Tietoinen sätkynukke
Mielen ja ruumiin erottelusta syntyvä ns.
psykofyysinen ongelma on klassinen paradoksi. Intuitiivisesti
tunnemme olevamme subjekteja, joilla on haluja, aistimuksia,
ajatuksia ja kaiken keskuksena jokin minä, joka tuntuu
sijaitsevan jossain silmien takana. Tunnemme myös, että
meillä on vapaa tahto, joka antaa meille mahdollisuuden
ajatella mitä haluamme ja kontrolloida ruumiillista toimintaa
mielemme avulla. Toisaalta nykyisen tieteellisen maailmankuvan
mukaan maailma koostuu vain yhdenlaisesta aineesta eli
fyysisestä materiasta. Myös ihmisen keho ja aivot rakentuvat
tästä samasta materiasta, ja siksi myös hänen
aivotoimintonsa ovat kausaalilakien determinoimia ja näinollen
periaatteessa ennustettavissa. Mitään henkeä ei ole
varsinaisesti olemassa, vaan tietoisuus lienee vain
monimutkaisten aivoprosessien ihmisyksilössä synnyttämä
kokonaisvaikutelma. Jos jokin toinen henkitodellisuus olisikin
olemassa, siitä ei voida saada mitään tietoa, eivätkä
todellisuudet voi vaikuttaa toisiinsa, koska fysikaalinen
todellisuus toimii autonomisesti. Siksi mikään
"mieli" ei voi tuottaa mitään sellaisia tapahtumia,
joita ei olisi tapahtunut myös ilman tuon mielen tietoisuutta
ja tahtoa.
Materialistinen tulkinta maailmasta tuntuu
jättävän jotain olennaista selittämättä. Jo edellisessä
tieteellisen maailmankuvan kuvailussa käytetään sanoja, jotka
vihjaavat tieteen käsityskyvyn ulkopuolelle jäävään
maailmaan. Tietoisuus, tahto, mieli ja vaikutelma ovat kaikki
sanoja, joita ei voida selittää luonnontieteellisin termein,
viittaamalla vain aivojen sähköisiin ja kemiallisiin tiloihin
tai prosesseihin. Kuitenkin ne ovat ihmisille intuitiivisesti
kohtuullisen ymmärrettäviä käsitteitä. Näin tiukka
determinismi paitsi sulkee pois mahdollisuuden vapaaseen
tahtoon, myös jättää selittämättä mielen fenomenaaliset
ulottuvuudet, eli sen miltä tuntuu olla tietoinen olento.
The Dead Zone -elokuvan (1983) maailmassa
determinismiä voi yllättävällä tavalla paeta. Cronenbergin
töistä ehkä eniten yliluonnolliseen kallistuva, Stephen
Kingin romaaniin perustuva elokuva käsittelee
selvänäkemistä. Päähenkilö Johnny Smith pystyy
onnettomuuden seurauksena näkemään kättä koskettamalla
toisten ihmisten menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuudenkin.
Hän huomaa kuitenkin myös pystyvänsä vaikuttamaan joihinkin
tapahtumiin: tulevaisuutta koskevissa näyissä on mukana
eräänlainen sokea piste, dead zone, joka ilmaisee,
ettei asioiden kulkua ole vielä lyöty lukkoon. Pyristelyn
jälkeen Johnny taipuu noudattamaan omaa kohtaloaan, Jumalan
hänelle antamaa tehtävää, ja estämään pienten ja
suurempienkin katastrofien tapahtuminen. Näin hän
"valitsee" tulla välikappaleeksi ja ylhäältäpäin
ohjailluksi, samalla kun hänen tehtävänsä on estää
vääjäämättömän tapahtuminen.
The Dead Zone on kaikessa
melankolisuudessaan kaunis antiikin predestinoitujen
tragedioiden ja Jeesus-myytin uudelleentulkinta. Samalla se
heijastaa determinismiin (tai kohtaloon tai johdatukseen)
uskovan maailmankuvaa: tyyneys ja moraalisuus eivät ole
pakotettuja katoamaan, vaikka vapaan tahdon mahdollisuus
kiistettäisiin, vaan päinvastoin ne voivat vahvistua. Elokuvan
käsite dead zone on tulkittavissa tällaisissa
satukertomuksissa välttämättömäksi ihmeeksi. Toisaalta se
on myös mahdollista ajatella vertauskuvaksi siitä
ihmeellisestä tunteesta, joka saa meidät uskomaan, että
toimiessamme ja valitessamme voisimme toimia ja valita toisin.
Voisiko determinismissä todellakin olla ihmismielen mentäviä
porsaanreikiä, jonkinlaisia dead zoneja?
Kontrollin menetyksen ahdistus
Vapaan tahdon mahdollisuuden kieltäminen
determinismiin vedoten tuntuu paitsi röyhkeän
antihumanistiselta, myös moraalin vastaiselta. Jos ihmisellä
ei ole todellisuudessa vapaata tahtoa toimia, kuten haluaa,
miten häntä voitaisiin pitää vastuullisena teoistaan ja
rangaista häntä pahoista teoista? Ihmiset muuttuvat
alkoholistien, narkomaanien tai mielenhäiriöisten tapaan
syyntakeettomiksi, koska he eivät voi itselleen mitään.
Vapaan ja kompulsiivisen, terveen ja sairaan käyttäytymisen
ero katoaa, ja moraali menettää viimeisetkin perustansa. Vai
menettääkö?
On huomattava, että vaikka determinismi
kiistetään, vapaan tahdon olemassaolo on yhtä lailla
vaakalaudalla. Indeterminismi nimittäin merkitsee sitä, että
on olemassa asioita, jotka tapahtuvat ilman syytä. Ei
ole väliä, puhummeko fysikaalisten vai mentaalisten syiden
kausaatiosta: joko asioilla on syynsä, jolloin nuo syyt
määräävät valinnat jo etukäteen, tai sitten asiat
tapahtuvat sattumanvaraisesti, yllättäen ja perusteettomasti (Koistinen
1997, 42–43). Kummassakaan tapauksessa ajattelevalla
subjektilla ei tunnu olevan mitään varsinaista
määräysvaltaa lopulliseen toimintaansa. Vaikka voisimmekin
kontrolloida tekojamme tahdollamme, millä voisimme kontrolloida
tahtoamme? Ongelma tuntuu vain siirtyneen yhtä kerrosta
syvemmälle. Se, etten pysty sanomaan halujeni todellista
alkuperää, ei tarkoita, että ne olisivat itse
määräämiäni.
Cronenbergin elokuvassa Kylmät väreet (1975)
ihmisestä toiseen leviävät parasiitit muuttavat kantajansa
zombimaisiksi seksimaanikoiksi, Verenimijöissä (1976)
taas päähenkilön levittämä tauti saa ihmiset
raivohulluiksi. Jos otamme kovan linjan deterministien ajatukset
todesta, näiden ihmisten toiminta ei oikeastaan muutu vapaasta
pakonomaiseksi, vaan "ohjelmointi" vain muuttuu
toiseksi ja toista biologista päämäärää toteuttavaksi. Videodromessa
Max Renn hallusinoi vatsaansa videokasetteja nielevän aukon,
jonka avulla häntä voidaan käskyttää. Cronenberg vihjaa
monissa töissään sosiaalisen paineen, instituutioiden ja
suuryritysten valtaan pientä ihmistä kohtaan. Elokuvissa Scanners
– tappava ajatus ja Videodrome vallan alaisuuden
synnyttämä ahdistus yltyy paranoiaksi asti. "Kehollistaessaan"
ahdistuksen ohjaaja tulee samalla sohaisseeksi alussa
mainitsemaani perustavanlaatuisempaan kysymykseen yksilön
vallasta mihinkään, edes omaan kehoonsa ja mieleensä.
Seksuaalisuus, sairaus ja väkivalta ovat
tyypillisiä teemoja Cronenbergillä, koska ne paljastavat
ihmisen haavoittuvuuden ja haurauden. Hän ei ole kiinnostunut
teräksisistä supersankareista, jotka toimivat vain eskapismina
kuoleman, seksuaalisuuden ja vallan menetyksen tunteen tuottamia
ahdistuksia vastaan. Cronenberg itse on sanonut filosofiansa
pohjana olevan ennemminkin karun realismin kuin valheellisen
optimismin: "If I can still find beauty and grace in
tears, that starts to be more real" (Rodley
1992, 20). Tämän vuoksi hän tahtoo kulkea tarpeen
vaatiessa äärimmäisyyksiin ja tarkkailla ennemminkin kuin
esittää väitteitä.
Meemitartunta
Cronenbergin elokuvassa Kylmät väreet
tohtori Emil Hobbesin laboratorion seinällä on kyltti, jossa
lukee: "Sex is the invention of a clever venereal
disease", seksi on ovelan sukupuolitaudin keksintöä.
Hänen kehittelemänsä parasiitti leviää juuri
sukupuolitaudin tapaan ja pakottaa ihmiset käyttäytymään
kuin seksimaanikot, jotta saisi levittyä ihmisestä toiseen.
Jos Hobbesin alkuperäinen tarkoitus onkin vähentää
nykyihmisten ylirationaalisuutta, hänen parasiittinsa vie
heidät toiseen äärimmäisyyteen, mielettömään ja
tahdottomaan tilaan. Tohtorin nimi viitannee filosofi Thomas
Hobbesiin. Tämä kuvasi yhteiskuntaa edeltänyttä
luonnontilaa, jossa vietit ja väkivalta hallitsivat onnettomia
ihmisiä.
Cronenberg on sanonut samastuvansa tässä
elokuvassa parasiittiin tai näiden infektoimiin ihmisiin, ja
että Kylmät väreet ei siksi ole niinkään
kauhistuttava kuin kaunis ja hauska; hän myös koettaa
ymmärtää elämää "taudin näkökulmasta" (Rodley
1992, 82, 151). Susan Blackmore puolestaan koettaa
kirjassaan Meemit – kulttuurigeenit (2000) miettiä,
miltä maailma näyttää "meemin silmin katsottuna" (Blackmore
2000, 31). Hän nimittää miellekimppujamme ja
toimintamallejamme meemeiksi, ja rinnastaa ne geeneihin, joille
elämän tarkoitus on vain itsekkäästi kopioitua ja
levittäytyä kantajasta toiseen. Blackmoren mukaan ihmisen
kulttuurievoluutio on tuonut maailmaan uuden kopioitujan, meemin,
joita syntyy, mutatoituu ja leviää ihmisten ajatuksissa ja
kommunikaatiossa. Meemejä voivat olla vaikkapa tavat solmia
kravatti, käytöstavat, erilaiset hokemat ja uskonnot.
Oikeastaan kaikki kulttuurintuotteet mukaan lukien elokuvat
sekä ihmisten mielissä pyörivät asiat ja sanat ovat meemejä,
erikokoisia ja -ikäisiä kopioitujia. Blackmore esittää,
että meemit olisivat myös tavallaan luoneet ihmiselle
tietoisuuden, jotta ne pystyisivät tehokkaasti varastoitumaan,
kopioitumaan ja leviämään. Meemit eivät ole aina
hyödyllisiä tai tarpeellisia sen paremmin geeniemme kuin
meidän itsemmekään kannalta. Itse asiassa ne voivat joskus
olla jopa vahingollisia, tautiviruksen tai parasiitin kaltaisia,
aivan kuten jotkin geenitkin voivat olla riski kantajilleen
(ibid., 30–33.)
Meemi-käsitteen keksi biologi Richard
Dawkins, joka koetti sen avulla havainnollistaa uusdarwinistista
teoriaansa itsekkäistä geeneistä luonnonvalinnan yksikkönä.
Hän esitti, että kaikki kopioitujia sisältävät systeemit
toimivat luonnonlain tapaisen "universaalin darwinismin"
ohjaamana. Tämän todistamiseksi ei kuitenkaan olisi
tarpeellista matkustaa toisille planeetoille etsimään jotain
DNA:ta vastaavaa kopioitujajärjestelmää, vaan tarkastella
omaa jäljittelyyn ja informaation siirtoon perustuvaa
inhimillistä kulttuuriamme (Dawkinsin esipuhe
teoksessa Blackmore 2000, 18). Dawkins on
puolustanut teoriaa, että elävät olennot ovat vain geenien
eloonjäämiskoneita, joiden suojissa itsekkäät geenit
"pyrkivät" säilymään ja leviämään. Geeneillä
ei tietenkään voi olla oikeasti mitään pyrkimyksiä ihmisten
tapaan. Ne vain ovat kopioitujia, ja siksi koko niiden
olemassaolo on itsen säilytystä ja kopioitumista. Dawkinsin
näkemyksen mukaan elävät olennot siis ovat käytännössä
vain geenien suojakseen rakentamia kuoria tai kaupunkeja, joiden
päämäärät voidaan lopulta redusoida yksittäisten geenien
tavoitteeseen (oikeastaan olemukseen) kopioitua yhä
tehokkaammin ja levitä yhä laajemmalle. Blackmoren mukaan
meemit toimivat samojen periaatteiden mukaan. Meemiteoria on
kunnianhimoinen yritys redusoida ihmismielen ilmiöt
deterministiseen, tieteellisesti havainnoitavaan materiaaliseen
todellisuuteen.
Blackmore esittelee kirjansa lopussa
elämäntavan, joka meemien ja geenien determinaatioon uskovan
on loogisesti ottaen omaksuttava. Siinä ihminen voi stoalaisen
tyynesti nauttia meemien virrasta aivojensa läpi ja luottaa
siihen, että hänellä ei itse asiassa voi olla vapaata tahtoa
tai mitään tarkoitusperiä, jotka olisivat perusteltavissa
niiden itsensä ulkopuolelta. Tämä kuulostaa jotenkin
karmivalta. Vaikka Blackmore olisikin oikeassa, onko
meemiteorian meemiä järkevää levittää, jos se johtaa
tuollaiseen moraalin, arvojen ja perinteisen ihmisyyden
mahdollisuuden kieltävään elämäntapaan? En usko, mutta
sekä meemiteorian että Cronenberg-elokuvat voi mielestäni
nähdä merkkinä muutoksesta ajattelutavoissa, jotka koskevat
minuutta, kulttuurin ja yksilön suhdetta sekä todellisuuden
luonnetta.
Zombeja oomme kaikki?
Kauhuelokuvien vakiohahmoihin kuuluvat
zombit. Zombi on kuollut ihminen, joka on herännyt eloon. Se ei
ole vampyyrin tapaan tietoinen itsestään, vaan enemmänkin
unissakävelijä, jolla on jokin kauhistuttava päämäärä.
Useimmiten se on tappaa ja syödä elävät ihmiset. Vaikka
Cronenbergin elokuvista yhdessäkään ei ole zombeja, niitä
muistuttavat enemmän tai vähemmän tartuntatautien,
parasiittien ja skannauksen sätkynukkemaiset uhrit, narkomaanit
Erottamattomissa (Dead Ringers, 1988) ja Alastomassa
lounaassa (Naked Lunch, 1991) sekä turtuneet seksiaddiktit Crashissa
(1996). Filosofi Daniel Dennett puolestaan esittelee zombin
kiintoisana tietoisuuden filosofian käsitteenä: se on
henkilö, joka vaikuttaa ulkoisesti ja käyttäytymiseltään
pienintä piirtoa myöten aivan tavalliselta ihmiseltä, mutta
onkin todellisuudessa pelkkä konemainen ruumis vailla
itsetietoista tarkkailijaa (Dennett 1999, 90).
Tietoisuus on tietyssä mielessä tällöin vain katsojan
silmässä. Romerolaisia ihmissyöjäzombeja enemmän tällainen
zombi muistuttaa eräitä Cronenbergin henkilöhahmoja, joiden
subjektius katoaa addiktiuden alle, mutta jotka silti toimivat
ulkoisesti (ja ehkä omasta mielestäänkin) omien halujensa
mukaisesti. Susan Blackmore näyttää aivan vapaaehtoisesti
samastuvan filosofisen zombin asemaan.
Kauhuviihteen perinteiset zombit ovat
kuollutta ainetta, joka on herännyt henkiin. Tämä on
karmivaa, mutta onko tässä oikeastaan mitään niin
kummallista? Kaikki elämä on syntynyt elottomasta materiasta:
virukset, alkueläimet, kasvit, eläimet, ihmiset. Elävä aine
ei eroa atomitasolla tarkasteltuna elottomasta mitenkään.
Silti elämässä on ajateltu olevan jotain erityistä ja
mystistä. Kärpänen-elokuvassa Seth Brundlen täytyy
opettaa teleporttauksesta vastaavalle tietokoneelleen elävän
aineksen – lihan – erityispiirteitä, ennen kuin elävän
olennon siirto onnistuu. Niin Kärpäsessä kuin
todellisuudessakin geeneihin varastoitu informaatio on tuo
elämän erikoispiirre ja samalla avain elämän eteenpäin
siirtämiseen tai kopioimiseen. Ne ovat kuitenkin itse vain
kemiallisia yhdisteitä ilman mitään taianomaista
elämänvoimaa.
Blackmore on ottanut tehtäväkseen ottaa
luoti vastaan determinismiin ja meemiteoriaan skeptisesti
suhtautuvilta. Hänen mukaansa (kärjistäen) jos kerran on
ilmeistä, että meitä ei erota zombeista mikään, olkaamme
sitten zombeja. Ruumiimme koostuu hengettömästä materiasta,
tietoisuutemme on vain aivojemme ja itsekkäiden meemien luoma
harhakuva, ja kommunikaatiomme perustuu aiemmin opitun
materiaalin uudelleenkoostamiseen aiemmin opituilla tavoilla.
Olemme vailla mitään erityistä omaa tahtoa olevaa elävää
materiaa. Tämä voi olla jonkun mielestä vastaus
mieli-ruumis-ongelmaan, mutta tietoisuus vaikuttaisi sittenkin
olevan enemmän kuin vain aivojen sähkökemiallista toimintaa.
On todella hankalaa uskoa, että oma minä ja oma mieli olisivat
aivoissa tapahtuvien sähköpurkausten ja kemiallisten
prosessien sivutuote. Kenties asiaa voisi koettaa mieltää
tietokoneanalogian avulla: aivot ovat tietokoneen laitteisto,
mieli taas sen ohjelmisto. Tämä on tietenkin kehämäistä:
ohjelmiston ymmärtämiseen "ohjelmistoksi" eikä vain
ruudulla näkyväksi välkähtelyksi tarvitaan mieli. Dennett
on kutsunut tietoisuutta moniajoon perustuvaksi
"virtuaalikoneeksi", jollaisia tietokoneohjelmat ovat:
eivät mitään materiaalista, mutta kuitenkin materiaan ja
mekaaniseen toimintaan perustuvia (Dennett 1999,
237–247).
Identiteetti kehoissa ja kertomuksena
Cronenberg esittelee elokuvassa Erottamattomat
jälleen uuden poikkeaman ruumis-mieli-jaottelussa. Tällä
kertaa kyse on yhdestä mielestä kahdessa ruumiissa. Yhden
näyttelijän, Jeremy Ironsin esittämät identtiset kaksoset
Beverly ja Elliot Mantle työskentelevät ja tutkivat yhdessä
gynekologian klinikallaan. He jakavat kaiken, myös
seksikumppaninsa ja lääkeriippuvuutensa. Eksentristen
kaksosten identiteettiongelma ja sisäiset skismat repeytyvät
auki, kun Beverly rakastuu Claire Niveau -nimiseen potilaaseen.
Beverly tahtoisi irrottautua veljesten muodostamasta
yksiköstä, mutta kumpikaan ei tahdo pysyä kasassa ilman
toista. Veljespari sairastuu ikään kuin skitsofreniaan, jossa
mieli jakautuu väkivalloin itsenäisiin osiin ruumiin
säilyessä yhtenäisenä: tuntuu, kuin nimenomaan Beverlyn ja
Elliotin kehot vetäisivät toisiaan puoleensa riippumatta
henkisen tason erimielisyyksistä. Keho luo identiteetin
mielelle, se on eräänlainen muistilappu, joka kertoo meille,
keitä olemme. Mantle-veljesten keho muodostuu kahden erillisen
osan yksiköstä, jota hallinnoi kaksi mieltä. Ristiriidat
johtavat lopulta itsetuhoon, jossa veljekset koettavat
symbolisesti irrottaa itsensä toisistaan kirurgisilla
toimenpiteillä: henkinen irrottautuminen ei voi onnistua
vahingoittamatta myös yhteistä ruumista.
Daniel Dennett esittelee Tietoisuuden
selitys -teoksessaan erikoisia tapauksia, joiden avulla
voidaan hänen mielestään löytää vihjeitä tietoisuuden
luonteesta. Monipersoonaisuushäiriöisellä ihmisellä
vaikuttaa olevan kaksi tai useampia minuuksia, jotka
vuorottelevat tietoisuuden hallitsijoina ja joilla on oma
nimensä ja elämäkertansa (Dennett 1999, 467).
Toisaalta tunnetaan myös ainakin yksi tapaus, jossa
identtisillä, yhdessä elävillä kaksossisarilla on yhteinen
minuus hieman fiktiivisten Mantle-veljesten tapaan. Dennettin
mukaan "[j]otkut heidän kanssaan tekemisissä olleet
väittävät, että luonnollinen ja tehokas taktiikka, joka
syntyi kuin itsestään, oli käsittää heidät
ennemminkin häneksi" (ibid., 470).
Dennett vertaa erikoisen "erottamattomia" (!)
kaksossisaria siamilaisiin kaksosiin, jollaisiksi Erottamattomien
päähenkilötkin itseään kuvailevat ja fantasioivat.
Dennettille erikoiset mielen ja ruumiin
suhdeluvut ovat osatodiste siitä, että minuus on abstraktio,
"kerronnallisen painovoiman keskipiste" (Dennett
1999, 477), jonka olemassaolo perustuu kerronnan
pysyvyyteen. Se voisi olla kuolematon vain, jos se
onnistuttaisiin tallentamaan ja siirtämään tietokoneohjelman
tapaisena informaation kokonaisuutena johonkin toiseen
"tietokoneeseen" aivojen kuollessa. Dennettin mukaan
minuuden "kertomus voisi teoriassa elää
määrättömästi ja siirtyä ilmaisuvälineestä toiseen,
lähetettynä (periaatteessa) yhtä helposti kuin iltauutiset ja
varastoituna loputtomasti pelkkänä informaationa"
(ibid., 479). Tämä kuulostaa etäisesti tutulta. Videodromen
tohtori Brian O’Blivion videolle siirrettyine elämineen tulee
ensimmäisenä mieleen, mutta myös hänen esikuvinaan toimineet
postmodernit mediateoreetikot McLuhanista Baudrillardiin.
Ruumiina olemisen tuska
Steven Shaviro käyttää poleemisesta
elokuva- ja kulttuuriteoriaa käsittelevästä teoksestaan The
Cinematic Body (1993) yhden luvun Cronenbergin elokuville.
Shaviron mukaan Cronenbergin "lihan
uudelleenjärjestelyt" rikkovat perinteisiä binaarisia
vastakkainasetteluja ja erotteluja, joista tärkein on mielen ja
kehon välinen. Hän väittää, että Cronenberg pyrkii
dekonstruoimaan kartesiolaista dualismia puolustaen
spinozalaista parallelismia mielen ja ruumiin välillä.
Shaviron mukaan länsimainen postmoderni kulttuuri on
kartesiolaisempi kuin se haluaisi tunnustaa, ja haluaa
kiihkeästi kieltää materialiteetin sekä erottaa ajatuksen
lihasta. Postmoderni ideologia varjelee Descartesin myyttistä
autonomista, ajattelevaa subjektia uudenlaisella, piilotetulla
tavalla: tekstistä on tullut uusi sielu. Cronenbergin elokuvat
kieltävät sen sijaan postmodernin myytin tekstuaalisesta tai
merkityksen autonomiasta ruumiillisuuden ja materiaalisuuden
ensisijaistamisellaan. Cronenbergin elokuvien eräistä
kohtauksista tekee niin epämiellyttäviä niiden paljas
biologisuus, joka on riisuttu kaikesta symbolisesta ja
arkkityyppisestä merkityksestä. Suuret kertomukset hyvästä
ja pahasta tai myytit pelastuksesta eivät ole meitä
lohduttamassa, vain alistettu keho kiduttavine haluineen on
jäänyt jäljelle (Shaviro 1993, 128–130.)
Shaviron mukaan Cronenberg vastustaa
perinteisen elokuvan tapaa ohjailla ja kaunistella halujamme ja
niiden täytäntöönpanoa painottamalla ruumiin kouriintuntuvia
aspekteja ja korostamalla kulttuurimme epämukavaa oloa
suhteessamme materiaan. Eräiden kriitikkojen vastenmielisyys
Cronenbergin elokuvia kohtaan kertoo Shaviron mielestä näiden
omista ruumiillisista fobioista, ei Cronenbergin oletetusta
vihamielisyydestä esimerkiksi vapaamielistä seksuaalisuutta
kohtaan. Shaviron mukaan "ruumiina olo" voi tuottaa
ihmiselle epävarmuuden ja ahdistuksen tunteita, joita on
koetettu lievittää kahdella tavoin. Vasemmisto-freudilaiset,
humanistiset ajattelijat ovat haaveilleet hyvän ihmisissä
pääsevän vallalle, kun yksilöt ja yhteisöt vapauttavat
torjutut halunsa. Konservatiiviset oikeistomieliset taas ovat
vaatineet rajojen ja status quon säilyttämistä perisyntisen,
essentiaalisesti pahan ihmisen aisoissa pitämiseksi. Molemmat
tavat ovat kuitenkin toivotonta idealisointia halujen ja lihan
vastaansanomattoman olemisen edessä. Cronenbergin
radikaali skeptisyys kumpaakin tapaa kohtaan ja hänen tyylinsä
kirjaimellistaa se artikuloivat paon mahdottomuutta: olemme
lihaa, halusimme tai emme, ja sen kautta aina välttämättä
myös osa yhteiskuntaa ja sen valtarakenteita (Shaviro
1993, 133–135.)
Uusi mediateknologiakaan ei mahdollista
vapauttavaa transsendenssiä "ulos" lihasta, vaan
mahdollistaa vain uusia kontrollin muotoja. Kommunikaatio on
rauhallisen aistimisen sijaan väkivaltaista ulkopuolen
tunkeutumista sisäpuolelle (Shaviro 1993, 137),
kuten skannaaminen Scanners – tappavassa ajatuksessa tai
elävän videonauhan työntäminen Max Rennin vatsaan Videodromessa.
Cronenbergin elokuvat tuntuvat tukevan tätä kuvaa
kommunikaation väkivaltaisuudesta myös omilla eksessiivisillä
ja äärimmäisen graafisilla, vatsanpohjassa tuntuvilla
efekteillään. Videodromen lopussa esitetty iskulause
"uudesta lihasta" ("the new flesh") on
Shaviron mielestä moniselitteinen (ibid., 142).
Cronenberg tarjoaa siinä utopian uudesta olemisen tavasta,
jossa voi vapautua perinteisestä materiaalisuudesta ja
sosiaalisen kontrollin alaisuudesta uuden teknologian avulla.
Tai ehkä kyse on sittenkin vain Max Rennin uudesta, tällä
kertaa itsetuhoon johtavasta sairaasta ohjelmoinnista. Elokuvan
lopussa Max tekee (tai hallusinoi tekevänsä) itsemurhan, ja
kuva pimenee. Siirtyikö hän jonnekin, muuttuiko hän joksikin
muuksi, vai lakkasiko hän vain olemasta? Ehkä tällä ei ole
eroa. Cronenberg itse utopioi haastatteluissaan eräänlaisesta
uudesta lihasta: hän haaveilee enemmän tai vähemmän
tosissaan kyvystä mutatoida tahdon avulla omaa ruumista
esimerkiksi kasvattamalla kolmas käsi tai kehittämällä uusia
ja uudenlaista nautintoa tuottavia sukupuolielimiä (Rodley
1992, 82).
Shaviro jatkaa vielä Cronenberg-tulkintaansa
pohtimalla tämän subjektikäsitystä. Shaviron mielestä niin Videodromessa
kuin Kärpänen-elokuvassakin päähenkilön subjekti
muuttuu toimijasta kokijaksi ja tarkkailijaksi, joka ei omista
mielihalujaan tai ruumistaan ainakaan ulkopuolisia paremmin (Shaviro
1993, 144–145). Kun Videodromessa
ulkopuolinen, joka tunkeutuu Maxiin kehon kautta, on
institutionaalinen valta, Kärpäsessä se on kärpänen
hyönteisgeeneineen. Hirviö ei pysy täysin itsen ulkopuolella,
muttei ole myöskään vain subjektista itsestään lähtöisin,
ja siksi sitä on vaikea määritellä miksikään. Kauhun
lähde on tämä outouden läheisyys, jota emme voi paeta;
koemme tuntemuksia ilman merkitystä (ibid., 146,
149). Biologinen ja materiaalinen maailma ei vain
levittäydy ympärillämme: me olemme ruumistamme ja mieltämme
myöten osa sitä, eikä mitään aitoa pakokeinoa ole.
Dennettin ja Blackmoren teoriat puoltavat näkemystä
subjektista tarkkailijana, jonka tuntemus aktiivisesta
roolistaan kehonsa ja ajatustensa kontrolloijana on lopulta vain
miellyttävä illuusio.
Koneihmisten yhteiskunta
Scott Bukatman on käsitellyt postmodernia
kulttuuria varsin kokonaisvaltaisesti science fictionin avulla
teoksessaan Terminal Identity (1993). Hän muistuttaa
Sigmund Freudin ajatuksesta, jonka mukaan ihmiskunta on kokenut
kolme egoaan murskaavaa shokkia. Ensimmäinen oli
kopernikaaninen vallankumous, joka heitti maapallon
keskipisteestä maailman laidalle, toinen Darwinin teoria
luonnonvalinnasta, joka laski hänet muiden eläinten joukkoon,
ja kolmas Freudin oma teoria, joka alitajunnan teoriallaan teki
epäuskottavaksi ajatuksen itseään täysin hallitsevasta
subjektista. Neljäs shokki olisi sitten (Bukatman lainaa
tässä Bruce Mazlishia) ihmisen ja koneen välisen erottelun
poistamisen prosessi, joka on jo alkanut, ja toimii postmodernin
kulttuurin metanarratiivina (Bukatman 1993, 8).
Bukatman tulkitsee nykyihmisen suhdetta
teknologiaan siten, että samalla, kun ihmiset janoavat
teknologian mahdollistamaa vallan lisäystä, he samalla
pelkäävät vallan ja inhimillisen kontrollin menetystä
teknologialle (Bukatman 1993, 5).
Cronenbergin elokuvat loppuvat usein päähenkilön
väkivaltaiseen kuolemaan. Tulkitsijasta riippuu, merkitseekö
tämä varoitusta yhteiskunnan ja sen jäsenten tuhosta
inhimillisen ja epäinhimillisen rajojen samentuessa, vai
konservatiivisen ja rajoittavan nyky-yhteiskunnan rangaistusta
kontrolloivia rajoja ylittämään pyrkiville yksilöille.
Cronenberg itse on sanonut, ettei hän usko kenelläkään
olevan kontrollia, ei edes medialla: "Nobody’s in
control. There is only the appearance of control" (Rodley
1992, 67). Toisaalta meidät on hänen uskoakseen
tuomittu vapauteen ja kukaties toivottomaan taisteluun maailman
ja todellisuuden hallinnasta, ja meidän tulisi "olla
kekseliäitä ja mennä äärimmäisyyksiin", vaikka se
olisi vaarallistakin (Rodley 1992, 67).
Olemmeko todellakin uuden aikakauden, uuden
maailmankuvan vallankumouksen äärellä, josta Cronenbergin
elokuvat ovat yksi oire? Maa ei enää ole maailman keskipiste,
ihminen ei enää ole luomakunnan herra, eikä ihminen ole
tietoinen kaikista motiiveistaan. Kenties seuraava askel on,
linjassa Bukatmanin ja Mazlishin esityksen kanssa, ihmisten
vapauttaminen vapaan tahdon illuusiosta. Me emme valitse, meille
tapahtuu valintoja. Talousjärjestelmä, sosiaaliset
järjestelmät, geenit, meemit, tieteen ja teknologian
päämäärätön, vääjäämätön ja omalakinen eteneminen
sekä kehossamme ja aivofysiologiassamme tapahtuvat ilmiöt
determinoivat elämänkulkumme ja ajatuksemme. Ajatus vapaasta
tahdosta on ehkä vain uskonnon tapainen irrationaalinen
lohduttaja, joka pitää yhteiskunnan ja subjektin illuusioita
kasassa. "Jos Jumala on kuollut, kaikki on sallittua"
väitti Dostojevskin Aljosha Karamazovin veljeksissä. Alastoman
lounaan alun motossa on tästä variaatio: "Mikään
ei ole totta. Kaikki on sallittua." Ehkä muutosta
pelkäävien ajatuskulku seuraa samoja reittejä: "Jos
vapaata tahtoa ei ole, kaikki on sallittua." Tulisiko
meidän siis seurata rationaalisuuden ja tieteen polkua
hätkähtämättä sen varrella odottavia yllättäviä
seurauksia aiemmalle maailmankuvalle, vai onko äärimmäinen
raja jo saavutettu?
Shaviro vastaa:"But let us not mourn
the disappearance of those promises of redemption and
transcendence, which were never anything more than pacifying
myths, or devices of social control" (Shaviro
1993, 149). Dennettin mukaan tietoisuutta ja minuutta
koskevilla mysteereillä on suojelijansa, jotka pelkäävät
arvojen, moraalin ja taianomaisuuden katoamista, kun astumme
"tajunnanjälkeiselle aikakaudelle" tietoisuuden
paljastuessa "materian liikkeeksi". Hän uskoo
kuitenkin, että mysteerien paljastuessa "[e]mme
havaitse mitään ihmettelyn vähenemistä: päinvastoin
kohtaamme syvempää kauneutta ja häikäisevämpiä näkymiä
maailmankaikkeuden mutkikkuuteen kuin mysteerin suojelijat
koskaan osasivat arvata" (Dennett 1999,
37).
Ruumis ja mieli, siamilaiset kaksoset
Entä aiemmin mainittu piilokartesiolaisuus,
joka etsii kirjallisuudesta, elokuvista ja muusta merkityksiä
luovasta työstä todisteita tietoisen hengen olemassaolosta ja
kuolemattomuuden mahdollisuudesta? Cronenbergin auteuristinen
aura tuntuisi ironisesti houkuttavan tällaiseen "hengen
pelastukseen", vaikka hänen elokuvansa julistavat ruumiina
olemisesta paon mahdottomuutta. Cronenberg-elokuvat kertovat
spinozalaisen ykseyden karuudesta: ruumis ja mieli ovat
erottamattomasti kiinni toisissaan kuin siamilaiset kaksoset.
Elokuva on käsitteenä kuitenkin aina jotain enemmän kuin
materiaalinen filmikela, se on informaation (vai hengen?)
liikettä materian välityksellä. Jos otamme Cronenbergin,
Blackmoren ja Dennettin sanoman vastaan aivan vakavalla
naamalla, voi humanistinen elokuvan tai yleensäkin kulttuurin
tutkimus tuntua pohjimmiltaan merkityksettömältä.
Hengentuotteiden tutkiminen uskomatta jonkinlaiseen henkeen ja
merkityksiin on nimittäin hankala pala. Ehkä tässäkin tulisi
rikkoa raja, nimittäin raja kartesiolaisuuden ja
spinozalaisuuden välillä. Tällainen toisen potenssin
spinozalaisuus merkitsisi hengen suvaitsemista materian rinnalla
toimivana teoreettisena apuvälineenä, mutta sen
myöntämistä, että materiasta erillistä henkeä ei ole konkreettisesti
olemassa, mitä ikinä se sitten tarkoittaisikaan.
Bukatmanin mielestä Cronenbergin vika ei
ole, kuten jotkut kriitikot ovat väittäneet, hänen
kieltäytymisensä valita puoltaan henkisyyden ja
ruumiillisuuden välillä, vaan hänen epäonnistumisensa
löytää positiivisia puolia kummastakaan puolesta,
steriilistä epäfyysisyydestä tai häiritsevän ruumiillisesta
fyysisyydestä (Bukatman, 84–85).
Cronenbergin vastaus, jos sellaista tarvitaan, löytyy
uskoakseni hänen mustasta huumoristaan ja
leikkimielisyydestään. Bukatman taitaa ottaa ohjaajan liian
tosissaan. Cronenbergille elokuvat ovat, huolimatta vakavista
aiheistaan ja kauhistuttavista kuvistaan, ennen kaikkea
leikkiä: leikkiä ajatuksilla, kuvilla, äänillä ja sanoilla.
Ne eivät ole vain ahdistavia, vaan myös puhdistavia.
Ohjaajan sanoma tuntuu olevan, että
sittenkin tämä kaikki on elämää ja sitä paitsi
suunnattoman kiehtovaa kaikessa kauhistuttavuudessa, kaunista
melankoliassaan. Asiat tapahtuvat vääjäämättä, ikään
kuin ulkoapäin ohjattuna, mutta silti mielen ja ruumiin halut
tuntuvat voimakkaina; olemme kiinnostuneita oman elämämme
tarkkailijoita lukittuna päämme sisään. Cronenbergin
parhaita puolia on, että hän onnistuu saamaan banaalin,
kylmän ja koneellisen vaikuttamaan yhtä aikaa
mystiseltä, kuumalta ja elävältä. Cronenberg tallentaa sen
miltä elämä tuntuu.
|