Faniuden monet muodot
Tampereen yliopiston tiedotusopin laitokselTa
äskettäin väitelleen Kaarina Nikusen väitöskirja on
merkittävä pelinavaus. Se käsittelee Suomessa vielä varsin
tutkimatonta aihepiiriä, faniutta, ristivalottamalla sekä
median välittämiä käsityksiä faniudesta että fanien omia
kokemuksia. Nikunen tarkastelee ihailun kohteita, faniutta ja
medioituvia faniuden määrittelyjä kolmen erilaisen tapauksen
kautta: tutkimusmateriaali koostuu kahden tv-sarjan, Xena –
soturiprinsessan ja Ally McBealin, ympärillä
käydyistä keskusteluista sekä suomalaisen tähtijuontajan,
Marco Bjurströmin, ihailijakirjeistä. Äkkiseltään voisi
näyttää siltä, että näiden kolmen tarkastelukohteen kautta
on vaikea pitää jutun juonta kasassa, mutta Nikunen perustelee
tutkimuskohteiden valinnan hyvin.
Ensinnäkin kaikki teoksessa esitellyt
tapaukset liittyvät televisioon ja itse asiassa juuri niiden
erilaisuuden kautta päästään käsittelemään kysymyksiä
faniuden monista muodoista. Xenan faniuden Nikunen
määrittelee kulttifaniudeksi, Ally McBealin taas
enemmän sarjan esitysajankohtaan ja uutuusarvoon sidotuksi
trendifaniudeksi. Bjurströmin henkilöön liittyvä ihailu
nimetään kirjassa tähtifaniudeksi. Vaikka esitellyt faniuden
tavat poikkeavat toisistaan huomattavasti, on niillä myös
yhteisiä piirteitä: ne kaikki muun muassa liittyvät
olennaisesti populaarikulttuurin tuotteisiin ja niiden
kuluttamiseen. Keskeiseksi tutkimuksessa nousee sukupuolen
ulottuvuus. Itsensä faneiksi identifioivat paljastuvat Nikusen
käsittelyssä yllättävän heterogeeniseksi porukaksi, mutta
yleisesti ottaen voidaan panna merkille, että naisyleisöillä
ja -faneilla on näiden tv-tapausten puhuttelun kohteina
erityinen asema.
Televisiofaniuden lyhyt historia
Televisioon liittyvä fanius toteutuu ja
näkyy monenlaisissa mediakäytön tavoissa, muun muassa
internetissä, iltapäivälehdistössä ja dvd-myynnissä.
Tällainen mediateknologisia mahdollisuuksia hyödyntävä ja
suuriakin yhteisöjä keräävä fanius on varsin tuore ilmiö.
Faniuden – ihailun, omistautumisen, palvonnan – kaltainen
ilmiö on kuitenkin itsessään ollut olemassa aina. Fanaticus-sanalla
on aiemmin ollut selviä uskonnollisia kytköksiä. Faniuden
kehitys on sidoksissa tähteyden ja tähtijärjestelmien
syntyyn. Esimerkiksi teatterimaailmassa
"järjestäytyneitä" faneja oli jo parisensataa
vuotta sitten ja viimeistään amerikkalainen elokuvateollisuus,
joka omi tähtien esittelyn käytäntöjä teatterin puolelta,
vahvisti aktiivisten yleisöjen ja tähtien välistä suhdetta.
Tässä auttoivat muun muassa elokuvalehdet, joissa
painotukseksi tuli nopeasti – ja edelleen tutun tuntuisesti
– elokuvatähtien henkilökuvien esittely ja tähtikuvan
luominen.
Fanius ihailun tai "tykkäämisen"
merkityksessä on yleinen ja luonteva osa ihmisten
arkipäivää. Nikunen toteaa, että noin kolmasosa
suomalaisista ilmoittaa olevansa jonkin asian faneja. Toisaalta
faniuteen liitetään äärimmäisyyden ulottuvuus, josta kertoo
jo sen taustalla väijyvä sana "fanaattinen". Nikunen
ei työssään kuitenkaan ole lähtenyt purkamaan auki faniuteen
liitettyjä käsityksiä kiihkeistä tunteista ja rajuista
teoista, vaikka hän pohtiikin sitä, miten fanius paikantuu
kulttuurisesti. Ensisijaisesti Nikunen asettaa tavoitteekseen
pohtia sitä, mitä fanius faneille itselleen merkitsee.
Faniuden kokemusta lähestytään työssä
analysoimalla suomalaisten fanien keskusteluja internetissä,
lukemalla kirjeitä idolille sekä haastattelemalla faneja. Jos
malttaa antaa keskustelijoiden ja kirjoittajien kertomusten
kuljettaa mukanaan, Nikunen palkitsee lukijansa
mielenkiintoisilla, hykerryttävillä, omituisilla ja arkisilla
tarinoilla – pääosin sellaisilla jutuilla, joita on tapana
nimittää syvästi inhimillisiksi. Fanien ääni siis pääsee
kirjassa esiin, mitä voi pitää saavutuksena. Faniuden
kulttuurista olemusta teoksessa pohditaan myös erilaisten
faniuden käytäntöjen kautta, joita risteytetään mainittujen
tv-ohjelmien sisällölliseen tarkasteluun. Mielenkiintoisena
ulottuvuutena kirjassa toimii myös faniuden kohteeseen
liittyvä mediajulkisuus. Onkin yllättävää todeta, että
faniuden tutkimus on keskittynyt aiemmin niin vahvasti
tuotantoon (esimerkiksi fanifiktioon), että mediajulkisuudessa
faniudelle ja idoleille rakennetut merkitykset ovat jääneet
selkeästi vähemmälle huomiolle.
Xeniiteistä positiivisuuskoulutukseen
Kirjoittajalle on vuosien saatossa kertynyt
tutkimusaineistoa aikamoinen määrä, ja sen kuvailu ja
läpikäynti muodostavatkin teoksessa tärkeän osan. Xena-fanien
eli xeniittien nettikeskusteluista siirrytään Ally McBealin
laihuutta ruotiviin lehtijuttuihin ja Marco Bjurströmin
kahtalaiseen rooliin pirteänä musiikkivisan juontajana ja
R&M Consulting Oy:n "positiivisuuskouluttajana". BumtsiBumin
tähtijuontajasta löydetään myös piirteitä, jotka asettuvat
kiinnostavasti vastahankaan perinteisesti ymmärretyn
"suomalaisuuden", siis synkkämielisyyden, jurouden,
liikkumattomuuden jne., kanssa.
Nikusen analyyttinen ote lomittuu materiaalin
läpikäyntiin niin, ettei kirjassa ole erillisiä
"teorialukuja" eikä niitä lukiessa ehdi
kaipaamaankaan. Aineiston ja teorian välisen vuoropuhelun
seuraaminen on kuitenkin paikoin varsin työlästä, sillä
teoreettisten lähtökohtien aukikeriminen tapahtuu vaivihkaa
– lukijalta vaaditaan tarkkuutta, jotta kunkin tapauksen
avaamat eriävät tulokulmat ja niiden rakentamat
kontekstiverkostot todella hahmottuvat eivätkä jää
roikkumaan lukijan päässä kiinnekohdattomasti.
Käsiteltäviä asioita on paljon ja niistä esiintuotu
yksityiskohtien määrä on paikoin jopa liiallinen, joten
perässäpysymisen taitoa todella tarvitaan.
Toisaalta Nikunen mainitsee jo alussa, että
hänen lähtökohtansa oli empirian "johdatettavana
oleminen". Tuodakseen esiin faniuden käytäntöjen eroja
ja yhtäläisyyksiä tapaustutkimuksia varten piti etsiä
erilaisia faneja – ihmisiä, jotka jakoivat samanlaisia
faniuden kokemuksia, mutta joiden ihailu liittyi erilaisiin
kohteisiin ja tuli esiin eri tavoin. Niinpä Xenan, Ally
McBealin ja BumtsiBumin osalta tarkastellaan
sitä, miten erilaisia faniuden tapoja kukin sarja houkuttelee
esiin. Etusijalla ovat fanien tulkinnat ja näiden pohjalle
rakentuvat fanitoiminnan muodot. Esimerkiksi Xenalla on
Suomessakin tiivis internetissä toimiva faniyhteisö, joka
ottaa kantaa sarjan tapahtumiin ja tuottaa fanifiktiota. Tämän
foorumin seuraaminen ja sen jäsenten haastattelu on ollut
etnografisvaikutteista tutkimustyötä. Esimerkiksi Ally
McBealin kohdalla suomalaista internet-yhteisöä taas ei
ole, joten Nikunen keskittyy tutkimaan sarjan faniuden ohella
sen saamaa medianäkyvyyttä ja julkisuutta iltapäivä- ja
naistenlehdissä.
Nikunen nimeää tutkimusotteensa
monipaikkaiseksi. Hän viittaa termillä siihen, että
tarkastelun kohteena oleva ilmiö muuttuu sen mukaan, mistä
suunnasta sitä katsotaan. Monipaikkaisuuden idea liittyy myös
konteksteihin – "paikkoja" tai ilmiöitä voidaan
tutkia vain suhteessa muihin paikkoihin ja näiden
muotoutumiseen. Kolmen erilaisen kohteen mahduttaminen samaan
tutkimukseen siten, että kunkin tapauksen tuottama omanlaisensa
tutkimusmateriaali johdattaa tutkijan tiettyyn suuntaan, on
totisesti haastava lähtökohta. Nikusen työ on esimerkki
moniäänisestä, mutta koherentista kokonaisuudesta. Se on
suositeltavaa luettavaa jokaiselle fanille.
|