Yöstä, usvasta ja totuudesta
Alain Resnaisin ohjaama Yö ja usva
(1955) on dokumenttielokuva toisen maailmansodan joukkotuhosta.
Se keskittyy natsien keskitysleireihin ja pakottaa esiin
totuuden, joka yrittää kätkeytyä raunioihin. Yö ja usva
on aikakuva paitsi natsien hirmuteoista myös yleisesti ihmisen
kyvystä sanoinkuvaamattomaan pahuuteen.
Yö ja usva lentää lakkaamatta
keskitysleirin ajallisten komponenttien yli. Yhden puolen
muodostaa rappeutuva leiri, josta on tullut turistikohde.
Ulkopuoliselle katsojalle kaasukammiokin näyttää tavalliselta
parakilta – lukuun ottamatta hengestään taistelleiden
ihmisten kynnenjälkiä betonikatossa. Ympäristössä kasvava
ruoho on kuin merkki elämästä, joka on hautaamassa alleen
keskitysleirissä tapahtuneet hirmuteot. Toisella puolella taas
on aika ennen leiriä ja se, miten leiriä rakennetaan ja
suunnitellaan kuin mitä tahansa kohdetta.
Kolmantena puolena on keskitysleirin vankien
näkökulma. Erilaisten tyylisuuntien mukaan rakennetut
vartiotornit rajaavat vankien todellisuuden niin, että leirin
ulkopuolesta tulee vain hämärä muisto. Keskitysleiri on oma
pienoiskaupunkinsa. Sieltä löytyy sairaala, ilotalo,
asuinalue, jopa vankila. Sillä erotuksella, että tämä
kaupunki on helvetti maanpäällä: jatkuva itku ja
hammastenkiristys täyttävät ihmisten elämän. On natsien
keksimiä järjettömiä rangaistuksia, nöyryytystä,
valvontaa, ihmiskokeita. Ja jatkuvasti läsnä oleva kuolema.
Nälkä ja taudit eivät surmaa riittävän nopeasti, vaan on
rakennettava laitoksia, joissa ihmisiä tapetaan
järjestelmällisesti. Niin paljon kuin polttouunit vetävät,
ja ne vetävät tuhansia päivittäin.
Nämä kolme ajallista tasoa lomittuvat Yössä
ja usvassa jatkuvasti toisiinsa ja muodostavat totuuden
tapahtuman, "joka saa tapahtumaan ’jotain muuta’ kuin
tilanteen, mielipiteet, instituoidut tiedot" (Badiou
2004, 72). Käsitän totuuden tässä yhteydessä
ranskalaisfilosofi Alain Badiouta mukaillen jonakin
universaalina ja ikuisena, mutta silti prosessimaisena ja
immanenttina murtumana, joka tapahtuu aina jossain tilanteessa.
Tällä tavoin ajateltuna totuus toimii niin, että se pakottaa
eri tilanteissa esiin uusia tietoja. Toisin sanoen muuttaa
maailmaa.
Millaisen totuuden Resnais sitten
elokuvassaan tuottaa? Useimmiten absoluuttinen paha
identifioidaan natseihin ja heidän tekemäänsä joukkotuhoon (ibid.,
68). Pahuus saa tällöin tietyn ryhmän ja heidän
tekojensa muodon. Resnais sen sijaan rikkoo ajallisen
yhtenäisyyden ja yleisen mielipiteen esittämällä
keskitysleirit usean eri ajan näkökulmasta: tämä
mahdollistaa siirtymän partikulaarista universaaliin.
Joukkotuho ja rikokset ihmiskuntaa vastaan osoitetaan kyllä
natsien tiettynä aikana tekemiksi, mutta nämä rikokset eivät
palaudu ainoastaan tiettyyn aikaan tai partikulaariseen ja
substantiaaliseen ryhmään, vaan käsitys joukkotuhon
mahdollisuudesta sekä ihmisen kyvystä pahuuteen nousee esiin
keskitysleirien raunioista universaalina totuutena.
Tämä on Resnaisin totuuden metamorfoosi:
paha on olemassa ja ihminen on kykenevä pahaan ajasta ja
paikasta riippumatta. Kuka sen voisi paremmin pukea sanoiksi
kuin Yön ja usvan kertoja katsoessaan viimeisen kerran
keskitysleiriä: "on meitä, jotka katsomme näitä
raunioita ikään kuin keskitysleirien peto olisi kuolleena
niiden alla. Olemme jälleen toiveikkaita tämän haalistuvan
kuvan edessä ikään kuin uskoen, että tähän ruttoon,
keskitysleiriin, olisi lääke. Uskottelemme että niin kävi
vain tietyssä maassa tiettyyn aikaan. Me emme muista katsoa
ympärillemme, me emme kuule loputtomia huutoja."
[metamorfoosi]
|