WiderScreen.fi 3/2005
6.3.2006

Metamorfoosi:
Hän joka saa korvapuustit
(He who gets slapped)

Jussi Kaisjoki

Tulostettavat versiot
- htm
- pdf

 

 

Elämän kaksoisvalotuksia

Pullantuoksuinen käännösnimi hämää. Victor Sjöströmin kokeileva mestariteos on ennemminkin iskusarja päin pläsiä kuin pari tuttavallista tillikkaa. Sen lisäksi, että Hän joka saa korvapuustit muistuttaa väkevällä avokämmenellä (mykkä)elokuvan visuaalisista voimavaroista, läimäytys on elokuvassa kerronnallinen keskus, tärkeä temaattisen toiston ja variaation aihelma. Pieni punerrus poskissa voi merkata suuria sinertymiä sielussa – ja olla fataalien muodonmuutosten moottori.

Hän joka saa korvapuustit oli vuoden 1924 studiofuusiossa perustetun MGM-yhtiön ensimmäinen tuotanto, ja kokeneen ruotsalaistekijän Amerikan-kauden toinen elokuva. Atlantin ylityksessä ohjaajasta huuhtoutui Seastrom, ja työskentelykieli vaihtui, mutta kovin paljon arvostettu filmikäsityöläinen ei lopulta joutunut tinkimään eurooppalaisuudestaan. Se Ajomiehen (Körkarlen, 1921) kuvamagia, josta Sjöström tunnettiin, haluttiin säilyttää. Kerronnalliselta rakenteeltaan Hän joka saa korvapuustit ei ole niin monitasoinen kuin Ajomies, eikä siinä tavoitella yhtä vahvaa myyttistä kuvastoa, saati sosiaalisen realismin sävyjä. Mutta ihmismielen ja inhimillisen tunnerekisterin tutkielmana se pyrkii pitemmälle.

Leonid Andrejevin näytelmä kävi selvästi yksiin Sjöströmin ekspressiivisen elokuvantajun kanssa. Ensinnäkin sirkus, tapahtumien keskeinen tila, toimi oivallisesti elokuvauksellisena ympäristönä (kuten myöhemmin mm. Browningilla, Chaplinilla, Bergmanilla ja Fellinillä). Toiseksi kertomus kohtalonomaisesta elämänmuodon muutoksesta, jota ohjailevat suurimmat mahdolliset tulemisen voimat – halu elää, halu rakastaa ja halu kuolla – sopi Sjöströmille. Ohjaajan elokuvatekninen taituruus ja tietty "emergentin materialismin" tyyli-idea valjastavat ja tekevät näkyväksi juuri näitä muutosvoimia. Hän joka saa korvapuustit -elokuvassa kyse on erityisesti metamorfooseista, rohkeilla kaksoisvalotuksilla ja graafisilla oivalluksilla toteutetuista, viipyilevistä ristikuvista.

Tiedemies Paul Beaumont tulee elokuvan alussa petetyksi niin elämäntyössään kuin rakkaudessaankin. Epäuskoa seuraava häpeän shokki lukitsee ilmiömäisen Lon Chaneyn kasvot groteskiin nauruun, kun tutkija tajuaa menettäneensä mesenaatilleen sekä kaiken kunnian tieteellisestä läpimurrostaan että vaimonsa. Seuraa elokuvan avainkohtaus, jossa tutkijakammion karttapallo muuttaa muotoaan ensin virnistelevän narrin sormissaan pyörittämäksi maailmaksi ja edelleen sirkusareenaksi: akateeminen nöyryytys on ajanut päähenkilön kertaamaan kohtaloaan masokistisesti ilta toisensa jälkeen. Tiedeyhteisön julmuus on vaihtunut klovneriaan, jossa pellelauma myllyttää surutta mustiin pukeutunutta toveriaan. Ex-tiedemiehestä on seurueen bravuurissa tullut "He who gets slapped".

Hän joka saa korvapuustit on pessimistinen tarina rakkaudesta, sen menettämisestä ja petetyn ihmiskurjan psykopatologisesta muodonmuutoksesta (sekä tietysti ihailtavasta kyvystämme ja halustamme antaa lähimmäisillemme avaria ja nauraa päälle). Yhtäältä Sjöströmin teknisesti leikittelevät metamorfoosit ja visuaaliset resonanssit, kuten yllä mainittu keskeinen elämänmuutoksen välike tai loppukohtauksessa nähtävä nauruun tikahtuvan sirkusyleisön rinnastaminen ilkkuvaan tiedeyhteisöön, korostavat muutoksen keskeisyyttä tarinassa. Toisaalta samat jaksot vievät eron käsitteeltä pohjan pois. Tiedemies tai klovni. Kateederi tai areena. Sama se.

Voi ehkä ajatella, että Sjöström alleviivaa näin muutosta itseään, välissä oloa, johon kuuluu yhtä lailla tulemisen kuva kuin sen alkukuvakin. Mikään ei oikeastaan ole mitään, vaan aina tulossa joksikin. Pysyvien olemuksien perään on turha haikailla. Jos näin on, niin kesken esityksen kuoleva klovnimme korisee viimeisen läimäytyksen lähestyessä kasan täysin absurdeja kysymyksiä: "Mitä on kuolema? Mitä on elämä? Mitä on rakkaus?" Pianpahan tietää. Eivät nekään ole mitään.

[metamorfoosi]

Jussi Kaisjoki

WiderScreen.fi 3/2005

Elokuva

Hän joka saa korvapuustit (He who gets slapped) Yhdysvallat, 1924. Ohjaus: Victor Sjöström.

© WiderScreen.fi 6.3.2006

 

[takaisin]

 

 

He who gets slapped (1924)
Hän joka saa korvapuustit

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

He who gets slapped (1924)
Hän joka saa korvapuustit