Nostalgisoivan kuivakka, pienissä erissä
nautittava
Haiseeko täällä valkokangas? on
elokuvaneuvos Kari Uusitalon kolmas suomalaisten elokuvakaskujen
kokoelma. Uutukainen on varasto lyhyitä tarinoita suomalaisen
elokuvan teosta, siihen liittyvistä henkilöistä ja
katsomiskokemuksista. Kirja jatkaa samaa kuivakan huumorin
linjaa kuin miehen edelliset kokoelmat Taju Kankaalla (1983)
ja Värikästä väkeä (1995).
Kari Uusitalo on jo viisikymmentä vuotta
työskennellyt suomalaisen elokuvan parissa. Yleisö tuntee
hänet parhaiten runsaasta kirjallisesta tuotannosta, jonka
pääaiheena on ollut suomalaisen elokuvan historia. Erityisesti
toimiminen Suomen kansallisfilmografian päätoimittajana
on jättänyt hänen sormenjälkensä suomalaiseen
elokuvamaailmaan, mutta onpa hän osallistunut elokuvien
tekoonkin lyhytelokuvien muodossa.
Suomen elokuvakentässä näinkin pitkään
toimineelle miehelle on tullut eteen monia tilanteita muillekin
kerrottavaksi. Esipuheessaan Kari Uusitalo huomauttaa, että
vaikka jutut perustuvatkin todellisuuteen, niiden paikkaansa
pitävyyttä hän ei voi täysin vannoa. Todenpitävyys ei
lukijaa aina huoleta juttujen kuvittaessa oivasti tunnettujen
persoonien, kuten Jörn Donnerin, olemusta. "Kun Jörn
Donner kuvasi Suomen kauneimpia missejä, yksi heistä sanoi
tarinan mukaan Jörkalle: ’Kuulkaa ohjaaja Donner, voisitteko
te kuvata minua vain vasemmalta puolelta, koska se on minun
parempi puoleni.’ ’Emme voi kuvata sinua vain paremmalta
puoleltasi, koska satut istumaan sen päällä’, oli Jörkan
vastaus."
Lyhyet humoristiset tarinat kuvastelevat
kirjoittajansa kuivakkaa huumorintajua ja hyvää henkilöiden
tuntemusta. Jokaisen jutun alussa on yleensä lyhyt tilanteen ja
hahmojen selvitys, joka auttaa lukijaa asetelman
hahmottamisessa, vaikka olisikin nuoremman polven edustaja ilman
omia kokemuksia varhaisemman suomalaisen elokuvan ajasta. Oma
käsitykseni huumorista ei aina istu yksiin Uusitalon tyylin
kanssa. Jostain syystä minua alkoi häiritä se, että kirjan
tarinoissa kohtuullisen usein seikkailee mies itse.
Autenttisuuden idea syrjäytti vain toisinaan sen
kiusaantuneisuuden tunteen, etten läheskään aina ymmärtänyt
Uusitalon tilanteissa näkemää huumoria. Näiden miehen
sattuvien sanontojen sijasta suosikeiksi nousivat tarinat
suomalaisen elokuvanteon kohtauksista.
Lyhyehköt tarinat on sijoitettu
aikajärjestykseen mykän elokuvan kaudelta 2000-luvun alkuun.
Kirjan painopiste on selkeästi studioajan elokuvassa, jota
tahkotaan monen jutun voimalla, kun taas 1990-luvulta alkanut
aikakausi kuitataan muutamalla sivulla. Tämä
epätasapainoisuus tuntuu arvottavalta. Aivan kuin kotimaisen
elokuvan tekeminen olisi ollut ennen paljon hauskempaa ja
revittelevämpää, kun taas nykyinen elokuvanteko on tällaisen
asenteen hukannut. Kenties kannanotto on vain lukijan
kuvitelmissa tai kuka ties se jopa pitää paikkaansa, mutta
kokoelman kohdeyleisö tuntuu olevan vanhan elokuvan ystävät.
Kirjaa on turha edes yrittää lukea
kerralla. Pikemminkin se sopii pienissä erissä maisteltavaksi,
jolloin yksittäiselle kaskulle voi antaa enemmän aikaa
hengittää. Lukijan kannattaa antaa vivahteiden nousta
vähitellen esiin ja parhaiden juttujen kohdalla jälkimakukin
on miellyttävä. Kaskut tuntuvat olevan Uusitalolle kuin viini.
Ne paranevat vanhetessaan. Kirja on suunnattu vuosikerroista
nauttiville, sillä ilman jonkin asteista asiantuntemusta eivät
kaikki kirjan elementit avaudu.
|