Vakuuttava johdatus uuden Hollywoodin
syntyvaiheisiin
Valtavirta-Hollywoodista kirjoitetut
bestsellerit herättävät kahdenlaisia tunteita. Toisaalta
proosa on, varsinkin akateemisiin tutkimuksiin verrattuna,
ihailtavan ja nautittavan helppolukuista ja usein hyvinkin
informatiivista. Toisaalta esitetyt väitteet tapaavat olla
poleemisen suurikokoisia, huterasti perusteltuja tai yleisöä
kosiskelevia, milloin moraalisen närkästyksen, milloin
shokkiarvojen kautta. Esimerkiksi Peter Biskindin Easy Riders,
Raging Bulls (1999) ottaa yksioikoisen ja tutkimuksellisesta
näkökulmasta katsoen suhteellisen vanhanaikaisen auteuristisen
näkökulman "movie brats" -ohjaajiin ja selittää
suuren siivun 1960-luvun jälkeisestä Hollywoodista näiden
henkilöiden tarjoaman prisman lävitse.
Saman kirjoittajan Down and Dirty Pictures
(2004) tarkastelee pienempää ilmiötä, 1990-luvun
crossover-elokuvaa ja Miramaxin keskeistä roolia
"riippumattomien" elokuvien buumin takana. Vaikka
mittakaavan muutos tuo tekstiin uskottavuutta, perustuu kirjan
viehätys lukuisille – sinänsä viihdyttäville –
anekdooteille, kun taas suurten linjojen hahmotus jää rivien
väliin, vain tarkkaavaisen lukijan ulottuville. Viime vuonna
elokuvakriitikko Tom Shone puolestaan tarjoili Hollywoodin
megahittien historian viimeisten kolmen vuosikymmenen ajalta
kirjassaan Blockbuster (2004). Vaikka Shonen
haastattelumateriaalin laajuus on vaikuttava, jää tämäkin
työ hieman ohueksi, yksisilmäisen tuntuiseksi ja
epäanalyyttiseksi.
Kummankin kirjoittajan bibliografiota
lukiessa saa vaikutelman siitä, että näitä asioita ei ole
muka koskaan tutkittu akatemian tasolla; Shone tuntuu myös
hyvin ylimalkaiseen ja epäreiluun sävyyn vihjaavan, että
yliopistoissa ollaan edelleen kautta linjan jumissa esoteerisen
psykosemiotiikan suossa (ks. erit. ss. 93–6).
Näistä syistä on tärkeää, että Richard Maltbyn, Murray
Smithin, Janet Waskon, Jon Lewisin, Geoff Kingin, Steve Nealen,
Martin Barkerin, Julian Stringerin ja monien muiden tutkijoiden
ensiluokkaisten töiden rinnalle saadaan nyt Peter Krämerin The
New Hollywood. From Bonnie and Clyde to Star Wars.
Wallflowerin Short Cuts -sarjaan kuuluva taskukokoinen
julkaisu tarjoaa kompaktin, helppolukuisen ja samalla
akateemisesti korkealuokkaisen johdatuksen uuden Hollywoodin
syntyvaiheisiin vuosien 1967 ja 1976 välisenä aikana.
Tällainen aiherajaus tuntuu tietenkin
vaarallisen lavealta, varsinkin kirjan rajoitettua pituutta
(indekseineen 129 sivua) ajatellen. Krämer rajaakin käsittelyn
koskemaan suhteellisen pientä otosta, jonka neljätoista
elokuvaa voidaan laajan tilastollisen aineiston ja aikaisemman
tutkimuksen perusteella luokitella vuosien 1967 ja 1976 välisen
ajan suurimmiksi menestyselokuviksi ('breakaway hits' tai 'superhits').
Näihin kuuluvat mm. The Graduate, The Godfather, Jaws
ja Rocky. Koska voidaan ajatella, että näiden
elokuvien kulttuurinen vaikutus oli niiden suosion ja laajan
levityksen tähden suurempi kuin muiden elokuvien ja koska
elokuvateollisuuden voidaan ajatella pyrkivän menestyneiden
kaavojen toistoon ja varioitiin, superhittien tarkasteleminen
muodostuu keskeiseksi tehtäväksi valtavirta-Hollywoodin
historian kirjoituksessa.
Top 14 -elokuvat on valittu
yksityiskohtaisten sekä absoluuttisten että inflaatioon
mukautettujen kassatulojen ja levittäjien keräämien
vuokrausmaksujen ('box-office revenues' ja 'rentals') analyysin
perusteella. Elokuvien kulttuurinen painoarvo tuodaan esille
myös oheismateriaalien myynnin kautta: useat Top 14 -elokuvat
perustuivat bestseller-kirjoihin ja lisäsivät niiden myyntiä
sekä paisuttivat sitä kautta myös elokuvan näkyvyyttä.
Elokuvamusiikin myynti, missä Top 14 -elokuvat erityisesti
kunnostautuivat, toimi samoilla tavoin. Vaikka Top 14 -elokuvat
jakavat tiettyjä keskeisiä piirteitä (joista myöhemmin
lisää), ne eivät muodosta suurta, tutkimusta hankaloittavaa
anomaliaa tai poikkeamaa. Krämer osoittaa, kuinka Top 14
perusteemat ja -ominaisuudet voidaan löytää myös aikakauden
Top 20:stä tai 30:stä, mikä vahvistaa kärkiryhmän elokuvien
edustavuutta ja vaikutusvaltaa elokuvallisten representaatioiden
ja tematiikkojen kentällä.
Muihin Krämerin käyttämiin metodeihin
kuuluvat vertaileva tutkimus suhteessa aikaisemman aikakauden
menestyselokuviin sekä laajeneva historiallinen
kontekstualisointi. Tutkimus etenee Top 14 elokuvat tuottaneen
teollisuuden, avainhenkilöiden ja -instituutioiden analyysista
suurempaan kulttuuriseen kontekstiin, johon tuon teollisuuden
tuli mukautua. Koska näin moninaisten teemojen perinpohjainen
käsittely on johdantokirjassa mahdotonta, Krämer tarkastelee
muutamia valikoituja avainteemoja, kuten sukupolvenvaihdosta
ohjaajien ja tuottajien ikien perusteella sekä nojautuu
vaikuttavaan gallup- ja tutkimuspatteriin selvittäessään
amerikkalaisen elokuvayleisön ja yhteiskunnan murrosta 1960- ja
1970-luvuilla. Kukin uusi kerros, kukin yhä suurempi konteksti
valaisee ja selittää aiempaa, suppeampaa kontekstia.
Kirjan johdonmukainen rakenne ja lukijaa
hyvin luotsaava proosa tuovat nämä materiaalit ja niiden
perusteella esitetyt argumentit esille selkeästi ja loogisesti.
Top 14:sta esittelyn ja merkityksen tilastollis-kulttuurillisen
perustelun jälkeen edessä on jatkokysymys: tarjosivatko Top 14
-elokuvat varsinaisesti mitään uutta yleisöille? Erosivatko
ne millään keskeisillä tavoilla aikaisempien kausien
elokuvista? Vastatakseen näihin kysymyksiin Krämer tarkastelee
seuraavaksi aiemman aikakauden (1949–66) supermenestyksiä ja
niiden sisällöllisiä ja teollisia piirteitä. Tämän
jälkeen molemmat kaudet asetetaan rinnakkain vertailevaa
analyysia varten. Vaikka jatkuvuuksia löytyy, nousevat lukuisat
erot niin merkittäviksi, että jälkimmäisestä aikakaudesta
voidaan puhua selvästi muuttuneena, "uutena
Hollywoodina". Eräisiin huomattaviin eroihin kuuluvat mm.
eksplisiittisempi väkivallan ja seksin kuvaus, keskittyminen
amerikkalaisiin teemoihin ja protagonisteihin kansainvälisten
maailmanhistoriallisten aiheiden sijasta, pienemmät budjetit,
lyhyemmät kestot, erikois- tai kiertävästä esittämisestä
('roadshow') luopuminen sekä miesyleisöjen suosiminen siinä
missä aiemman kauden eeppiset hitit tapasivat suosia
naisyleisöjä ja -päähenkilöitä
Kun muutoksen olemassaolo on saatu
perusteltua herää kysymys sen syistä: miksi Uusi Hollywood
syntyi juuri sellaisena kuin se syntyi ja miksi se syntyi,
menestyi ja vakiintui juuri vuosien 1967 ja 1976 välisenä
aikana? Top 14 -piirteiden taustalla vaikuttivat monet tekijät.
Välittömistä elokuvateollisista konteksteista, joita Krämer
erittelee, voidaan mainita mm. siirtymä tuotantokoodistosta
elokuvien luokitusjärjestelmään, mikä helpotti
"aikuisen maun" elokuvien tuotantoa ja markkinoitia.
Toisaalta myös hittielokuvien ohjaajien ja tuottajien joukkoa
määrittelee 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussa selkeä
sukupolven vaihdos, jossa nuoremmat ja kannuksensa televisiossa
ja/tai eksploitaatiosektorilla saaneet henkilöt nousevat
selkeästi muita merkittävämmäksi ryhmäksi. Laajemmalla
kulttuurisella tasolla kirja viittaa useiseen aikakaudella
tehtyihin mielipidekyselyihin, joiden valossa amerikkalaiset –
luultua hitaammin – liberalisoituivat suhteessaan keskeisiin
kulttuurisiin kategorioihin, kuten seksuaalisuuteen,
sukupuoleen, rotuun, kansallisuuteen ja ulkopolitiikkaan.
Näitä elementtejä voidaan puolestaan
käyttää selittämään Top 14 -elokuvissa esiintyviä
"kapinallisia" ja tabuja rikkovia teemoja ja niiden
menestystä mainittuna aikana. Studiot, jotka kärsivät suuret,
liki kohtalokkaat tappiot 60-luvun lopun spektaakkelisuman
ansiosta, tuottivat mielellään halpoja, uusia
markkinasegmenttejä koettelevia elokuvia, jotka tuntuivat kerta
toisensa jälkeen menestyvän myös taloudellisesti. Myös
kaikkein suurimpiin kansakunnan kehitystä määritteleviin
megatrendeihin – mm. sodanjälkeisten suurten ikäluokkien
aiheuttamat demografiset muutokset ja niiden vaikutukset
elokuvayleisöjen kompositioon – Krämer onnistuu viittaamaan
pinnallista kärkevämmällä tavalla. Toisaalta myös
"uuden Hollywoodin" laiminlyömät yleisöt, kuten
naiset, nuorimmat lapset ja keski-ikäiset, jotka olisivat
edelleen pitäneet vanhan tyylisistä eeppisistä elokuvista,
tulevat myös hyvin esille.
Vuosien 1967 ja 1976 välinen aikakausi
muotoutuu uniikiksi kaudeksi, jolloin toisaalta
valtavirtahititkin saattoivat käsitellä poliittisesti ja
kulttuurisesti arkaluonteisia aiheita, mutta joka ei toisaalta
voinut jatkua loputtomiin Hollywoodin etsiessä uutta reseptiä
yleisöjen maksimoimikseksi. Tämä "kaava" löytyi
70-luvun lopun mittaan koko perheen seikkailuista ja täysin
konglomeroidusta tuotteistamiskoneistosta, joiden menestysputken
George Lucas ja Steven Spielberg aloittivat, Tähtien Sota airueenaan.
Krämerin analyysi, joka integroi
menestyselokuvien erittelyn elokuvateollisuuden ja kulttuurisen
kontekstin erittelyyn, on kautta linjan sekä vakuuttava että
vaikuttava. Vaikka aineistopatteri tuntuu aluksi pelottavan
laajalta, kirjoittaja kykenee käyttämään sitä varsin
sulavasti ja havainnollisesti, sortumatta kuitenkaan hatariin
yleistyksiin ja unohtamatta tai vähättelemättä
supermenestysten ulkopuolisen elokuvakulttuurin moninaisuutta.
Yleisesti ottaen Krämer esittää suuria väitteitä, mutta
(toisin kuin joskus elokuvatutkimuksen piirissä tapahtuu)
kykenee myös löytämään tukevat aineistot ja argumentit
niitten perustelemiseksi. Ainoana kritiikkinä voisi mainita,
että muutamaan otteeseen aineiston runsaus aiheuttaa
tyylillisiä ja esitysteknisiä ongelmia ja proosa vaihtuu liki
lukukelvottomaksi luetteloinniksi (ks. erit. ss.
81–3): tilanne, jonka olisi helposti voinut hoitaa
lisäliitteillä tai taulukoinnilla. Samoin kirjan otsikkoon
kohotetun Tähtien Sodan analyysi tuntuu jäävän hieman
liian lyhyeksi; muutama lisäsivu aiheesta olisi varmasti
riittänyt. Monista muistakin kirjan käsittelemistä teemoista
olisi tehnyt mieli lukea lisää, mutta Short Cuts
-sarjan formaatti ei salline tätä. Jään mielenkiinnolla
odottamaan Krämerilta yhtä laadukasta jatkoa New
Hollywoodille, mieluiten täydessä monografiamuodossa.
|