Sillä se tulee millä lähtikin
Kun puhuu mediasta ja teknologiasta
tänään, pitää varautua siihen, että huomiot
hymyilyttävät huomenna. Edistykselle tuppaa käymään kuin
sille avaruusajan nokialaiselle ensimmäisessä, sinänsä
ajattomia aiheita mankeloineessa Matrixissa. Tässä
mielessä Mediatajun paluu on perusteltu kartoitus. Jukka
Sihvonen kirjoitti mediatajusta ensi kertaa kymmenisen vuotta
sitten ja teki vaihtuneen vuosituhannen mediamaisemassa paluun
määrittelemään, kehittelemään ja testaamaan käsitettä.
Kirjan johdannossa Sihvonen paikantaa uudelleenarviointinsa
juuret 1980–90-lukujen taitteen painotuksiin asti.
Toisaalta kyse on yhä kasvavasta tarpeesta
käsitteellistää kuluta ja unohda -elämän tainnuttavaa
tasatahtia; it-yritysten tuotekehitysosastot pitelevät
käsistä, ja media myllyttää. Vieläkö muistat tämän
idolin tai katastrofin? En, mutta kuva on jotenkin tuttu. Siinä
missä turruttava toisto hallitsee tiedonvälityksen ja viihteen
poikittaissuuntia, pitkittäisen linjan epäjatkuvuus –
muistamisen mahdottomuus – turvataan antautumalla ehdoitta
hetken edessä. Mielikuvamme ja mielipiteemme standardisoidaan
median jatkuvalla, eritoten suoralla televisuaalisella
sensaatiovirralla mutta vain pieniksi pätkiksi. Jos Paul
Virilion teknokriittistä filosofiaa on uskominen, koko
"parlamentaarinen geopolitiikka" on väistymässä
"hetkellisyyden kronopolitiikan" tieltä.
Myllytys on tässä nimenomaan väkivallan
kielikuva. Sen kohde olemme me katsojat, kuulijat ja lukijat
(kuluttajat), joilta kuvat, äänet ja sanat (tuotteet)
hakkaavat tajua himmeäksi. Syntyy erityinen kasvatustarve,
jonka Sihvonen ottaa kirjansa lähtökohdaksi:
"Periaatteessa taju voi palata
tajuttomuuskohtauksen jälkeen. Media voidaan nähdä jatkuvasti
uusiutuvana ja muotojaan muuttavana sarjana iskuja, joista monet
ovat niin vahvoja, että ne voivat aiheuttaa eräänlaisen
tajunnanmenetyksen. Näin ollen media ei ole vain tiedon vaan
myös tiedottomuuden välitystä." (s.
8)
Tajutonta ei kannata kasvattaa
On aloitettava avainkäsitteestä. Mitä
mediataju on? Ja mihin sitä tarvitaan? Onhan mediakasvatus jo
kirjattu aihekokonaisuudeksi köyhimmillekin kinkereille. Vaikka
tarkoituksellisen joustavaa ja utuista sanaliittoa ei Mediatajuun
paluussa puristeta tyhjiin, monet sen piirteistä
tarkentuvat. Laveimmillaan mediataju on tietoisuus
mediakulttuurista kokonaisuutena – ilmiöinä, kuten Sihvonen
korostaa – ei vain kokoelmana yksittäisiä, tiettyyn
välineeseen ja sen "kieleen" kiinnittyviä
esimerkkianalyyseja.
Toiseksi se on aatteellinen väylä tai
perustus sellaiselle mediaan kohdistuvalle kriittiselle
ajattelulle ja kompetenssille, jota tavan mukaan kutsutaan
lukutaidoksi. Jos mediakasvatus määritellään tällaisten
taitojen aktiiviseksi kehittämiseksi, usein hierarkian opettaja–oppilas
tai aikuinen–lapsi kautta, mediataju on sen välttämätön
ehto. Mediatajun tulisi edeltää mediakasvatuksen (korkeampia)
käytäntöjä, mikäli tavoitteena on kasvuun ja
harjaantumiseen kuuluva muutos, eikä vain kasvattamisen ja
harjaannuttamisen tapahtuma. Ohittamaton kysymys tietysti
kuuluu, miten tätä mediatajua sitten työstetään tai
palautetaan. Vaikea vaatia, että sähköisissä räiskintä- ja
mättöpelimaailmoissa tärisevät teinit (tai vapisevat
vanhempansa) lukisivat jonkun mediaproffan lätinöitä. Kovin
suoraan Sihvonen ei kirjassaan käytännön haasteita kohtaa,
mutta selvää on, että älyllinen liikehdintä pitää
kehkeytyä konsoliin kytkettyjen ohjaimien päissä
omaehtoisesti. Mediataju on kriittistä, muttei välttämättä
elämyksellisyyden kustannuksella. Siksi formaali
kasvatuskulttuuri on parhaimmillaan sen tuki, ei turva.
Kolmanneksi onkin syytä huomata Sihvosen
käsitteeseensä lataama positiivinen potentiaali. Mediatajun
paluun alkuosan tärkeimmät kehittelyt liittyvät
keskenkasvuisuuden retoriikkaan, joka sinänsä on lievästi
lohdutonta: "Lyhenevän lapsuuden" ja
"autioituvan aikuisuuden" väliin on auennut
kapitalismin kukoistava teemapuisto, jossa nykyajan kadotettujen
ensimmäinen sukupolvi hortoilee. Oleellista on olla
kiinnostunut vähän kaikesta mutta välittämättä mistään.
Aivan erityinen aikamme ilmentymä on I.Q. Hunterin nimeämä
Dumb White Guy eli hölmö valkoinen tyyppi, jollaiseksi
Sihvonen kelpuuttaa sen lajin esikuvia kuin Michael Jackson,
Homer Simpson, Pekko Aikamiespoika tai Ozzy Osbourne. Näin
muotoiltuna etenkin metafiktiivinen nykytelevisio on
keskenkasvuisuuden tahmeinta tartuntapintaa.
Sihvoselle keskenkasvuisuus on kuitenkin
muutoksen mahdollisuus, ei niinkään mediakulttuurin
olemuksellista rappiota, jolta viime kädessä vain sensuuri
suojaa. Siinä missä medialukutaidolla keskitytään torjumaan
jostain toisesta maailmasta tulevia manipulaatioiskuja,
mediataju ankkuroituu lasten ja aikuisten tosiasialliseen
ympäristöön aktiivisuuden ja kasvun paikkana: "Kasvun
mahdollisuuksiin tarttumiseen ja niiden vaalimiseen on siis
vielä tilaisuus – edellyttäen, että media mielletään
pikemminkin tajun kuin tajuttomuuden kasvualustaksi." (s.
19)
Hedonismin ja askeesin akselilla
Brittiläinen media- ja kasvatustutkija David
Buckingham löytää vaikutusten, suojautumisen ja kasvun
kysymysten pohdiskelusta kaksi tutkimuksellista linjaa.
Ensimmäinen niistä näkee, Neil Postmanin hengessä,
mediakulttuurin (etupäässä television) lähinnä uhkana,
jonka vastustamista ja haastamista mediakasvatustyö on.
Varsinkin lapsuus on pyhitettävä massakulttuurin saasteesta
vapaaksi suojelualueeksi. Toinen koulukunta taas luottaa lapsiin
ja aikuisiin fiksuina toimijoina, jotka media (etenkin uusi
tietoteknologia) kutsuu ja vapauttaa toteuttamaan itseään.
Jaottelun pohjalta Sihvonen erittelee
mediatajun palautumisen edellytyksiä ja päätyy kiinnostaviin,
joskaan ei kovin yllättäviin, rinnastuksiin.
Tutkimusperinteiden jänneväli palautuu yhtäältä askeesin ja
hedonismin, pidättyväisyyden ja mässäilyn tematiikkaan
aatehistoriassa, toisaalta sensuuritarpeiden ja fanitoiminnan
kysymyksiin populaarikulttuurissa. Sihvoselle "augustinolainen
selibaatti ja Neverlandin [mukaan lukien Jacko, fanituote
hyvässä ja pahassa] hedonistinen yltäkylläisyys
muodostavat saman, keskenkasvuisuuden kulloistakin
markkina-arvoa mittaavan kolikon kaksi puolta." (s.
175–176) Ja molemmissa "kasvamisen muodoissa"
tavoitteena on jonkinlainen nautinnon ääriarvo;
kieltäytymisen mielihyvä tai estoton elostelu.
Niinpä on jokseenkin selvää, ettei
tajuihin tulla ainakaan akselin päissä: "Ensimmäinen
askel kohti kokonaisvaltaisempaa mediatajua on oivaltaa, että
kasvun mahdollisuudet eivät rajoitu näihin kahteen
vaihtoehtoon ja että kasvun motiivina nautinto on pikemminkin
keino kuin päämäärä." (s. 176)
Sihvosen polveilevassa esseetyylissä
(Mooseksesta Metropolikseen, Prometheus-myytistä
Myyrmanniin, Dianasta Duudsoneihin) haastavimmat kehittelyt
kumpuavat tutusti mannermaisesta aikalaisfilosofiasta.
Keskenkasvuisuuden ja mediatajuttomuuden selventämiseen
Sihvonen hakee tukea muun muassa Giorgio Agambenin ja Paul
Virilion ajatuksista. Agambenin yhteiskuntateoriassa
nyky-yksilön olemassaolon tapaa ilmentää homo sacer,
paradoksaalisesti pyhä ihminen, jota ei voida uhrata (suhde
jumalaan) mutta joka voidaan tappaa (suhde yhteisöön). Olemme
ikuisia leirikoululaisia, objekteja näennäisdemokraattisessa
julkisessa tilassa, jota media työstää ja kontrolloi. Tämä
poikkeustila, josta on tullut nomos, tapa tai sääntö, on
rakenteeltaan nimenomaan leiri, ei kaupunki. Sihvonen sovittaa
agambenilaiset (ja muut) abstrahoinnit luovasti omien
painotustensa ja esimerkkiensä lomaan, mikä tuottaa
värikkäitä, toisinaan vähän turhankin täyteläisiä
muotoiluja:
"Ideologisen (muodollinen snobbailu) ja
myyttisen (Peter Pan) keskenkasvuisuuden Mikämikämaa on
keskitysleiri, jossa torstai ei ole enää toivoa vaan törkyä
täynnä. […] [M]eistä kaikista on tehty homo sacereita,
keskenkasvuisia ja vähän hölmöjä tyyppejä. Ei hölmöjä
siksi, että olisimme tehneet jotain väärää, vaan siksi
mitä sallimme (tai emme, näkökulmasta riippuen) meille
tehtävän." (s. 166)
Audiovisioiden vauhdissa
Puhe nykymediasta nostaa tavallisesti esiin
kaksi ilmiötä: monimediaalisuuden ja vuorovaikutteisuuden.
Esimerkiksi pelikonsolit, kuten PlayStation tai Xbox, kokoavat
yhteen sekä äänentoiston (cd, Dolby Sound jne.) että
elävän kuvan (dvd, 3d-animaatio jne.) teknologisen kehityksen,
ja tekevät käyttäjästään aktiivisen osallistujan. Näiden
lisäksi on tarpeen tarkastella ja arvioida uudelleen sellaisia
vauhtikulttuuriin ja havaitsemistapojen murrokseen liittyviä
kysymyksiä, jotka modernin myötä inspiroivat futuristeja ja
askarruttivat muiden muassa Walter Benjaminia.
Voidaan ehkä pelkistää, että siinä
missä Benjamin korosti elokuvaa modernin elämän esteettisenä
(tai mediateknologisena) vastineena ja havaintokykymme
täydentäjänä, Virilio näkee nykymedian
vauhtiympäristöissä jotain samaa. Se "totaalin
sota", mikä aikanaan määritteli fasismia, säätelee nyt
kaikkea elämää. Sotilaalliset pyrkimykset kytkeytyvät
vahvasti kaikkeen teknologiseen nopeuksien säätelyyn. Elokuva
ei ole ilmaisun "kehityksessä" jäänyt osattomaksi,
mutta intensiivisinä uppoutumisen tiloina pelimaailmat menevät
pitemmälle.
Virilion konstikkaissa ajatuksissa Sihvosen
kiehtovimmat huomiot kiinnittyvät tiettyyn aika- ja sitä
kautta vauhtikäsityksen muutokseen. Jos laajenevaa,
ekstensiivistä aikaa mitataan arkisen elämismaailmamme
skaalalla, joka vastaa inhimillistä havainto- ja
ajattelukykyä, niin tiivistynyt, intensiivinen aika ei ole
ihmisen koettavissa. Se kuuluu elektronisten apparaattien
(puolijohdekomponenttien ja viime kädessä atomitason?)
aika-asteikolle. Yksinkertaisesti kyse on kai siitä, kuinka
kauan sekunti, tai sen miljoonasosa, kullekin kestää.
Ihmiselle silmänräpäys tarkoittaa yhä jonkinlaista tietoisen
aktiivisuuden alarajaa, nykyprosessoreille tuhansia
laskutoimituksia. Ja samantapainen suhteellisuuden logiikka
ulottuu tilallisten ympäristöjemme tarkasteluun. Virilio on
puhunut "katoamisen estetiikasta", jota vauhtitila
tuottaa ja joka tekee todellisuudesta häilyvää ja
epävakaata. "Levoton ja ikävystynyt, keskenkasvuinen
mediakuluttaja olisi näin ollen paitsi työn ja talouden myös
perustavammin ajan ja tilan rakenteissa tapahtuneiden
muutosten tuote" (s. 128),
Sihvonen summaa.
Mediatajun paluun kokonaisuudessa
keskeistä on juuri audiovisuaaliseen kokemukseen ja sen
muutoksiin liittyvä kysymyksenasettelu sekä tähän
niveltyvät laajemmat teemat. Kirja jakaantuu kahteen osaan –
"Pysäytyskuvaan" ja "Valvontakameraan" –
jotka Sihvoselle merkitsevät audiovisuaalisen median
ääripäitä, kahta teknologista, ideologista ja ilmaisullista
muotoa, jotka "määrittävät mediatajun
ajallis-tilalliset ulottuvuudet" (s. 14).
Vaikka Mediatajun paluun aihe- ja
sanavalintoja, vähintäänkin lähdekirjallisuuden kautta,
leimaa tietty globaalikapitalismin ja konformismin kritiikki,
sävy ei ole epätoivoinen, saati kyyninen. Jos tyrmäystippojen
täyteinen mediakulttuuri on ilmaa, niin pakko sitä on vetää
keuhkoihin asti. Pidättämällä hengitystä (kuten joissain
luokkahuoneissa kuulemma kirjaimellisesti tehdään) päädymme
tajuttomiksi yhtä kaikki. Loppupeleissä mediataju on
nimenomaan sisäsyntyinen vasta-aine. Simili similibus.
Elokuvantutkimuksen professori Jukka Sihvonen
on työstänyt Mediatajun paluun useista vuosina 1997–2004
julkaisemistaan esseistä ja artikkeleista. Siihen nähden
kokonaisuus on huomattavan saumaton ja helppolukuinen. Sihvonen
kirjoittaa filosofisella otteella, mikä tarkoittaa ennemminkin
laajojen kysymysten monisäikeistä puntarointia,
käsitteellistä luovuutta ja uuden etsimistä kuin suoria
tiedollisia vastauksia, suuria totuuksia ja ohjeita. Siinä ei
ole mitään vikaa, vaikka joillekin filmikulttuurin puhtaana
pitäjille se on yhtä aikaa liikaa ja liian vähän.
|