Kaksostematiikka David Cronenbergin
tuotannossa
David Cronenbergin työt on ensisijaisesti
luokiteltu kauhu- ja tieteiselokuvalajityyppien alle.
Cronenbergin elokuvien epämääräisyys puoltaa sijoittelua.
Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta hänen elokuvansa ovat
suhteellisen vaikeasti avattavia paketteja. Niissä on jotain
kauheaa ja kammottavaa, ja niissä väläytetään tilanteita ja
paikkoja, joita ei ole (vielä) olemassa, mutta näkemyksellinen
futuristisuus valtavirran tieteiselokuvien tapaan puuttuu.
Kiinnittymiskohtien puute aiheuttaa katsojalle
määrittelemättömän epämukavan olon.
Varhaisista, selkeämmin kauhun alueelle
painottuvista elokuvistaan lähtien Cronenberg on työstänyt
määrätietoisesti ihmisyyteen iittyviä teemoja, kuten
identiteettiä ja yksilöllisyyttä. Elokuvissa Shivers –
kylmät väreet (Shivers, 1975) ja Rabid – verenimijät
(Rabid, 1977) selkeän päähenkilön puute korostaa loisesta ja
viruksesta aiheutuvaa roolihahmojen "taantumista"
osaksi kollektiivia. Brood – vihan jälkeläisissä
(The Brood, 1979) naisen synnyttämät mielen hirviöt
muistuttavat ulkomuodoltaan hänen ainoaa oikeaa lastaan,
Candicea. Scanners – tappavassa ajatuksessa (Scanners,
1981) ja Videodromessa (1983) keskushenkilöstä
huolimatta yksilön kohtalo on olla joko alttiina ulkopuolen
hyökkäyksille tai liueta media- ja tajunnanvirtaan muiden
mukana. Monistumisia, kahdentumisia ja mutaatioita tapahtuu
myös The Dead Zonessa (1983) ja Kärpäsessä
(The Fly, 1986), mutta vasta Erottamattomissa yksilön
ainutlaatuisuuden kysymys nousee elokuvan pääteemaksi.
Erottamattomista eteenpäin kahdentumiset
ja roolin esittäminen tulevat selkeämmin mukaan elokuvien
narratiivisiin rakenteisiin. Alastoman lounaan (Naked
Lunch, 1991) William Lee (Peter Weller) on henkilönä viittaus
"elävän elämän" Williamiin, kirjailija
Burroughsiin. Hän puolestaan on suhteessa kahden Joanin kanssa,
joita esittää sama näyttelijä, Judy Davis. M.
Butterflyssä (1993), Crashissa (1996) ja eXistenZissä
(1999) juonen pohjana ovat muun muassa esiintymisen, esilläolon
ja roolin näyttelemisen teemat. Spiderissa (2002)
seurataan selkeästi alusta asti sairaan ihmisen näkökulmaa ja
kokemuksia. History of Violence (2005) palaa takaisin
rooli-tematiikkaan, mutta siinä on muistumia Spiderin
kaltaisesti skitsofreniasta ja kyvyttömyydestä muista
menneitä tapahtumia ja identiteettejä.
Tarkoitukseni on keskittyä tarkastelemaan
kaksostematiikan, sekä kahdentumisen ja kaksoisolennon teemoja
Cronenbergin tuotannossa Erottamattomista (Dead Ringers,
1988) eteenpäin. Näiden teemojen myötä tulevat mukaan
kysymykset identiteetistä ja yksilöllisyydestä. Käsittelen
ensisijaisesti Erottamattomia, mutta sivuan paikoitellen
myös elokuvia Spider, eXistenZ ja M. Butterfly.
Kaksosia
Suhtautuminen kaksosiin on vaihdellut
kulttuurista toiseen. Useissa varhaisissa uskonnoissa kerrotaan
tarinaa maailman äidistä ja isästä, jotka olivat myös
kaksosia, siis sisar ja veli. Länsimaisille tunnetuimpia
lienevät egyptiläiset Isis ja Osiris. John Lash (1993)
esittää, että myös Aatamin ja Eevan tarina voidaan tulkita
kaksosmyytiksi, sillä Eevahan syntyi Aatamista eli
"geneettinen materiaali" oli sama. Maailman luomisen
lisäksi pelkästään eurooppalaisessa kansanperinteessä
esiintyy Lashin mukaan 770 variaatiota " "kahden
veljeksen" tarinasta, johon liittyy usein kilpailuasetelma
Kain ja Abelin tapaan. Antiikin Rooman mytologia vilisee
kaksospareja, alkaen Rooman perustajista Romuluksesta ja
Remuksesta, ja jatkuen Castoriin ja Polluxiin, Helenaan ja
Klymnestraan. Lash tekee myyttien perusteella yhdenlaisen
tiivistyksen kaksosista. Kaksoset eivät ole jyrkästi ajatellen
polaarisia vastakohtia, eivätkä he siten voi koskaan yhdessä
muodostaa harmonista yhtenäisyyttä. Kaksoset ovat yhtä aikaa
pari sekä kaksi erillistä, nimettyä yksilöä, mutta eivät
koskaan kaksi tasaveroista ihmistä. Kaksonen tarvitsee aina
toisen rinnalleen. (Lash,
passim.)
Kaksoisolennon (Dobbelgänger, double) idea
on sekin kulttuurisesti vanha ilmiö. Usein kahdentumiseen
liittyy pelko siitä, että kaksoisolento on jollain tapaa
vahvempi kuin alkuperäinen ja lopulta korvaa originaalin.
Näitä pelkoja on käsitelty hyvinkin paljon 1800- ja
1900-luvun länsimaisessa populaarikulttuurissa, esimerkiksi
kirjallisuudessa Fjodor Dostojevksin Kaksoisolennossa
(1846), R.L. Stevensonin Jekyll ja Hydessä (1886) ja
Oscar Wilden Dorian Grayn muotokuvassa (1891), ja
elokuvan puolella Robert Wienen Tohtori Caligarin
kabinettissa (Das Kabinett des Doktor Caligari, 1920) sekä
Henrik Gaalenin Prahan ylioppilaassa (Der Student von
Prag, 1926). Uudemmista elokuvista tunnetuimpia esimerkkejä
lienee Barbet Schroederin Nuori naimaton nainen (Single
White Female, 1992),
jossa vuokraemäntäänsä liiallisesti samaistuva
kämppäkaveri uhkaa varastaa tämän elämän.
Seikka, joka tulee kaksosten kohdalla esille Erottamattomissakin
Mantlen veljesten käsittelyssä, on kysymys
seksuaalisuudesta ja romanttisesta rakkaudesta, jotka ovat
maallisempia versioita ylevistä maailmanluomismyyteistä.
Platonin Pidoissa esiintyy tunnettu tarina siitä, kuinka
kateelliset jumalat halkaisivat onnelliset ihmiset kahtia ja
kuinka siitä lähtien ihmiset ovat harhailleet ympäri maailmaa
etsien kadonnutta puoliskoaan. Ihminen etsii täydellistä
vastinpariaan, mutta samalla myös omaa itseään. Löytymiseen
tai löytymisen luuloon liittyykin tunne minuuden eheydestä ja
kokonaisuudesta. Mantlen veljesten, Elliotin ja Beverlyn, ei ole
koskaan tarvinnut etsiä, sillä toinen on aina ollut läsnä.
Elliotin naissuhteet ovat pinnallisia seksisuhteita ja naisten
jakaminen Beverlyn kanssa viittaa ainoastaan fyysisten tarpeiden
tyydyttämiseen. Kun kuvioihin astuu nainen, Claire, johon
Beverly rakastuu, suistuvat molemmat veljekset epätasapainoon.
Tämä viittaisi siihen, että veljesten elämään ei mahdu
kolmatta osapuolta.
Myös biologisesti ajatellen kahdentuminen ja
eriytyminen ovat elämän perusta. DNA ja RNA ovat
kaksoishappoja ja elämä alkaa yhden solun jakautumisesta
kahdeksi, sitten neljäksi, kahdeksaksi jne. Kaksosten
hedelmöittyminen on silti yhä osittain mysteeri. Vaikka itse
prosessi saattaisikin olla suunnilleen selvillä, ei
edelleenkään tiedetä miksi niin tapahtuu. Siamilaisten
kaksosten kohdalla, johon Erottamattomissakin jatkuvasti
viitataan, syntymää edeltävät tapahtumat ovat vielä
mystisempiä, ja edelleen kiistellään siitä, syntyvätkö
yhteen liittyneet kaksoset kahdesta erillisestä sikiöstä,
jotka jostain syystä liittyvät yhteen, vai onko kyseessä
kokonaisuus, joka lähtee kehittymään kahdeksi, mutta
eriytyminen jää puolitiehen (siis onko kyse fissiosta vai
fuusiosta). On myös esitetty jokseenkin korkealentoisia
spekulaatioita siitä, että me kaikki olisimme kohdussa
ollessamme yhden sijaan kaksi, mutta varhaisessa
kehitysvaiheessa vahvempi kaksonen (eli syntynyt minä) on
"syönyt" heikomman, ja tästä johtuisi tarve etsiä
toista "minää" koko loppuelämä.
Kaksinaisuuksia ja kahdentumisia
Miehen ja naisen kokemukset kahtena
olemisesta eroavat siinä mielessä, että nainen voi tulla oman
syntymänsä jälkeen vielä raskaaksi, kokea kaksinaisuuden
omassa ruumiissaan – mahdollisuus, jota miehelle ei suoda
enää syntymän ja äitiyhteyden jälkeen. JaneMaree Maher
huomauttaa, että Erottamattomissa ei nähdä yhtään
raskaana olevaa naista, vaikka sitä voisikin olettaa
gynekologi-veljesparista kertovalta elokuvalta (Maher
2002, 121). Tämä puute on
silmiinpistävä ja sitä lievästi alleviivataan elokuvassa,
jossa äitikin on ohimenevä lapsuusmuisto veljesten
lääkehuuruisissa puheissa ja tarinan nainen on biologinen
kuriositeetti, joka ei voi tulla raskaaksi. Raskaana oleva
nainen olisi itseriittoinen kokonaisuus, joka ei tarvitsisi
"toista", elämänkumppania.
Kaksosista raskaana oleva nainen edelleen
muodostaa kolminaisuuden ja tämä Mantlen veljesten
alkuperäinen yhteys saa vastakohtansa Clairessa, jolla on
(biologisesti mahdoton) kolmihaarainen kohtu, ja joka elättelee
mahdotonta haavetta kolmesta lapsesta, "jokainen omassa
kohdussaan". Elliot ja Beverly ovat valmis, miesten
muodostama kaksinaisuus, jonka yksi vakava naissuhde (Claire)
kuitenkin rikkoo. Paluu kohtuun ja kolminaisuuteen ei näytä
olevan mahdollista kenties siksi, että kaksinaisuus on elänyt
liian kauan keskenään. Beverly yrittää lääkehuuruissa
viimeistä radikaalia toimintoa, itsensä erottamista
veljestään leikkaamalla – operaatio, joka ei ole edes
heidän tapauksessaan tarpeellinen, vaan täysin Beverlyn mielen
tuotetta. Kuitenkin pyrkiessään takaisin yhteen Clairen
kanssa, ei Beverly edes kykene puhumaan tämän kanssa
puhelimessa, vaan palaa takaisin jo kuolleen veljensä luo
kuollakseen itsekin tämän syliin.
"Varjon" ja
"kaksoisolennon" ilmiöt ovat tunnettuja paitsi
kaunokirjallisuudessa, myös lääketieteellisien tutkimuksien
kohteena. Psykiatriassa varjo ja kaksoisolento tunnetaan
autoskooppisina ilmiöinä. Silloin tarkoitetaan nimenomaan
sitä, että kahdentumisen kohteena on henkilön
(havaitsijan/kokijan) oma ruumis, joka havaitaan ainakin
näennäisesti fyysisen ruumiin ulkopuolella. Peter Brugger,
Marianne Regard ja Theodor Landis esittävät typologian, joka
jakautuu kuuteen erilaiseen autoskooppiseen kokemukseen (Brugger
& al. 1997, 21). Jako tapahtuu sen
perusteella, liittyykö kokemukseen muitakin kuin visuaalisia
kokemuksia, sekä onko kyseessä omasta ruumiista irtoaminen,
vai sen projisointi ja observointi oman itsen ulkopuolelle,
jolloin kokijana säilyy "minä itse" ja havaittuna
"toinen". "Toisen [varjon, kaksoisolennon]
läsnäolon tunteminen" esiintyy Bruggerin ja kumppaneiden
jaottelussa ja liittyy niin ikään Beverlyn ja Elliotin
salaperäiseen kaksosyhteyteen. Beverlyn lääkeriippuvuuden
saavuttaessa kriittisen tilan, on Elliotin tavoite synkronisoida
("get in sync") itsensä veljensä kanssa. Aiemmin
hän toteaa, että se mikä virtaa Beverlyn veressä, menee
suoraan hänen vereensä.
Erottamattomien Beverly–Elliot-dikotomia
muistuttaa yleisimmästä abstraktista kaksinaisuudesta:
mieli-ruumis. Mutta kuten Scott Bukatman huomauttaa, on
Cronenbergin useissa elokuvissa kyse selkeästä trikotomiasta
mieli–ruumis-kone. Scott mainitsee esimerkkeinä elokuvat Scanners,
Videodrome ja Kärpänen. Mutta kuten on jo
mainittu, kolminaisuutta esiintyy myös Erottamattomissa (Bukatman
1993, 82.) Sama pätee Spideriin,
mutta hieman eri tavalla.
Spider on poikkeava elokuva
kaksostematiikan suhteen Cronenbergin tuotannossa. Vaikka
katsoja ei sitä alussa tiedäkään, kaikki Spiderin (Ralph
Fiennes) muistamat henkilöt ovat selkeästi hänen omia
projisointejaan ja muistojaan. Väärät havainnot ja muistot
ovat niin vahvoja, että ne loppujen lopuksi ulottuvat jopa
nykyhetkeen muuntaen asuintalon matroonan, rouva Wilkinsonin (Lynn
Redgrave), Spiderin himoitsemaksi, pelkäämäksi ja
kuvittelemaksi Yvonneksi (Miranda Richardson). Henkilöiden
kahdentumista käytetään enemmän katsojaa varten,
vahvistamaan jännitystarinan tyyppistä draaman kaarta. Vasta
lopussa paljastuu, että kaikki näytetyt muistot eivät olekaan
oikeita ja että katsojaa on huijattu uskomaan Spiderin
havaintojen oikeellisuuteen sillä perusteella, että
keskushenkilöä yleensä pidetään luotettavana.
Miranda Richardson tekee elokuvassa
kolmoisroolin, joka hämmentää etenkin siinä vaiheessa, kun
naisstereotyypin kahdentuminen äidiksi ja huoraksi on jo
selvä. Narratiivisen jatkuvuuden pohjalta rakennettu asetelma
sekoittuu lopussa, kun Spider näkee asuntolan johtajattaren,
rouva Wilkinsonin, Yvonnena. Äiti ja tämän paikan Spiderin
mielessä vievä Yvonne tunkeutuvat vahvoina naisina
nykyhetkeen, jossa Spider yrittää tappaa asuntolan
johtajattaren harhojensa vallassa. Richardson tekee rouva
Wilkinsonin roolin muutaman kohtauksen verran Lynn Redgraven
sijaan, eikä katsojaa valmistella muutokseen millään tavoin.
On harvinaista, että kahdentumista
käsitellään ulkopuolisen näkökulmasta, vaikka toki Spiderissa
Dennis itsekin kahdentuu kahdelle eri aikatasolle.
Kaksoisolentokuvaukset taiteessa ovat useimmiten minä-muotoisia
kokemuksia, eivät ulkopuolisen havaintoja toisen ihmisen
monistumisesta useammaksi. J.G. Ballardin novelli Zone of
Terror (1967) kertoo senkin mitä tapahtuu, kun yksityisenä
autoskooppisena kokemuksena alkanut fyysinen monistuminen
tuleekin äkkiä muiden nähtäväksi: tarinan alkuperäinen
ihminen joutuu hoitavan lääkärinsä murhaamaksi ja kopio,
alkuperäisen psyykkinen projektio, säilyy hengissä. Spider
tekee saman omalle äidilleen, koska luulee tätä joksikin
toiseksi, "huonoksi naiseksi", ja on tappamassa
Wilkinsonin mutta jokin saa hänet pysähtymään ennen tekoa.
|
Outoja ja pahoja kaksosia
Kaksosissa on peruuttamattomasti jotain outoa
kaikille niille, joilla ei kaksosta ole. Sigmund Freud
käyttää teksteissään termiä unheimlich, englanniksi
uncanny. Ky Kyseessä on jokin, joka ei ole tuttua, mikä
tarkoittaa sen olevan ulkona kodista. Englantilaista
goottikauhukirjallisuutta luonnehditaan usein uncanny-termillä.
Käsite käännetään suomeksi yleensä sanoilla outo tai
vieras, selittämätön epämiellyttävä tunne.
Suurin osa identtisten kaksosten
viehättävyydestä ja outoudesta liittyy heidän
samannäköisyyteensä. Koska ensivaikutelmamme toisista
ihmisistä on usein visuaalinen, on hämmentävää nähdä
kaksi samanlaista. Mantlen veljesten tapauksessa erilainen
samanlaisuus on elokuvan ydin. Kyseessä on sama mies, Jeremy
Irons, eri vaatteissa ja kampauksessa. Elokuvassa on kohtaus,
jossa Beverly itse sekoittaa aasialaissyntyisen apteekkarin
toiseen "samannäköiseen", vaikka on itse ollut
todennäköisesti koko elämänsä sekoittamisen kohteena. Eikä
kerta ole ensimmäinen repliikin perusteella. Kuten Maherkin
toteaa, näköaisti on ihmisillä ensisijainen tiedon lähde,
mutta kaksosten kohdalla ulkoinen samankaltaisuus tarkoittaa,
ettei heitä voi erottaa pelkän näköaistin avulla (Maher
2002, 124).
Kaksosilla on mahdollisuus elää kahta
elämää. Kuten Beverly ja Elliot makaavat samojen naisten
kanssa, samoin identtisillä kaksosilla on mahdollisuus
"huijata" muuta maailmaa ja esiintymällä toisena
saada tilapäisesti toisen kaksosen elämään liittyvät edut,
mihin liittyy myös ajatus "pahasta kaksosesta" (evil
twin). Elokuvissa teemaa on käsitelty esimerkiksi Prahan
ylioppilassa (1926), mutta samaa tematiikkaa löytyy
uudemmistakin töistä, kuten elokuvasta Nuori naimaton
nainen (1992).
Erottamattomien juonikuvio on
altruismissaan ainutlaatuinen ja Cronenberg onkin sanonut
halunneensa pyrkiä hyvä kaksonen – paha kaksonen
-asetelmasta pois ja kohti kaksosparin yhtäläisyyksien
tutkimista. Elliot ymmärtää olevansa ammatissaan riippuvainen
veljensä tutkimuksesta, mutta samoin Beverlyllä tuskin olisi
sosiaalista elämää ilman Elliotia. Elliot pyrkii viimeiseen
asti pelastamaan alas vajonneen veljensä oman uransa
kustannuksella. Voidaan toki kysyä, kuinka paljon on kyse
Elliotin itsensä selviytymisestä. Veljesten välillä
näyttää olevan vahva psykofyysinen yhteys, joka tulee ilmi
paitsi Elliotin piikittäessä itseään, jotta Beverly
paranisi, myös iloisimmissa merkeissä palkinnonjakotilaisuuden
jälkeen. Kun Elliot toteaa toivoneensa, että Beverly olisi
ollut paikalla, tämä vastaa: "Minähän olin."
Beverlyn kommentti syö pohjaa visuaalisen
aistimaailman ylivallalta. Veljekset eivät tarvitse silmiään
tietääkseen, mitä toiselle tapahtuu. Scanners –
tappavassa ajatuksessa viimeisessä kohtauksessa veljeksiksi
paljastuneet kaksi miestä sulautuvat yhdeksi psyykkisellä
tasolla käydyssä taistelussa. Se ihminen mikä selviää, on
täydellinen kokonaisuus siinä mielessä, että entinen
kulkuri, hyväsydäminen Cameron saa veljeensä kehoon
sulautumalla tämän valta-aseman, mutta pitää samalla
moraalisen ja suvaitsevaisen luonteensa – sekä onnellisen
lopun tavoin saa myös naisen. Täydellisyys vaatii siis
elementtejä sekä "hyvästä" että
"pahasta". Elliot ei silti ole samassa mielessä paha
kaksonen kuin Scannersin Revok on paha veli Cameronille.
Kaiken pintakiillon alla Elliot hoivaa veljeään jatkuvasti ja
alkaa tehdä kylmiä ja laskelmoivia tuhojaan vasta kun
mahdollisuus veljen menettämisestä naiselle tulee ilmi.
Kahdesta yksi, yhdestä kaksi
Cronenberg on itse sanonut, että Erottamattomat
on tutkielma identtisten kaksosten olemassaolon
mahdottomuudesta, so. siitä, että maailmassa olisi yhtä aikaa
kaksi täsmälleen samanlaista ihmistä. Se on siis
"käsitteellinen tieteiselokuva", joka ottaa kantaa
biologisen ennalta määräytymisen ja vapaan tahdon ongelmaan (Rodley
1992, 195). Cronenberg esittää
hyvinkin selkeästi, että Elliot ja Beverly ovat kaksi eri
persoonaa. Mantlen veljesten tapauksessa tutkimuksen kohteena on
heidän veljeytensä ja riippuvuus toisistaan. Ehkä juuri
siksi, että heillä on piirteitä, joita toisella ei ole, he
voivat olla kokonaisia vain yhdessä. "Mielen" ja
"ruumiin" erottaa kaksi kehoa, jotka pyrkivät
liittymään yhteen.
Cronenbergin muissa monistumista ja
kaksoisolentoja käsittelevissä elokuvissa on esillä
sekoittamisen vaara so. kahden ihmisen näyttäminen samalta. M.
Butterflyssä René luulee Songia naiseksi, Spider luulee
äitiään ja rouva Wilkinsonia Yvonneksi. EXistenZin
pelaavat henkilöt omaksuvat uudet roolit, joiden puitteissa he
voivat ja heidän on pakko käyttäytyä eri tavoin kuin
normaalisti, eikä kukaan ole sitä miltä näyttää. Lukuun
ottamatta Erottamattomia Cronenberg käsittelee
kaksoisolennon, ei niinkään kaksosuuden ongelmaa. Erottamattomissa
ongelma on klassinen puuttuvan puolikkaan, ihmisen
kaksijakoisuuden ja romanttisen rakkauden ongelma. Muissa on
kyse monistumisesta ja pääasiassa visuaalisesta
samannäköisyydestä.
Jeremy Ironsin kaksoisrooli Erottamattomissa
tekee tyhjäksi katsojan yrityksen etsiä veljeksiä
erottavaa tekijää, sillä reaalisesti ajatellen sitä ei ole.
Eron tekee Irons itse näyttelemällä, mutta geneettisesti eroa
ei ole, Beverly ja Elliot -roolihenkilöt ovat todellakin
toistensa klooneja myös filmillä, he ovat yksi ja sama
henkilö, eivät kaksi muuten kuin fiktiivisessä maailmassaan.
Steven Shaviro huomauttaa, että Erottamattomat ei
toimisi kahdella näyttelijällä lainkaan, ei vaikka nämä
olisivat oikeita kaksosia. Elokuvassa Beverly ja Elliot ovat
tarkoituksenmukaisesti ylitsevuotavan samannäköisiä.
Elokuvallisella tilalla itsellään saadaan kuitenkin aikaan se
lopullinen ero: Mantlen veljekset ovat kaksi erillistä
fyysistä kappaletta tilassa, eivätkä he voi koskaan aidosti
yhdistyä, vaikka he siihen lopulta huumehoureessaan pyrkivät (Shaviro
1993, 150–1).
Cronenbergin näkemys Beverlystä ja
Elliotista on idealistinen jopa siinä määrin, että kaksosten
muodostama kokonaisuus on heidän tuhonsa syy:
"Elliot ja Beverly ovat pari, he eivät
ole yksinään täydellisiä. […] Hän [Beverly] ei voi
hyväksyä sitä, että he muodostavat parin. […] Hän kuuluu
osana veljensä näkemykseen yhteiskunnasta, ja hänellä on
suuria vaikeuksia hyväksyä omaa versiotaan asioista. […]
Hänet on kolonialisoitu. […] Hänellä on suuria vaikeuksia
kuulla omaa ääntään." (Rodley
1992, 201).
Ironsin analyysi esittämistään rooleista Film
Commentin haastattelussa marraskuulta 1988 on lainaamisen
arvoinen kokonaisuudessaan (Rodley
1992, 199):
"Veljesten keskinäinen kiintymys on
pohjimmiltaan homoseksuaalista, mutta luonteeltaan platonista.
Se antaa heille vapaat kädet olla rajoittamattomasti
kosketuksissa toisiinsa fyysisellä tasolla ja suhtautua
sokeasti sen emotionaalisiin merkityksiin."
Näiden kahden lainauksen perusteella
rakentuu kuva parista, joka ei ymmärrä olevansa pari ja jolta
puuttuvat keinot itseanalyysiin. Erottamattomat kertoo
tarinana mitä tapahtuu, kun ulkomaailma Claren suulla pakottaa
ensin Beverlyn ja sitten Elliotin pois horroksesta, jossa nämä
ovat koko elämänsä eläneet. Beverlyn huumeriippuvuus alkaa,
kun hän ei kykene sovittamaan yhteen entistä elämäänsä
Elliotin ja orastavaa suhdettaan Claren kanssa. Avainrepliikki
kuullaan Elliotin käymässä keskustelussa, kun Beverly on jo
selkeästi ulkona reaalimaailmasta, ja "isoveli"
päättää pelastaa tämän tavalla tai toisella
käyttämällä itseään huumeiden suodattimena. Elliot toteaa
viileän alistuneesti: "The truth is, nobody can tell us
apart. We are perceived as one person." (Totuus on,
ettei kukaan pysty erottamaan meitä. Meitä pidetään yhtenä
henkilönä.) Vaikka todennäköisesti Mantleilla on ollut
elämässään hauskaakin pelatessaan samojen naisten kanssa
samannäköisyytensä suojelemana, vaikuttaa siltä, että
Elliot vasta tässä ymmärtää, että he ovat enemmän kuin
samanlaisia. He ovat kokonaisuus, joka ei toimi ilman toista.
Kaksoisrooleja
Lääketieteellisen kaksostutkimusten avulla
on pyritty ratkomaan klassista ongelmaa siitä, mikä tekee
ihmisestä ihmisen, ympäristö ja kasvatus vai geenit, jotka
syntymässä saamme. Nykyään hyväksytään jo, ettei puhdas
behaviorismi tai puhdas biologinen determinismi pidä
paikkaansa, mutta niiden painotuseroista yksilön kehityksessä
kiistellään jatkuvasti. Elliot ja Beverly ovat hyvin erilaisia
persoonia, mutta siitä huolimatta he ovat päätyneet samaan
ammattiin, samalle praktiikalle ja asuvat yhdessä.
Geneettisellä tasolla he näyttävät olevan identtisiä,
toistensa klooneja. Siitä huolimatta persoonien erilaisuus
näkyy jo lapsuudessa, josta elokuvan alussa nähdään lyhyitä
kohtauksia. Elliot on dominoivampi osapuoli, vaikka veljekset
muuten näyttävät ajattelevan samalla tavalla. William Beard
huomauttaa, että todellisuudessa Elliot on pariskunnan heikompi
osapuoli, "pelkkää pintaa", siinä missä Beverly on
"syvällisempi" sisäänpäin kääntyneisyydessään.
Kun Beverly ottaa haparoivia ensiaskelia kohti itsenäisyyttä
ja suoraa suhdetta naiseen, Elliot alkaa horjua. Beverlyn
riippuvuus on Elliotille tekosyy ajautua mukaan Beverlyn
itsetuhoiseen, kontrolloimattomaan virtaan. Lopulta Elliot
tunnustaa peitellysti, ettei voi elää ilman näennäisesti
heikompaa veljeään (ks.
Beard 2001, 242.)
Ennen Erottamattomia tehdyssä Kärpäsessä
miesprotagonistista tulee konkreettisesti hirviö – Elliot
ja Beverly ovat sitä jo valmiiksi, ovathan kaksoset sinänsä
luonnon oma anomalia, kahdeksi mutantoitunut yksilö. Erottamattomissa
ei ole Kärpäsen tapaan kyse deleuzelaisesta
tulemisesta, muutoksesta joksikin kuten Hassan Melehy (1995)
esittää, vaan jonain olemisesta ja olemisen hyväksymisestä.
Sekä Elliotilla että Beverlyllä, mutta erityisesti
jälkimmäisellä, on vaikeuksia hyväksyä sitä mitä hän on.
Huumeiden käyttö on oire muutoksen halusta, sen haparoivaa
simulaatiota, mutta reaalisesti jäljelle jää vain krapula,
addiktio ja lopulta tuho.
Elliotin ja Beverlyn erilaisuuden kautta
päästään rooliproblematiikkaan. Beard esittää, että
Elliot-Beverlyn yhteiselo heijastelee myös sukupuoliroolien
jakautumista. Tällöin vastapareina ovat vanhempi (E) ja lapsi
(B), mies (E) ja nainen (B) (Beard
2001, 238). Kaksosolennon ja
samankaltaisuuden idea sallii myös ajatusleikin
cronenbergilaisen hirviön sukupuolen suhteen, jonka Beard
esittää: yleensä Cronenbergin hirviö on nainen, mutta M.
Butterflyssä nainen = hirviö, mutta nainen = mies, joten
mies = hirviö (ibid, 362).
Erottamattomissa Beverly ei varsinaisesti ole hirviö,
mutta hänen rakastumisensa Claireen on lopun alkua. Beverly
näkee unia itsensä ja veljensä hirviömäisestä,
siamilaisesta yhteenliittymisestä ja suorittaa itse tekemiensä
apuvälineiden avulla lähes tuhoisia leikkauksia. Erottamattomissa
hirviö liittyy yhteen hullun tiedemiehen kanssa. Elliot ja
Beverly kohdistavat tutkimuksen viime kädessä itseensä.
Roolien ongelmat ja moninaisuus näkyvät
alleviivatummin eXistenZissä ja M. Butterflyssä.
Siinä missä M. Butterfly on hyvinkin radikaali teksti
rotu- ja sukupuolirajojen yli menevästä rakkauspelistä (ja
itsepetoksesta), on eXistenZ selvästi peli, jossa roolit
omaksutaan vapaaehtoisesti. Perimmäinen huijattava on katsoja,
eivät pelaajat. Toisaalta toisin kuin näytelmässä, jossa
näyttelijä tietää koko ajan jollain tasolla kaiken olevan
näyteltyä, monen pelaajan pelissä on vaikeampi arvioida
vastapelureiden seuraavia liikkeitä, sillä peli perustuu
improvisaatiolle tiettyjen sääntöjen puitteissa, eivätkä
muiden pelaajien ratkaisuja motivoivat syyt ole yleensä
selvillä.
EXistenZ-peli menee monella tasolla
äärimmäisyyksiin. Se ei odota pelaajan uppoutuvan peliin
pelkällä mielellään, vaan myöskin ruumiillaan.
Keskushermosto, mielen ja ruumiin risteyskohta, otetaan peliin
mukaan – tai peli ottaa sen mukaansa. Tällöin on kyse paljon
muustakin kuin pelkästään rooleista tai toisena henkilönä
esiintymisestä. Eikö Allegra Geller oikeasti usko olevansa
Allegra vaan tranCendenZin pelaaja? Muistaako hän
"tavallista" minäänsä lainkaan ja jos kyllä,
pyrkiikö hän siitä mahdollisimman paljon eroon vai
hyödyntämään tätä "kaksoisolentoaan"? Vastaus
jää roikkumaan ilmaan jo elokuvan avoimen lopunkin takia. EXistenZ
vaikuttaisi kuitenkin olevan erittäin hypnoottinen ja
kokonaisvaltainen peli, joka saa pelaajansa uskomaan sen
todellisuuteen.
Samannäköisyys, roolit ja sekoittamisen
vaara ovat M. Butterflyn juonen ytimessä. Siinä yksi
ihminen on kaksi, toisin kuin Erottamattomissa, jossa
yksinkertaistaen kaksi ihmistä on yksi. Song esittää roolia
paitsi lavalla, myös Renén elämässä. Hänellä on kuitenkin
vielä yksi, lopullinen rooli Kiinan kansantasavallan
uskollisena palvelijana. Voidaan kuitenkin kyseenalaistaa Songin
todellisen, miehisen identiteetin aitous. Elämä, jonka hän
rakentaa oopperadiivana, on huolellisesti lavastettu, eikä Song
vaikuta erityisemmin haluavan roolistaan eroon. Selittely
muotilehtien lukemisesta puoluetoverille ei vaikuta kovin
aidolta. Tässä tapauksessa alkuperäinen yksilö häipyy
taakse ja toinen, saman henkilön naisellinen kaksoisolento
kasvaa vahvemmaksi jopa siinä määrin, että tämä matkustaa
Ranskaan asumaan yhdessä Renén kanssa. Kumpikaan rooli ei ole
sen todellisempi tai pysyvämpi, Songilla vain on kaksi eri
identiteettiä.
Lopuksi: kaksoistulkintoja
Lopuksi sallittakoon pikainen katsaus Erottamattomien
levityksessä käytettyihin nimikäännöksiin eri maissa,
sillä se tuo oman näkökulmansa kaksois- ja kaksosteemojen
monimutkaisuuteen. Erottamattomien alkuperäinen
englanninkielinen nimi Dead Ringers viittaa
negatiiviseen, huijaamisessa käytettävään samanlaisuuteen.
Deadringer tarkoittaa väärää rahaa, joka "soi"
pudotessaan eri tavoin kuin oikea raha. Etuliite dead on
ilmaisu, jolla painotetaan jälkimmäistä sanaa, kuten suomen
kielen "tosi" ("tosi iso", "tosi
samannäköinen"). Elokuvan nimi vaikuttaisi painottavan
tulkintaa, jossa on olemassa lääkäri ja tämän väärä
kaksoisolento. Tai ehkä sittenkin Beverly ja Elliot muodostavat
vain ja ainoastaan yhdessä yhden "oikean" veljen,
kokonaisen ihmisen.
Tämä jo itsessään monitulkintaisen nimen
käännökset eri kielille tarjoavat yllättävän laajan kirjon
elokuvan sisällön tulkinnasta ja näkökulmista. Ruotsissa
elokuva kulki nimellä Dubbelgångare, Kanadassa Twins/Gemini,
ranskankielisessä Kanadassa Alter ego, Ranskassa Faux-semblants
ja sekä Italiassa että Espanjassa Suomen tavoin Erottamattomina.
Nimien variaatio kuvaa hyvin kaksosiin ja kaksoisolentoihin
suhtautumisen laajaa alaa. Ruotsalaisille kyse on
kaksoisolennosta, ranskalaisille samoin negatiivisemmin,
huijausmielessä sävytettynä. Erottamattomien eri variaatiot
Etelä-Euroopassa (inseparabili/inseparables) kertovat Elliotin
ja Beverlyn kiinteästä suhteesta, kun taas kanadanranskalaiset
näkevät veljekset toistensa vastakohtina ja korvattavina
ei-yksilöinä, joista toinen on alkuperäinen ja toinen alter
ego.
Cronenbergin elokuvissa yhtäläisyys ja
samanlaisuus on harvoin positiivista, toisiaan täydentävää
yhtäläisyyttä. Sekä Alastomassa lounaassa että Spiderissa
naiset päähenkilön ympärillä muuttuvat, vaikka näyttelijä
pysyy samana. Tosin Alastomassa lounaassa William Lee
löytää rakkauden uudelleen ja pystyy hyvittämään vaimonsa
kuoleman toiselle Joanille. Spiderissa monistumisella
taas on kohtalokkaat seuraukset, vähän samaan tapaan kuin M.
Butterflyssä, jossa René uskoo rakkautensa kohteen
olevan se, mikä tämä sanoo olevansa.
Kaksosuus aiheuttaa Cronenbergin töissä
ongelmia, eikä ratko niitä. Silloin kun täydellinen pari
löytyy, päätyvät he tuhoamaan toisensa (Erottamattomat)
tai ympäristönsä (M. Butterfly). Cronenbergin viesti
vaikuttaisi olevan, että parin kaipuusta huolimatta me olemme
maailmassa täydellisen yksin. Kuvitelma siitä, että
syntymässä yhdistetyt voisivat elää yksilöllisesti
tyydyttävän elämän, osoittautuu todellisuudessa
romanttissävytteiseksi utopiaksi. Nykyinen hedonistinen
elämäntapa ja arvomaailma eivät anna toisiaan kaipaaville
yksilöille sellaisenaan muita mahdollisuuksia kuin vapauttavan
kuoleman.
|
Johanna
Siik |
WiderScreen.fi 3/2005
|
Lähteet
Elokuva
Dead Ringers – Erottamattomat (Dead Ringers),
Kanada/USA 1988. O: David Cronenberg. Kä: David Cronenberg
ja Norman Snider perustuen Bari Woodin ja Jack Geaslandin
kirjaan Twins. Le: Ronald Sanders. Ku: Peter
Suschitzky. Mu: Howard Shore. Pu: Denise Cronenberg. La:
James McAteer. Tu: Marc Boyman ja David Cronenberg. Pituus:
115 min.
Kirjallisuus
Beard, William (2001), The Artist as Monster: The
Cinema of David Cronenberg. Toronto: University of
Toronto Press.
Brugger, Peter, Marianne Regard & Theodor Landis
(1997), Illusory Reduplication of One’s Own Body:
Phenomenology and Classification of Autoscopic Phenomena. Cognitive
Neuropsychiatry, 2 (1)/1997, 19–38.
Bukatman, Scott (1993), Terminal Identity: The Virtual
Subject in Post-Modern Science Fiction. Durham and
London: Duke University Press.
Jaehne, K (1998), Visit to the Doctor. Film Comment,
vol. 24, issue 5/1998, 26–27.
Lash, John (1993), Twins and the Double. London:
Thames and Hudson.
Leroi, Armand Marie (2005), Mutants. On the Form,
Varieties and Errors of the Human Body. London: Harper
Perennial.
Maher, JaneMaree (2002), "We Don’t Do Babies":
Reproduction in David Cronenberg’s Dead Ringers. Journal
of Gender Studies, vol. 11, issue 2/2002, 119–128.
McNamara, Patrick (1994), Memory, Double, Shadow, and
Evil. Journal of Analytical Psychology, 39/1994, 233–251.
Perlman, Lynn (2001), Looking for Love: The Twin Factor. Modern
Psychoanalysis, vol. 26, issue 1/2001, 87–92.
Rodley, Chris (1992), Cronenberg on Cronenberg.
Suom. Mika Siltala. Helsinki: Like.
Shaviro, Steven (1993), The Cinematic Body. Minneapolis
& London: University of Minnesota Press.
Wright, Lawrence (1998), Kaksoset: geenit, ympäristö
ja identiteetin arvoitus. Helsinki: Tammi.
Internet-lähde
Melehy, Hassan (1995): Images Without: Deleuzian Becoming,
Science Fiction Cinema in the Eighties. Postmodern
Culture (PMC) vol 5, issue 2/1995.
[http://www3.iath.virginia.edu/pmc/text-only/issue.195/melehy.195]
(linkki tarkistettu 14.12.2005)
|
|
© WiderScreen.fi 6.3.2006
|
|
|