Ruumiin rajat ja niiden
ylittäminen David Cronenbergin elokuvissa
David Cronenbergin tuotantoa on luontevaa
tarkastella ruumiillisuuden näkökulmasta. Steven Shaviron
mukaan Cronenbergin elokuvissa kaikki on ruumiillista. Ruumis on
jatkuvassa muodonmuutoksen tilassa ja ilmaisee ohjaajan
ajatuksia, usein hirviömäisellä tavalla. (Shaviro
2000, 128) Otsikossa esille tulevat
käsitteet paljastavat hyvin elokuvien monimuotoisia
ruumiskäsityksiä. Psykoplasmatiikka viittaa The Brood –
vihan jälkeläiset -elokuvassa (1979)
esiintyvään kokeellisen psykologian alaan, jossa tunteille
annetaan fyysisiä kasvaimen kaltaisia ilmentymiä. Käsite
parasiitti taas tarkoittaa ruumiin hallitsematonta osaa, joka on
ruumiista irrottamaton ja samalla kuitenkin persoonallisuuteen
liittämätön. Cronenbergin ruumiit ovat usein
poikkeavia ja erityisiä, mutta ne onnistuvat herättämään
useita kysymyksiä ruumiillisuudesta yleensä. Rikkomalla
käsityksiämme ruumiin rajoista ne samalla paljastavat
olennaisia piirteitä rajojen sisällä olevasta. Aion
artikkelissani käsitellä näitä rajoja ja niiden rikkomista
Cronenbergin tuotannossa.
Teoreettisena viitekehyksenäni käytän
ranskalaisen filosofi, etnologi ja kirjailija Georges Bataillen
kirjoituksia. Valitsin Bataillen, sillä Cronenbergin ja
Bataillen ajatukset tuntuvat usein hyvinkin läheisiltä.
Etenkin ruumiin tarkasteleminen (dualististen) rajojen
kyseenalaistamisen kautta yhdistää molempia.. Lisäksi
kumpikin tuntuu jakavan ajatuksen siitä, ettei olemassaoloa voi
tavoittaa kokonaisuudessaan kielen avulla. Olemassaolon vajavuus
ilmenee Bataillen mukaan etenkin tieteen alueella. Tieteellinen
diskurssi sulkee ulkopuolelleen sen eheyttä horjuttavan
aineksen. Sille tuntematon yritetään palauttaa jo tunnettuun.
Tieteellinen diskurssi edellyttää subjektin eheyttä ja
merkityksen yksiselitteisyyttä. Kuitenkin vain kielen alueelta
poissuljetun käsittely sekä autoritaaristen käsitysten
häiritseminen ja jatkuva kyseenalaistaminen mahdollistaa
hetkellisesti olemisen totaalisen ymmärtämisen.
(Arppe 1992, 64–65) Olen tässä yhteydessä
käyttänyt lähteinäni Bataillen suomennettua
artikkelikokoelmaa Noidan oppipoika (1998) sekä Tiina
Arppen teoksen Pyhän jäännökset (1992) Bataillea
käsittelevää kolmannesta. Arppe on myös Bataillen
artikkelien suomentaja. Lisäksi aineistonani on kaksi
Cronenbergia käsittelevää tekstiä: Steven Shaviron The
Cinematic Bodyn (2000) luku "Bodies of Fear: David
Cronenberg" sekä Kelly Hurleyn artikkeli Reading like
an Alien: Posthuman Identity in Ridley Scott’s Alien and David
Cronenberg’s Rabid (1995).
Länsimaisessa ajattelussa on pyritty
rakentamaan vastakohtapareille perustuva kuva maailmasta. Parien
välillä vallitsee aina hierarkia. Esimerkiksi fyysinen ruumis
on perinteisesti nähty henkistä sielua alempana. Se on usein
näyttäytynyt kontrollin menetykseen houkuttelevana sielun
vihollisena. Pohdin artikkelissani ensin Bataillen teorioiden
valossa ruumiin rajoja ja niiden ylittämistä yleensä. Tämän
jälkeen siirryn käsittelemään ulkopuolen ja sisäpuolen
sekä inhimillisen ja epäinhimillisen välisten rajojen
ylityksiä Cronenbergin elokuvissa. Vastaavia pareja löytyisi
toki useampiakin. (1)
Valitsemani parit ovat kuitenkin mielestäni antoisimpia
käsiteltäessä Cronenbergin elokuvia Bataillen kautta.
Ulkopuolen ja sisäpuolen rajojen ylittäminen on keskeistä
sekä Cronenbergin elokuvissa että Bataillen teoriassa, kun
taas inhimilliseen ja epäinhimilliseen liittyvät kysymykset
ovat tyypillisiä kauhu- ja scifi-genren elokuville, joiden
joukkoon myös suurin osa Cronenbergin elokuvista kuuluu.
Rajojen ylittäminen
Tiina Arppen mukaan idealismia edustavat
kaikki filosofiset järjestelmät, jotka perustuvat kahden
keskenään vastakkaisen periaatteen (henki/materia,
muoto/sisältö, subjekti/objekti) erottamiseen. Parien
välillä vallitsee hierarkia ja toinen pareista on asetettu
aina etusijalle. (Arppe 1992, 80)
Bataillen kehittelemä heterologia asettuu idealististen
ajattelutapojen tielle. Se määrittää totaalisen olemassaolon
tapaa, joka Bataillen mukaan on muuten mahdotonta saavuttaa.
Heterologia tarkoittaa oppia siitä, mikä on kokonaan toista,
saastaista mutta samalla pyhää ja kielloilla suojattua. Sen
taustalla on Bataillen ajatus inhimillisten impulssien kahdesta
navasta: haltuunotosta ja erittämisestä. (2)
Haltuunoton prosessit määrittyvät yhteisyyden ja
homogeenisuuden perusteella. Ne edustavat yhteiskunnan profaania
osaa, sen poliittisia, juridisia ja taloudellisia
instituutioita. Erittäminen taas asettuu yhteistä mittapuuta
vastaan ja samalla alistaa kaiken tätä toimintaa vastaan
asettuvan. Erittämiseen liittyvät impulssit näyttäytyvät
arkielämän näkökulmasta jonakin "täysin toisena".
Heterologia tutkii sekä tämän jätteen tuottavaa
ulossulkemisen prosessia että jätteen aiheuttamia reaktioita.
(Bataille 1998d, 46–52; Arppe 1992, 75–77)
Heterologian merkittävimpänä erona idealismiin on
vastakkaisten napojen erottamaton yhteys: toisen kulkeminen aina
toisen kautta. Samalla haltuunotto ja erittäminen väistävät
kaikkia hierarkkisia rakenteita.
Yhteiskunnan heterogeeninen aines on
kaksinapaista. Napojen, saastan ja pyhän, välillä vallitsee
ykseys. Kumpikin on inhimilliselle olemiselle täysin toista.
Niistä ei voida puhua kuin negaatioiden kautta: positiivisessa
mielessä se onnistuu ainoastaan konkreettisten ilmentymien,
tunnereaktioiden tai kokemusten kautta. Tämän vuoksi
vastapareilta puuttuu hierarkkinen suhde – niiden välillä
vallitsee tietynlainen vastakohtien ykseys. (Bataille
1998b, 95–102) Pyhän ja saastan suhde liittyy
Bataillen laajempaan käsitykseen positiivisesta ja
negatiivisesta. Esimerkiksi kuolema on läsnä kaikissa ihmisen
toimissa, negatiivisuus on tekojen periaate. Tällöin
esimerkiksi ihmisen luontosuhde perustuu luonnon tuhoamiselle;
jotta voitaisiin luoda maailma jota luonnossa ei ole ennestään
ollut. (Bataille 1998c, 219–220) Pyhää
ja saastaa yhdistää myös se, että niiden taustalla
vaikuttavien valtavien voimien purkautuminen aiheuttaa
ihmisissä samankaltaisia reaktioita. Niiden kokemuksissa
vastenmielisyyden ja vetovoiman tunteet kietoutuvat yhteen.
Vaikka saastaista ei yleensä pidetäkään suoranaisesti
pyhänä, on saastaisen aineksen tekeminen tabuksi luonut sen
ympärille samankaltaista tuntematonta ja vaarallista voimaa.
Heterogeenista todellisuutta Bataille kuvaa "voiman ja
shokin todellisuudeksi" – erittämiseen liittyy aina
impulsseja, voimakkaita tuntemuksia ja muutosta.
(Bataille 1998b, 95–102)
Sekä saasta että pyhä on suljettu
homogeenisen yhteiskunnan ulkopuolelle. Homogeenista
yhteiskuntaa sitovat muuttumattomat yhteisyyttä ja pysyvyyttä
ylläpitävät säännöt. Sen kansalaisten olemisen
mielekkyyttä määrittää tuottavuus, hyödyllisyys ja järki.
Tällainen oleminen vieraannuttaa ihmisen itsestään
redusoimalla yksilön tiettyä päämäärää toteuttavaksi
funktioksi. (Bataille 1998b, 95–96) Sen
sijaan heterologinen, inhimillinen oleminen vaatii ykseyttä,
pysyvyyttä ja säilyttämistä tavoittelevien rakenteiden
jatkuvaa ylittämistä ja tuhoamista. Heterologia on
samanlaisessa suhteessa myös muihin filosofisiin
järjestelmiin. Toisin kuin muiden järjestelmien käsitteet,
heterogeeninen pakenee kaikkia määritelmiä: siihen voidaan
tarttua vain negaatioiden kautta. Sen yksinkertainen
objektivointi liittäisi käsitteen osaksi samaa pysyvää ja
homogeenista järjestelmää, jonka ulkopuolelle Bataillen
mukaan muiden filosofisten järjestelmien puitteissa ei
päästä. (Bataille 1998d, 52–54)
Ymmärrän tässä erittämisen
perustavimpana ruumiin rajojen ylittämisen tapana,
eräänlaisena kattoterminä kaikelle toiminnalle, jossa jotakin
heitetään itsen ulkopuolelle. Erittämisen hetkellä
päästään ulos spekulatiivisuudesta ja
käytännöllisyydestä. Silloin tavoitetaan heterogeeninen,
muodoton ja päästään kosketuksiin sen kanssa. Tarkoitan
erittämisellä kaikkia ruumiillisia purkauksia, kuten naurua,
kyyneleitä, hurmiota, ulostamista, kuolemaa. Kaikkea yhdistää
toiminnan kohteen kohteleminen vieraana kappaleena. Tämä
tarkoittaa että kohde voidaan karkottaa äkillisen välirikon
päätteeksi. Ulos heitetyn kappaleen vieraus tuo esiin
eritteiden subjektiivisen identtisyyden kaiken pyhänä,
jumalallisena ja ihmeellisenä pidetyn kanssa. Haltuunottoa sen
sijaan luonnehtii haltuun ottajan ja haltuun otettujen ykseys.
(Bataille 1998d, 48–52)
Erittäminen edustaa välitöntä tuhlausta,
joka pakenee analyyttista otetta ja etäisyyttä. Siihen liittyy
aina jonkinlainen shokki sekä itsen ylittämiseen liittyvä
kauhun tunne. Erittämisen, kuten muunkinlaisen rajojen
ylittämisen tai shokin hetkellä, voidaan toteuttaa suvereenia
ja välitöntä olemassaoloa. Nämä suvereenit hetket
kääntävät yllättäen asioiden kulun ylösalaisin ja antavat
mahdollisuuden aavistaa olemisemme taustalla olevan
"ei-tiedon" – perustavan aineksen, jota emme koskaan
voi selittää. Ei-tietoon päästään käsiksi ainoastaan
siihen liittyvän sisäisen kokemuksen tasolla. Suvereenit
hetket tuovat esiin elämän epäjatkuvuuden ja muuttavat
odotuksen ei-miksikään. (Arppe 1992, 66–69)
Cronenbergin elokuvissa erittämiseen liittyy usein kauhua,
shokkeja, ahdistusta ja hurmiota. Hyvänä esimerkkinä tästä
ovat Kärpäsessä (The Fly, 1986) Veronican (ja
samalla katsojan) kokemat inhon tunteet, jotka liittyvät Sethin
groteskiin ja odottamattomalla tavalla edistyvään
muodonmuutokseen sekä siihen liittyvään erittämiseen.
Tunteet ovat osa transgression ja "ei-tiedon" alueelle
pääsemisen kokemusta.
Käytännön heterologia on Bataillelle
homogeenista yhteiskuntaa ja yksilöä muuttavaa
vallankumouksellista toimintaa. Erittämisen
vallankumouksellisuus ilmenee jo termin "erittäminen"
etymologiasta. Vallankumouksen ensimmäinen vaihe on eroaminen,
jossa toinen ryhmä sulkee toisen pois. Toinen vaihe on
ulossuljetun aineksen karkottaminen. Bataillen mukaan "orgiastinen
osallistuminen" tuhoavaan toimintaan, alhaiseen ja
kirottuun osaan tuo esiin heterogeenisen aineksen samalla
väistämättä hajottaen yhteiskunnan homogeenisuutta. Ykseys
ja pysyvyys ovat tällöin uhattuna. (Bataille
1998d, 56–57) Vallankumouksen täytyy kuitenkin olla
jatkuvaa, sillä jokaiseen uuteen asioiden tilaan sisältyy
vaara uudesta homogeenisesta järjestelmästä. Irvokkaaseen
esimerkkiin tästä palaan myöhemmin käsitellessäni elokuvaa Kylmät
väreet (Shivers, 1975).
|
Sisäpuoli – ulkopuoli
Sisäpuolen ja ulkopuolen välinen raja on
yksi länsimaisen ajattelun perustavimpia elementtejä.
Descartesin ajatteluun pohjautuvassa katsantokannassa maailma
jaetaan kahtia tajunnan sisäiseen ja sen ulkopuoliseen
todellisuuteen. Samasta jaottelusta juontuu myös jako kahteen
substanssiin: henkeen ja aineeseen. Descartesin mukaan voimme
olla varmoja vain sisäpuolen todellisuudesta. Sisäpuolta
pidetään tämän vuoksi hierarkisesti parempana ja
ensisijaisena. Sisäpuoli on näkökulma, josta tarkkailemme
ulkoista. Bataillen ja Cronenbergin kautta hierarkista asetelmaa
on kuitenkin tarkasteltava toisin.
Bataillen kuuluisan lausahduksen mukaan
ihmiset kommunikoivat keskenään haavojen ja repeämien kautta.
"‘Kommunikaation ehtona on epätäydellisyys, haava ja
kärsimys. Kommunikaatio ei merkitse täydellistymistä".
(Bataille 1998f, 204) Yhteisöllisyyden ydin on
negatiivisuudessa: tabu, kuolema ja hiljaisuus asettuvat
pyhää, elämää ja kommunikaatiota vastaan. Kommunikatiivisen
haavan vertauskuvana on mielenkiintoista tarkastella Max Rennin
lovea elokuvassa Videodrome – tuhon ase (1982).
Kaapelitelevisiokanavan ohjelmahankkija Max ajautuu outojen
väkivaltavideoiden perässä mediaguru Brian O’Blivionin
maailmaan. O’Blivion on keksinyt uuden videoformaatin nimeltä
Videodrome. Videodromen signaalit tunkeutuvat katsojansa mieleen
ja näyistä tulee todellisia. Ne muodostuvat kirjaimellisesti
lihaksi. Aluksi Max sulautuu orgaanisesti sykkivien
videonauhurien ja television kanssa, mutta pian hänen rintaansa
muodostuu videokasetin mentävä aukko, jonka kautta O’Blivion
kommunikoi Maxin kanssa. Kommunikaation idea on elokuvassa
ruumiillistettu irvokkaalla tavalla.
Yhtälailla voidaan puhua
massakommunikaatiosta ja maailman hahmottamiseen liittyvistä
valtasuhteista. O’Blivion pääsee videokasettiensa avulla
Maxin sisään ja vaikuttamaan tämän havaintoihin.
Ulkopuolinen auktoriteetti, tässä mediaa edustava O’Blivion,
tunkeutuu väkivalloin Maxin sisään tähän voimakkaasti
vaikuttaen. O’Blivionin videoiden kuva ei ole ärsyke
pelkästään näköaistille ja kuuloaistille, vaan se vaikuttaa
myös tuntoaistin, lihan, kautta. Videosignaalista tulee
kokonaisvaltainen todellisuus sen vastaanottajalle.
Valta-asetelma on Cronenbergin elokuville tyypillinen:
auktoriteettien ja instituutioiden valta kasvaa usein
hirviömäisiin ja lohduttomiin mittoihin.
Steven Shaviro tulkitsee Maxin haavan
kuvastavan näkemisen ruumiillisuutta, sen tapaa vaikuttaa
välittömästi hermojärjestelmäämme. Hänen mukaansa
näköaisti ei ole neutraali informaation lähde, vaan ruumiin
eheyttä hajottava haava. Nähty on hallitsematonta lihaa: Maxin
ja videonauhurin havaintojen sulautumiseen liittyy voimakkaita
epävakaita kouristuksia. Elokuvan lopussa raja fantasian ja
objektiivisen todellisuuden välillä romahtaa. Samalla
teknologiasta tulee kaikkialla läsnä olevaa ja se sulautuu ja
objektivoituu osaksi ihmisruumista. Maxin aseesta tulee hänen
kätensä osa. Samalla tavalla videoteknologian näyt
ruumiillistuvat. Ainoa keino, jolla Max voi vaikuttaa
maailmaansa, on vaihtaa rinnassaan pyöriviä videokasetteja ja
luoda tällä tavoin "uutta lihaa". Lopussa Max jää
jumiin videoluuppiin ja ampuu itsensä nähtyään sen
tapahtuvan ensin televisiossa. Cronenberg ei anna vaihtoehtoja
kaikkialla vaikuttavalle videotodellisuudelle. (Shaviro
2000, 140) Shaviron posthumanistinen tulkinta tuo
mielenkiintoisella tavalla esiin näköaistin sekä siihen
liittyvien teknologioiden yhteyden ruumiin rajojen
ylittämiseen. Niinpä Shaviron tulkinnassa näköhavainto on
palautettu materiaaliseksi, jolloin ruumiin ulkopuolinen
todellisuus tunkeutuu osaksi sisäpuolta, ruumista. Asetelmaa
kuvaa hyvin Brian O’Blivionin halki Videodromen
toistama mantra television ruudusta osana "mielen silmän
verkkokalvoa" ja täten osana aivojen fysiologista
rakennetta.
Cronenbergin elokuvissa fyysisen ja henkisen
kytkös on toistuva tarkastelun aihe. Mikään ei ole
piilotettua, vaan ruumis toimii psykologisten prosessien ja
konfliktien jatkuvasti muotoutuvana areenana. Shaviron tulkinnan
mukaan elokuvat suorastaan kieltävät sisäisen maailman ja
sielun olemassaolon. Kaikki palautuu ruumiiseen ja ilmenee
siinä. (Shaviro 2000, 135) Elokuvassa Scanners
– tappava ajatus (1981) telepaattinen kyky –
skannaaminen – mahdollistaa väkivaltaisen tunkeutumisen
toisen ihmisen ajatuksiin. Samalla tavalla The Broodissa
psykoplasmatiikka tuo emotionaalisen esille ja Videodromessa
erityislaite tallentaa Maxin hallusinaatiot. Mikään ei pysy
piilossa ja ainoastaan subjektiivisen mielen todellisuudessa.
Ruumis ei kuitenkaan palaudu pelkäksi
henkisen ilmentäjäksi vaan se tulee nähdä mielen kiinteänä
osana. Mielen ja ruumiin välinen raja on Cronenbergin
elokuvissa epämääräinen tai jopa mitätöity. Shaviron
mukaan ohjaajan elokuvissa ruumis on voimakkaasti kiinni
materiaalisuudessaan. Kärpäsessä teleportaatio
on konkreettista geenien pilkkomista ja uudelleen
järjestämistä, Scannersissa ajatustenluku on
fyysisesti kivuliasta ja Videodromessa perinteinen
fyysinen läsnäolo tuhotaan vain "uuden lihan"
luomiseksi. Ruumiin ja aistien ulkopuolelle pääsemisen
mahdottomuus tekee Cronenbergin elokuvien tunnelmasta
klaustrofobisen. (Shaviro 2000, 127–128)
Videodromen mediagurun tapaus on
kuitenkin erityinen. O’Blivion elää enää ainoastaan
videokasetteina, joita hänen tyttärensä levittää. Hänen
fyysinen ruumiinsa on kuollut. Hänestä on tullut pelkässä
kommunikaatiossa ja simulaatiossa elävä olento. (3)
Toisaalta hänen olemisensa on samalla sidottu materiaalisiin
videokasetteihin. O’Blivionin levittämiä videokasetit
voidaan Bataillea mukaillen mieltää myös erittämiseksi,
itsensä osien hylkäämiseksi ulkopuolelle. Erittäminen on
aina yhteydessä kuolemaan. Kuoleman hetkellisen läsnäolon
kautta ihminen saattaa hetkeksi keskeyttää jatkuvuutensa ja
asettua itsensä ulkopuolelle. O’Blivion on saavuttanut tilan,
jonka pitäisi olla mahdotonta saavuttaa: hän on siirtynyt
täydellisesti itsensä ja ruumiinsa ulkopuolelle. Fyysisen
ruumiin uhraaminen on mahdollistanut "uuden lihan"
luomisen.
Olen aiemmin todennut, kuinka Cronenbergin
elokuvat ovat täynnä eritteitä. Eritteet ilmentävät
arkisimmalla tavalla ruumiin rajojen ylittämistä. Cronenbergin
elokuvien ruumiit oksentavat, vuotavat verta ja visvaa,
räjähtävät ja pudottavat jäseniään. Videodromen
lisäksi The Broodissa erittäminen esitetään erityisen
äärimmäisessä muodossa. Elokuvassa tunteet saavat
psykoplasmaattisessa terapiassa fyysisiä ilmentymiä, kuten
ihottumaa ja syöpäkasvaimia. Voimakkaimmillaan vaikutus on
kuitenkin Nolalla, jonka viha synnyttää hänen ruumiinsa
ulkopuolelle kohdun. Nola synnyttää kääpiöitä, jotka
käyvät surmaamassa henkilöitä joita kohtaan Nola tuntee
vihaa. Heidän tahtonsa on kiinteässä yhteydessä Nolan
tunteisiin, mikä tekee heistä Nolan ruumiin ulkopuolella
toimivia ruumiinosia.
Astetta voimakkaampaa erittämistä edustaa
uhraaminen. Bataillelle uhraaminen edustaa erittämisen tavoin
haltuunotolle vastaista toimintaa, joka rikkoo yksilön
tavanomaisen homogeenisuuden. Uhri merkitsee oman ruumiin ja
samalla henkilön itsensä osan irrottamista ja ulkopuolelle
hylkäämistä. Kärpäsessä tiedemies Seth Brundlen
geenit yhdistyvät kaukosiirtokokeessa vahingossa kärpäsen
geeneihin. Hänen muuttuessaan hitaasti kärpäseksi alkavat
hänen inhimilliset osansa rappeutua. Seth kokoaa ne
jääkaappiin "Brundle-museoksi". Bataillelaisesta
näkökulmasta identifioitumalla uhrattuihin osiin Seth asettaa
hetkeksi myös oman olemuksensa ulkopuolelleen. Tällaisen
ekstaattisen tilan läpikäyminen on välttämätöntä
täydelle olemiselle ja jatkuvalle uudistumiselle. Uhraamisella
onkin Bataillen mukaan psykopatologinen perusta, mikä nousee
toimitusten näennäisiä funktioita (esimerkiksi Jumalan
lepyttely tai hedelmällisyys) tärkeämmäksi. Ihmisellä on
voimakas vietti tuhota itsensä aina kuolemaan saakka. Vanhan
tuhoaminen mahdollistaa jonkin uuden aloittamisen. Uhriin
liittyykin aina elämän ja siihen liittyvä persoonan radikaali
muutos. (Bataille 1998e, 67–72) Sethin
kohdalla uhrin ja muutoksen yhteys on selvä. Muutosprosessissa
ihmisen täytyy tuhoutua, jotta kärpänen voisi elää
täydellisesti kärpäsenä. Prosessi vertautuu aiemmin
esittämääni bataillelaiseen käytännön heterologiaan,
vallankumoukseen: kärpäsosa sulkee ruumiin ulkopuolelle
inhimillisen osan, joka mätänee ja hajoaa.
Sethin uhrattuihin osiin kohdistuva inho on
osa tuhoamaan kykenevien voimien purkaukseen liittyvää
voimakasta kokemusta. Myös pyhyyden kokemus liittyy kiinteästi
heterogeenisten voimien purkautumiseen ja tuottamattomaan
tuhlaukseen. Heterogeenisten voimien purkautumisen kokemus on
tällöin samanaikaisesti ylevä ja vastenmielinen.
Kuvatunlaisella uhrauksella ja erittämisellä on perustava
sosiaalinen funktionsa. Ihmisen itsensä ylittäminen olisi
vailla mieltä, ellei tuona hetkenä ilmenisi laajempi
todellisuus, pyhän maailma. Bataillen mukaan yhteisöllisyyden
ydin piileekin kiellon ylittämisessä ja sen aiheuttamassa
kauhun ja yhtäältä vetovoiman kokemuksen jakamisessa.
Kuoleman hetkellisen läsnäolon kokeminen yhteisöllisessä
mielessä edellyttää jaetulla tavalla tuntevaa yhteisöä.
Tällainen "tunneyhteisö" mahdollistaa avautumisen
pyhään. "Kuoleman spektaakkeli" on ahdistuksen
ylittämistä, elämän ja sen väkivaltaisen tuhoutumisen
yhteyden myöntämistä. Kuoleman yhteisö on välttämätön
jotta yksilö tiedostaisi oman katoamisensa hetkeen liittyvän
loiston – sen mikä kuolemassa edustaa elämän uudistumista.
(Arppe 1992, 109–110) Oman itsen ja yhtäältä ruumiin
rajojen ylittäminen on siis Bataillelle paitsi täyden
olemassaolon, myös pyhän ja yhteisöllisyyden edellytys.
Kuolema merkitsee Bataillelle ihmisen
olemiseen sisältyvän negatiivisuuden etuoikeutettua merkkiä.
Se liittyy keskeisesti Bataillen käsitykseen totaalisesta
inhimillisestä olemisesta. Vain kuoleman kautta ja kuoleman
tasolla olemassaolo on kokonaisvaltaista. Tilanne on
paradoksaalinen, sillä täydellistymisensä hetkellä olio
kuolee. (Arppe 1992, 114) Elokuvan Erottamattomat
(Dead Ringers, 1982) identtiset kaksoset Elliot ja Beverly
kaipaavat täydellistä olemassaoloaan, erottamatonta yhteyttä
toisiinsa. He uskovat olevansa yhteen kasvaneet kaksoset.
Elokuvan lopussa veljekset käyvät läpi kirurgisen rituaalin,
jonka on tarkoitus palauttaa heidät yhteen. Beverly kuolee
verenhukkaan ja Elliot kuolee Beverlyn kuoleman aiheuttamaan
järkytykseen, ja samalla toistaa kaksosten esikuvien Changin ja
Engin tarinan. Elliot ja Beverly eivät voi elää erossa
toisistaan. Niinpä he kokevat täydellisen olemisensa ja
kaipaamansa aukottoman yhteisyyden vasta kuoleman kautta.
Kaksosten täydellistyminen onnistuu, mutta samalla he joutuvat
luopumaan hengistään.
Uhrin kautta ihmisen totuus voi kuitenkin
hetkellisesti paljastua ilman että hänen tarvitsee luopua
hengestään. Kuoleman läsnäolo vahvistaa ihmisen käsitystä
itsestään. Samastumalla uhriin uhraaja voi osallistua
tuhoavien voimien äkilliseen purkautumiseen ja heittää osan
itseään itsensä ulkopuolelle. (Arppe 1992,
108) Elokuvassa Crash (1996) joukko ihmisiä on
omaksunut elämäntavan, johon kuuluu kolarien fetisoiminen.
Joukko voidaan tulkita edellä käsittelemänäni
tunneyhteisönä. Siihen kuuluvat ihmiset hankkiutuvat
lavastettuihin kolarinäytöksiin, kolaripaikoille ja lopulta
itse kolareihin. He haluavat tuntea kolarin hetkellä vapautuvat
kuoleman ja tuhon heterogeeniset voimat. Heidän kokemuksensa
purkauksesta on voimakkaan seksuaalinen. He ovat riippuvaisia
siitä – kolarien läheisyys tuntuu olevan suorassa
yhteydessä heidän elämänvoimaansa. Kuoleman läheisyydessä
kolarifanaatikot kokevat täydellisen olemassaolon. Elokuvan
lopussa päähenkilöt joutuvat rajuun kolariin ja
loukkaantuvat. Kolarin jälkeen hallitseva tunnelma on raukea ja
hiljainen, kuin orgasmin tai itkunpuuskan jälkeinen tila.
Inhimillinen – ei-inhimillinen
Descartesin ajattelussa ihminen on ainoa
olento, jolla on sielu tai tajunta. Kaikki muu on mekaanista
luonnon tapahtumaa. Tällöin luonto on ihmiselle pelkkä
manipulaation objekti. Cronenbergin elokuvat kyseenalaistavat
tämänkin rajan. Hänen elokuviensa ihmisruumiista löytyy niin
moniulotteisia eläimellisiä piirteitä ja hirviömäisyyttä
kuin konemaisuutta ja parasiitteja. Teema on yleinen kauhu- ja
scifi-genreissä, joihin myös useimmat Cronenbergin elokuvat
kuuluvat.
Aiemmin mainitsin, kuinka ihmisen elämän
tulisi Bataillen mukaan olla päämäärätöntä. Kärpäsessä
muodonmuutosta läpikäyvälle Brundlelle kuitenkin muodostuu
selkeä päämäärä: hänen on muututtava kärpäsen ja
ihmisen sekoitukseksi, "Brundleflyksi". Kaikki hänen
elämässään alkaa palvella päämäärää: Brundle
vetäytyy, harjoittelee uusia voimiaan ja suunnittelee
kärpäsen poliittisen elämän mahdollisuuksia. Brundlen
maanisesti kuvailemat visiot kärpäsyhteisöistä tuntuvat
vierailta ihmiselle. Kärpästen äärimmäinen yhteisyys tuntuu
mahdottomalta yksilön näkökulmasta. Kommunikaatiota
käsitellessäni totesinkin täydellisen yhteisyyden olevan
nimenomaan ihmisten välillä lopulta mahdotonta. Eläinten
yhteisö on taas erilainen vaistoihin ja lajiominaisuuksiin
perustuva täsmällinen järjestelmä. Eläimet eivät ole
samalla tavalla yksilöitä kuin ihmiset, vaan ne ovat aina
lajinsa edustajia ja laumansa osia.
Suvereenisen olemassaolon puutteen ja
äärimmäisen yhteisyyden lisäksi Brundlefly herättää muita
näkökulmia inhimillisen ja ei-inhimillisen erosta. Brundlessa
on aina ollut osa eläintä, mikä tulee nyt voimakkaasti esiin.
Selvimmin muutos näkyy groteskeina ruumiillisina muutoksina.
Brundlen ruumis kuvastaa ja merkitsee koko muutosprosessia,
mitä ei voi ensisijaisesti nimetä henkiseksi tai
ruumiilliseksi. Sethin luonne muuttuu pikkuhiljaa
arvaamattomammaksi, vaistonvaraisemmaksi ja
"eläimellisemmäksi" hänen lihastensa samalla
kasvaessa. Ihmisen ruumiin eläimellisinä pidetyt osat
korostuvat, kun taas inhimillisinä pidetyt osat irtoavat
hänestä. Brundlefly on vahva ja nopea mutta sen/hänen kasvot
ovat kuihtuneet hirviömäisiksi ja puhuminen on vaikeutunut.
Muodonmuutos paljastaa ihmisen ja ihmisruumiin eläimellisiä
piirteitä ja kannustaa uudistamaan käsitystämme
luonto/kulttuuri-jaottelusta.
Yksi näkökulma inhimillisen ja
ei-inhimillisen rajojen ylittämiseen on loiseen eli
parasiittiin liittyvä problematiikka. Parasiitit laajentavat
käsitystä ruumista ja kyseenalaistavat ruumiin jatkuvuutta ja
yhtenäisyyttä. Monessa Cronenbergin elokuvassa ihmisen
ulkopuolinen parasiitti liittyy ruumiiseen ja aiheuttaa uuden
kokonaisuuden. Muutos ei ikinä tapahdu ainoastaan ruumiissa,
vaan parasiitit vaikuttavat kokonaisuuteen. Parasiitit
vaikuttavat tällöin voimakkaasti myös
isäntänsä/emäntänsä käyttäytymiseen. Muodostunut uusi
kokonaisuus ilmenee ruumiissa. Kylmissä väreissä
koominen pökäle ryömii ja tunkeutuu ihmisten sisään
muuttaen heidät yksi kerrallaan psykoottisiksi ja
aggressiivisiksi seksihulluiksi. Heidän käytöksensä ja
liikkeensä kertovat kokonaisuudessaan halun läpäisemästä
mielestä ja sen tavoitteista.
Cronenbergin elokuvissa parasiitit ovat
yleensä orgaanisia tai mekaanisia. Orgaanisista hyviä
esimerkkejä ovat Kärpäsen kärpänen, Kylmien
väreiden pökäleet ja Verenimijöissä (Rabid,
1977) Rosen kainaloon pesiytyvä vampyyrifallos.
Mekaanisia esimerkkejä ovat Videodromen rintaan
upotettavat videokasetit ja Maxin ruumiin osaksi sulautunut ase.
Mielenkiintoinen mekaanisen ja orgaanisen parasiitin sekoitus
esiintyy elokuvassa eXistenZ (1999). Selkäytimeen
istutettavat pelimodulit ovat orgaanisia koneita, lihasta
muodostettuja mekanismeja. Parasiitti mahdollistaa toimimisen
uudenlaisessa virtuaalitodellisuudessa, jossa ruumiin ja mielen,
sisäpuolen ja ulkopuolen rajat luodaan uudestaan. Ruumis ei ole
enää selkeästi rajattu orgaaniseksi ja ei-mekaaniseksi.
Teknologia on keskeinen parasiitti ja ikuinen osa ihmisruumista.
Parasiitti siis ylittää ruumiin rajat
tunkeutumalla niiden sisäpuolelle ja laajentaa ruumista
kokonaisuutena. Shaviron mukaan parasiitti on jotakin, josta
emme voi irrottaa itseämme, mutta jota emme myöskään voi
liittää persoonallisuuteemme. Se on ruumiimme hallitsematon
osa. Parasiitti murtaa itsen ja toisen välisen rajan.
(Shaviro 2000, 145) Cronenbergin elokuvien ruumiissa
kolmannen osan muodostaa kone ja/tai eläin. Irvokkaimmillaan
tällainen ruumis on Kärpäsen lopussa, jossa Seth
Brundlen ja kärpäsen muodostama kokonaisuus yhdistyy vielä
kaukosiirtolaitteen kanssa. Muodostunut groteski lihan ja koneen
yhteensulautuma on kuitenkin visionsa verinen ja groteski
irvikuva ja se itsekin haluaa tulla ammutuksi. Humanistisesta
näkökulmasta käsin Cronenbergin tuhoisat loput kertovat
ruumiin uudistamisen mahdottomuudesta: uudistamisen yritykset
päätyvät aina katastrofiin. (Sihvonen 2005)
Cronenbergin elokuvissa parasiitin
näkökulma laajenee kommunikaatioon ja yhteisöllisyyteen.
Kaikki ulkopuolelta meihin pesiytyvä aines on parasiittista.
Perustavin parasiitti on kieli, joka muodostaa tapamme ajatella
ja toimia yhteisössä. Videodromen kautta ajateltuna
parasiittiseksi voidaan myös tulkita tapamme nähdä ja
hahmottaa todellisuutta. Parasiitin voi tulkita tällöin
Bataillen termin "haltuunotto" kautta. Haltuunotto
vahvistaa yhteiskunnan homogeenisuutta ja pysyvyyttä. Himokkaat
zombien tavoin käyttäytyvät ihmislaumat Kylmien väreiden lopussa
ovat koominen homogeenisen yhteisön irvikuva. Heidän
käyttäytymisessään ei ole häivähdystäkään
inhimillisyydestä. Bataillen mukaan ihmisen täytyisikin murtaa
homogeenisuus ja haltuunotto osallistumalla heterogeeniseen
ainekseen ja uusiutumalla jatkuvasti. (Bataille
1998b, 101–104) Kylmissä väreissä
yhteisöllisestä orgiastisesta osallistumisesta on tullut
homogeeninen olemisentapa. Yhteisö ei pysty uudistamaan
itseään parasiitin voimakkaan vaikutuksen vuoksi.
Inhimillinen/ei-inhimillinen jaottelun
näkökulmasta hirviömäisesti käyttäytyvissä olioissa on
kuitenkin paljon inhimillistä. Parasiitti haltuun otettuna
aineksena kuuluu yhteisöllisyyteen ja inhimillisyyteen, vaikka
Bataillen mukaan tällainen oleminen ei olekaan totaalista.
Meissä on aina parasiittisiksi tulkittavia ominaisuuksia,
vaikka ne eivät toki ilmene aivan yhtä voimakkaasti kuin Kylmissä
väreissä. (4)
Hirviömäisyyskään ei tule ikinä täysin ruumiin
ulkopuolelta, vaan siinä on aina osa meitä itseämme. Tämä
käsitys hirviömäisyydestä onkin yleinen Cronenbergille.
Verenimijöissä parasiitin vaikutus on
hyvin samankaltainen kuin Kylmissä väreissä.
Elokuvassa nuori nainen, Rose, joutuu
moottoripyöräonnettomuuteen, jota seuranneessa ihonsiirrossa
hänelle kehittyy kainaloon kummallinen kasvain. Kasvain tekee
Rosesta vampyyrinkaltaisen olion, jonka on saatava verta
aika-ajoin – muuta ravintoa hän ei pysty käyttämään.
Rosen uhreista tulee verenhimoisia raivotautisia mielipuolia.
Kelly Hurley pitää Verenimijöiden ruumiita
posthumanistisina. Rosen uhrit elävät riippuvuudessa, jonkin
toisen tahdon alaisina. Oman tahdon menettämisen seurauksena
ruumiissa on esillä myös ulkoisia muutoksia, kuten Roselle
kasvanut kainalofallos tai hänen uhriensa kömpelyys ja
zombiemaisuus. Rosessa on kuitenkin vielä inhimillisiä
piirteitä: hänen halunsa imeä verta, siitä tuntema
syyllisyys sekä vieroitusoireissa ilmenevä inhimillinen
heikkous. (Hurley 1995, 203–221; Sihvonen 2005)
Jo Verenimijät ja tätä edeltänyt Kylmät väreet
ennakoivat inhimillisen ja ei-inhimillisen ruumiin rajan
hämäryyttä ja jatkuvaa kyseenalaistamista Cronenbergin
tuotannossa.
Lopuksi
Olen edellä tuonut esiin ruumiin rajojen
ylityksiä David Cronenbergin tuotannossa. Ohjaajan tavoitteena
on elokuvillaan näyttää sitä mitä ei voi näyttää ja
puhua siitä mistä ei voi puhua. (Shaviro 2000,
130: viittaus teokseen Rodley 1992, 43) Bataillen mukaan
monet ruumiilliset purkaukset kuten nauru, itku, hurmio ja
ahdistus – liittyvät yhtäkkiseen ja odottamattomaan vakaasta
maailmasta poistumiseen ja ei-tiedon alueelle siirtymiseen.
Ei-tiedolla on mahdollista paljastaa maailman ja omasta
olemisestamme jotain, mihin tiedon avulla ei voida päästä
käsiksi. (Bataille 1998a, 161–163)
Cronenbergin elokuvien kokemukselle ahdistavat ja häiritsevän
epämääräiset tuntemukset ovat tyypillisiä. Ne usein
ilmentävät ohjaajan pyrkimystä horjuttaa länsimaista,
perinteistä ruumiskäsitystä. Runouden avulla voidaan
Bataillen mukaan tuhota tavanomainen subjekti–objekti-suhde
sekä sanojen ja merkitysten rajat. Runous heittää ihmisen
rajattomuuden ja pyhyyden maailmaan. Sillä on kyky avata
inhimillisen olemassaolon rajat. (Arppe 1992,
119) Bataillea ja Shaviroa soveltaen on osuvaa kutsua
Cronenbergiä ruumiin runoilijaksi.
|
Roope Eronen |
WiderScreen.fi 3/2005
|
Viitteet
1.
Esimerkiksi Shaviron mukaan elokuvat
uudelleenjärjestävät pareja mieli/materia,
kuva/objekti, itse/toinen, ulkopuoli/sisäpuoli,
mies/nainen, luonto/kulttuuri,
inhimillinen/ei-inhimillinen ja orgaaninen/mekaaninen. (Shaviro
2000, 129.) [takaisin]
2.
Tai ulostamisesta. Käytän tässä kuitenkin lähinnä
käsitettä erittäminen. [takaisin]
3.
Elokuvaa on tulkittu paljon simulaation näkökulmasta:
todellisuuden ja simulaation rajojen murenemisen kautta. Kuvat
ovat todellisuuden raaka-ainetta. Täydellisessä simulaatiossa
ruumis unohtuu. En kuitenkaan käsittele simulaatiota
artikkelissani tämän enempää. [takaisin]
4.
Vaihtoehtoisesti voitaisiin tarkastella tällaisia ominaisuuksia
"meemien" kautta. Meemi on kulttuurinen elementti, joka
leviää jäljittelyn kautta. [Ks. Sihvonen: Konelihan värinä
(2001, 210–215).] [takaisin]
|
Lähteet
Elokuvat
Kylmät väreet. Shivers. Kanada 1975. T: Ivan
Reitman. O+Ks: David Cronenberg. Ku: Robert Saad. Le:
Patrick Dodd. La: Erla Gliserman. N: Paul Hampton, Joe
Silver, Lynn Lowry, Allan Kolman.
Verenimijät. Rabid. Kanada 1977. T: John Dunning.
O+Ks: David Cronenberg. Ku: René Verzier. Le: Jean LaFleur.
La: Claude Marchand. N: Marilyn Chambers, Frank Moore, Joe
Silver, Howard Ryshpan, Patricia Gage.
The Brood – vihan jälkeläiset. Kanada 1979. T:
Claude Heroux. O+Ks: David Cronenberg. Ku: Mark Irwin. M:
Howard Shore. Le: Alan Collins. La: Carol Spier. N: Oliver
Reed, Samantha Eggar, Art Hindle.
Scanners – tappava ajatus. Kanada 1981. T: Claude
Heroux. O+Ks: David Cronenberg. Ku: Mark Irwin. M: Howard
Shore. Le: Ronald Sanders. La: Carol Spier. N: Jennifer
O'Neill, Stephen Lack, Patrick McGoohan, Lawrence Dane,
Michael Ironside
Videodrome – tuhon ase. Kanada 1982. T:
Claude Heroux. O+Ks: David Cronenberg. Ku: Mark Irwin. M:
Howard Shore. Le: Ronald Sanders. La: Carol Spier. N: James
Woods, Sonja Smits, Deborah Harry, Peter Dwosky.
Kärpänen. The Fly. USA 1986. T: Stuart
Cornfeld. O: David Cronenberg. Ks: Charles Edward Pogue,
Cronenberg – George Langelaanin tarinasta. Ku: Mark Irwin.
M: Howard Shore. Le: Ronald Sanders. La: Carol Spier. N:
Jeff Goldblum, Geena Davis, John Getz, Joy Boushel.
Erottamattomat. Dead Ringers. Kanada, USA
1988. T: Marc Boyman, David Cronenberg. Ks: Cronenberg ja
Norman Snider – Bari Woodin ja Jack Geaslandin romaanin
perusteella. O: Cronenberg. M: Howard Shore. Ku: Peter
Suschitzky. Le: Ronald Sanders. La: Carol Spier. N: Jeremy
Irons, Geneviève Bujold, Heidi von Palleske, Barbara
Gordon, Shirley Douglas.
Crash. Kanada, USA 1996. T: David Cronenberg. O:
Cronenberg. Ks: Cronenberg J.G. Ballardin romaanin
perusteella. M: Howard Shore. Ku: Peter Suschitzky. Le:
Ronald Sanders. La: Carol Spier ja Tamara Deverell. N: James
Spader, Holly Hunter, Elias Koteas, Deborah Kara Unger,
Rosanna Arquette.
eXistenZ. Kanada, Iso-Britannia, Ranska 1999. T:
David Cronenberg, Andras Hamori, Robert Lantos. O+Ks:
Cronenberg. M: Howard Shore. Ku: Peter Suschitzky. Le:
Ronald Sanders. La: Carol Spier. N: Jennifer Jason Leigh,
Jude Law, Ian Holm, Willem Dafoe, Don McKellar.
Kirjallisuus
Arppe, Tiina (1992), Pyhän jäännökset.
Ranskalaisia rajanylityksiä: Mauss, Bataille, Baudrillard.
Helsinki: Suomen tutkijaliitto ry.
Bataille, Georges (1998a), Ei-tieto, nauru ja kyyneleet.
Teoksessa Noidan oppipoika. Tampere: Gaudeamus. Alk.
1953.
Bataille, Georges (1998b), Fasismin psykologinen
rakenne. Teoksessa Noidan oppipoika. Tampere:
Gaudeamus. Alk. 1933.
Bataille, Georges (1998c), Hegel, kuolema ja uhri.
Teoksessa Noidan oppipoika. Tampere: Gaudeamus. Alk.
1955.
Bataille, Georges (1998d), Markiisi de Saden
käyttöarvo. Teoksessa Noidan oppipoika. Tampere:
Gaudeamus.
Bataille, Georges (1998e), Uhrauksellinen silpominen ja
Vincent Van Goghin korva. Teoksessa Noidan oppipoika.
Tampere: Gaudeamus. Alk. 1930
Bataille, Georges (1998f), Ystävyys. Teoksessa Noidan
oppipoika. Tampere: Gaudeamus. Alk. 1940.
Hurley, Kelly (1995), Reading like an Alien:
Posthuman Identity in Ridley Scott’s Alien and David
Cronenberg’s Rabid. Teoksessa Halberstam & Livingston
(eds.), Posthuman Bodies. Bloomington and
Indianapolis: Indiana University Press.
Shaviro, Steven (2000), Bodies of Fear: David Cronenberg.
Teoksessa Cinematic Body. Minneapolis: University of
Minnesota Press. Alk. 1993.
Luentosarja
Sihvonen, Jukka (2005), Cronenberg – mielen ja
ruumiin rajamaat. Luentosarja Turun yliopiston
mediatutkimuksessa 11.1.–26.4.2005.
|
|
© WiderScreen.fi 6.3.2006
|
|
[takaisin] |
.
.
.
.
.
.

Brood -
vihan jälkeläiset
|
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Brood -
vihan jälkeläiset
|
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Brood -
vihan jälkeläiset
|
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

eXistenZ
|
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

eXistenZ
|
|
|