
Kielletyn hedelmän -ilmiössä on tavallista, että
äärimmäisyydet alkavat herättää yhä enemmän
kiinnostusta. Kauhun saralla hyvänä esimerkkinä
toimivat muun muassa saksalaisen Jörg Buttgereitin Nekromantikit
(1987 & 1991), joiden maine kotimaassaankin
kiellettyinä ja poltettuina vain kasvatti niihin
kohdistunutta kiinnostusta.
Videolain jalo tarkoitus oli suojella
nuorten mieliä. Eniten suojassa taisivat olla vanhempien
ja lainsäätäjinä toimineiden poliitikkojen mielet,
sillä nuoriso vietti iltojaan slasherien parissa ja
paatuneimmat ihmettelivät silmät ymmyrräisinä
kannibalismia ja ruumiiseen sekaantumista. Kovin vakavia
seurauksia ei videosukupolveen kuitenkaan tainnut
jäädä. Yksi kasarikauhun kasvatti kun sattui taannoin
voittamaan Euroviisutkin ja saamaan hirviökuvastollaan
kannatusta läpi Euroopan nousten meillä jopa
kansallissankariksi.
Kenen moraali
"Tämä on varoitus sinulle, joka
olet menossa katsomaan "Manaaja"-elokuvaa.
Tämä elokuva on syntynyt helvetistä ja se on toteutettu
riivaajien toimesta. Se on saanut monen ihmisen psyykkisen
tasapainon järkkymään, se on ajanut ihmisiä jopa
itsetuhon partaalle. Monissa maissa tämän elokuvan
esittäminen on kielletty edellämainituista syistä.
Kehotamme sinua Jeesuksen nimessä, älä mene katsomaan
sitä." (Jumalan Seurakunta,
11.2.2001.)
Teksti on suora lainaus Jumalan
Seurakunnan varoituslapusta, joita jaettiin turkulaisen
elokuvateatterin edessä helmikuussa 2001 Manaajaa
(1973) katsomaan meneville ihmisille. Kyseessä on hyvä
esimerkki siitä, miten ja kuka moraalin ja
järkyttävyyden määrittelee. Uskonnollisten
järjestöjen kampanjat esimerkiksi kauhuelokuvia ja
rock-musiikkia vastaan eivät ole mitenkään
ainutlaatuisia. Näiden tahojen moraalikäsityksessä
järkyttävyys usein kumpuaa Saatanan palvelemisesta.
Kysymys ei niinkään ole ihmisen tekemästä
vääryydestä, vaan vääryys on lähtökohtaisesti pahan
aikaansaannos.
Läntisessä kulttuurissa moraali on
muotoutunut pitkälti kristillisyyden kautta, ja vaikka
nykyisellään kirkkokuntien vaikutus on huomattavasti
vähempi yhteiskunnallisena toimijana kuin ennen
teollistumista, niin arvojen ja moraalin määrittely
lepää yhä paljolti niiden varassa, tai ainakin
poliittisella päätöksenteolla linjattava moraali usein
noudattelee olemassa olevia ja julkituotuja uskonnollisen
moraalin linjauksia. Eikä tässä sinällään ole
mitään kummeksuttavaa, sillä lännessä on eletty
kristillistä kulttuuria viimeiset kaksi tuhatta vuotta.
Mutta kenen moraalista lopulta on kyse?
Väittäisin, että kyseessä on vallankäytön moraali.
Kristillinen filosofia korostaa tasavertaisuutta ja
vähempiosaisten ja heikkojen huomioimista.
Institutionalisoituneessa uskonnossa tämän periaatteen
toteutus on käytännössä usein sivuutettu, sillä
kirkkokunnat ovat pääsääntöisesti toimineet
vallanpitomekanismeina, joiden toiminnasta heikot ja
vähempiosaiset ovat kärsineet eniten. Kuvaavaa on myös
se, että järjestäytyneessä uskonnon harjoittamisessa,
kuin myös politiikassa, heikompien oikeudet ja arvo ovat
usein julkilausutun moraalin kulmakivi, mutta kyseisten
järjestelmien sisällä näitä moraalisia lausumia
katsotaan läpi sormien. Tätä kutsutaan
kaksinaismoralismiksi.
Naisten alistaminen, lasten
hyväksikäyttö ja eläinten rääkkäys ovat kaikki
nykyään jyrkästi tuomittuja. Erityisesti
puolustuskyvyttömiin, usein juuri lapsiin ja eläimiin,
kohdistettu vääryys koetaan moraalittomimmaksi.
Tuntuukin oudolta, että vielä nykyäänkin näihin
epäkohtiin törmää päivittäin, vaikka
moraalikäsityksessämme nämä ovat olleet tuomittuja
tekoja hyvinkin pitkään. Vai ovatko?
Vähempiosaisten ja
puolustuskyvyttömien asema ei ole kautta historian ollut
kaksinen. Kristillisellä kaudella naisella ei ole ollut
täyttä ihmisarvoa, eikä esimerkiksi lasta ole
ymmärretty tuntevana ja oikeana ihmisenä. Aikanaan
tämänkaltainen ajattelu on ollut myös tieteen
peruskäsitys. Vielä nykyäänkin ranskalainen filosofi
René Descartes nauttii suurta arvostusta ja hänen
lausahduksensa "Cogito ergo sum – Ajattelen,
siis olen" lienee eräs maailman tunnetuimmista
fraaseista. Hänen käsityksensä kehon ja mielen
(tietoisuuden) erillisyydestä johti osaltaan yhä
tänäkin päivänä laajasti vaikuttavaan ajatteluun,
jossa vain ihmisellä on sielu, korkeampi tietoisuus.
Eläimillä ja puolinaisilla ihmisillä, lapsilla, joilla
tietoisuus ei ole vielä kehittynyt, ei ole samaa arvoa
kuin ihmisellä.
Tämä ajattelu näkyy moraalissa, ja
siinä miten järkyttävyys kytkeytyy subjektiivisen
emootion kokemiseen. Tarkoitan tällä sitä, että
ihminen, joka näkee yksittäisen lapsen tai eläimen
kärsimystä, kokee sen voimakkaana emootiona, mutta sama
järkyttävyys jää toteutumatta ostettaessa
lapsityövoimalla tehtyjä hyödykkeitä tai eläinten
huonoon kohteluun perustuvia edullisempia elintarvikkeita,
vaikka järjen avulla tiedämme niiden tuotannon
aiheuttavan kärsimystä ja olevan siten moraalisesti
väärin. Järki saattaa olla riippuvainen emootiosta,
mutta emootio ei ole riippuvainen järjestä, ja emootio
ohjaa usein reaktioitamme, mikä näkyy harkitsemattomissa
moraalilinjauksissa.
Kauhuelokuvan teho ja viehätys
perustuvat edellä mainittuun emootion ja järjen
suhteeseen. Järjellä voimme päätellä, että
kauhuelokuva on keinotekoinen, eikä siinä ole mitään
pelättävää, mutta silti katsomme niitä, koska ne
vetoavat perusemootioihimme ja synnyttävät jännitystä
sekä pelon tunteita. Samaan hengenvetoon voisi tietysti
järkeillä, että katsomalla riittävästi kauhua
emootiot turtuvat ja niiden liiallinen vaikutus järkeen
vähenee. Mutta kun muistamme, että järki on
riippuvainen emootiosta, ei asia olekaan niin
yksiselitteinen. Järkyttävyyden eli emootioreaktion aste
lieneekin seurausta siitä, minkälaisen viitekehyksen
näkemälleen kykenee antamaan. Ja kun näkee enemmän, on
viitekehyskin usein laajempi.
Moraalisten linjausten tekeminen
tuntematta riittävästi kulloistakin viitekehystä on
arveluttavaa. Videolaki on tästä jälleen hyvä
esimerkki. Aikanaan paljon julkisuudessakin puidussa lain
käsittelyssä kävi ilmi, että monetkaan kansanedustajat
eivät tunteneet elokuvaa juuri ollenkaan. Surkuhupaisinta
oli se, että lain puolestapuhujat käyttivät
esimerkkinä Teksasin moottorisahamurhaajaa (1974),
jota ei oltu tuolloin vielä edes koskaan Suomessa
levitetty. Elokuvahan sai teatteriensi-iltansa meillä
vasta vuonna 1996.
Mutta onko moraalia määriteltävissä
mitenkään yleisesti? On, ja on pakko olla, koska
yhteiskunnan toiminnan perustana oleva lainsäädäntö
nojaa moraaliin. Mutta eikö poliittinen järjestelmä
juuri säädä lait? Kyllä ja ei. Lakeja voidaan
säätää eduskunnan toimesta, mutta useat lait
säädetään asiantuntijatyön tuloksena, jotka eduskunta
vain kumileimasimen tavoin hyväksyy. Esimerkiksi
rikoslaki perustuu kattavaan asiantuntijatyöhön ja
oikeusfilosofiaan, joiden avulla pyritään prosessoimaan
yleisen oikeudentajun mukaista moraalista linjausta, jonka
lähtökohtana on ainakin teoreettisesti olla politiikasta
ja uskonnosta vapaata.
Tästä päästäänkin lopuksi
mielenkiintoiseen asiaan liittyen järkyttävyyteen,
moraaliin ja sen linjauksiin. Suomen rikoslaki kieltää
muun muassa kuvat ja kuvaohjelmat, joissa on
eläinrääkkäystä, lapsiin sekaantumista tai
uskonrauhan rikkomista. Holhoavasta aikuissensuurista
vapautuneessa maassamme moraalisen selkärangan
löystyminen ja liberalisoituminen taiteen ja
sananvapauden nimissä on ymmärrettävää, ja osaltaan
tervetullutta ja tarvittavaakin. Mutta mikä lopulta on
järkyttävää tai moraalisesti kyseenalaista: se että
Ruggero Deodaton eläinrääkkäystä voi ostaa dvd:nä
kaupan hyllyltä, vai että immusedät vapautetaan
vankiloista, vai se että marginaalinen verkkosivusto
julkaisee maailman turuille ja toreillekin levinneet
pilakuvat profeetta Muhammedista, mitä Suomen poliittinen
johto kiiruhtaa pyytämään anteeksi ja pahoittelemaan
tapahtunutta?
|