Abjekti, Toiseus ja kauhu Cronenbergin
elokuvissa
David Cronenbergin elokuvissa esiintyvä
Toiseuden elementti näyttäytyy samaan aikaan sekä
positiivisena että negatiivisena potentiaalina näkökulmasta
riippuen. Tarkastelen kyseisen näkökulman kautta elokuvia Shivers
– kylmät väreet (Shivers, 1975), Rabid –
verenimijät (Rabid, 1976), Brood – vihan
jälkeläiset (The Brood, 1979), Kärpänen (The Fly,
1986) sekä Erottamattomat (Dead Ringers, 1988). Näissä
kuudessa teemat limittyvät toisiinsa. Niitä on tutkittu myös
feministisen kuvanluennan kautta. Merkit ja elementit, jotka
ilmaisevat epäjärjestystä järjestyksen keskellä tai
anomaliaa normaaliuden rinnalla, ovat Cronenbergin elokuvissa
toisinaan räikeän selkeitä, visuaalisesti konkreettisia
objekteja tai tapahtumia sekä hienovaraisempia, psykologiseen
kauhuun tähtääviä linjoja. Kyseinen seikka tekee
Cronenbergin tuotannosta epätasaisen, mutta samalla
monipuolisen.
Pohdin tekstissäni muun muassa
feminiinisyyden merkitystä Cronenbergin elokuvissa;
minkälaisena se näyttäytyy eri elokuvien kohdalla ja sen
potentiaalia kauhun suhteen. On kiinnostavaa, miten
feminiinisyys linkittyy toisinaan hirviömäisyyteen sekä
toisaalta inhimillisyyteen ja saa näin ollen merkityksiä,
jotka parhaimmassa tai pahimmassa tapauksessa sulkevat jopa
toisensa pois. Esimerkiksi esineiden ja objektien orgaaninen
muoto ja niiden sopimattomuus "todellisuuteen"
tuntuvat sysäävän tapahtumat syvemmälle surrealistiseen tai
unenkaltaiseen maisemaan, jossa ne taas ovat osa
"todellisuutta". Luonnollisuus ja luonnottomuus ovat
tässä mielessä ambivalentteja määritelmiä edellä
mainittujen elokuvien todellisuudessa. Samalla esimerkiksi
hirviömäisyys ei ole vain fyysinen ja ulkoinen, ruumiin
pintaan piirtyvä piirre, vaan se voi näyttäytyä sisäisenä,
sekä tuhoavana että vaaralle alttiina olevana voimana.
Abjektin valta
Toiseuden määrittelyssä voidaan hahmottaa
kuva feminiinisyydestä pelottavana ja uhkaavana, lähes
hirviömäisenä entiteettinä representaation tasolla. Barbara
Creedin (1986, 70) mukaan feminiinisyys on
vieras voima, joka pitää tukahduttaa järjestyksen
ylläpitämiseksi. Tällöin kauhu syntyy juuri ruumiin ja sen
rajojen tasolla: keskeisenä uhkana voidaan nähdä
reproduktiivinen kyky, menstruaatio ja fyysiset ominaisuudet
sekä näiden erityiset potentiaalit.
Julia Kristevan (1982, 1–2)
mukaan abjekti on yksi objektin ominaisuus, joka pakenee
merkityksiä. Se ilmenee inhon ja vastenmielisyyden tunteen
kokemisena. Abjekti kiinnittyy esimerkiksi ravintoon liikkeen
kautta – nauttiminen, haltuunotto ja poistaminen ovat
eräänlaisia sisään–ulos-liikkeitä. Subjektin on vaikea
ulkoistaa abjekti, koska se liittyy somaattiseen toimintaan,
kuten vastenmielisyyden tunteen kokemiseen.
Abjekti syntyy subjektin rakentumisen kautta.
Lacanilaisessa mielessä ennen esioidipaalista vaihetta lapsi
kokee olevansa yhtä äitinsä kanssa ruokatalouden ja itsensä
hahmottamisen kautta. Subjektin kehitys edellyttää osien
hahmottamista. Esioidipaalisessa vaiheessa lapsen on
erkaannuttava äidistään ja astuttava Isän lain piiriin.
Lacanin peilivaiheen kautta lapsi ymmärtää itsensä eheänä
kokonaisuutena, josta äidin hahmo on "ulkoistettu"
voima. Paluuta takaisin ei ole, myös äiti on torjuttava.
Kristeva kutsuu imaginaarista vaihetta
semioottiseksi. Semioottinen on kaaosta ennen kieltä.
Peilivaiheen kautta semioottinen katoaa symbolisen, Isän lain
myötä. Kristevan (Hietala 1990, 13)
mukaan abjektio syntyy juuri kyseisen torjunnan kautta,
maternaalisuus on tavallaan sisäinen uhka, joka on
kiellettävä. Peilivaiheen myötä abjekti on myös narsismin
eräänlainen esitila. Semioottinen rakenne ei kuitenkaan
koskaan katoa täysin, vaan se ilmestyy aina uhkana ja
nimenomaan abjektin muodossa. Toisin sanoen semioottinen tihkuu
ajoittain juuri symboliseen aiheuttaen näin abjektion. Abjekti
on myös sukua perversiolle, koska se vastustaa lakeja ja
sääntöjä kääntämälle ne ylösalaisin (ibid.,
15).
Barbara Creedin (1986, 48–49)
mukaan kauhuelokuva perustuu juuri abjektion kuville, koska se
käsittelee ja esittelee kyseisiä semioottisen ylivuotoja sekä
kirjaimellisesti että metaforisessa mielessä. Myös
mielihyvän syntyminen kauhun kokemuksen kautta voidaan nähdä
perversiona. Toiseksi kauhuelokuvassa käsitellään paljon
rajalinjoja, miten jokin muuttuu jostakin joksikin tai paikantuu
molempien olomuotojen rajalla muuttumalla näin
hirviömäiseksi. Kauhuelokuvan perusdikotomioihin kuuluu näin
hyvä ja paha, normaali ja epänormaali. Kuollut ruumis
herättää abjektion, mutta ei itsessään ole abjekti. Se
merkitsee läsnäolollaan rajalinjat (Kristeva
1982, 3). Kolmas tapa lähestyä abjektia ja
kauhuelokuvaa on äidin kuvan kautta. Äidin hahmo voidaan
esittää hirviömäisenä ja muita alistavina. Usein juuri
isähahmon puuttuminen korostaa tätä seikkaa.
Ruumiin rajoja voidaan tarkastella
analogioina yhteisön rajoihin. Näiden rajojen uhkaaminen ja
häiriöityminen aiheuttaa voimakkaita reaktioita. Ruumis toimii
eräänlaisena taistelukenttänä kulttuurin rajoitusten,
sääntöjen ja mielikuvien pelissä. Kategorioiden
ylläpitäminen ja "saasteiden" hallitseminen ovat
yhteisön suojelemisen keinoja, jotka näkyvät erityisesti
ruumiinhallinnassa. Koska ruumiin rajat ovat keskeisiä
tarkkailun kohteita, ruumiin aukot ovat erityisen vaarallisia ja
saastuttavia. Anomaliat ja ruumiin rajoihin ja aukkoihin
liittyvä marginaalisuus ovat yhteisön rituaaleissa tarkkaan
säädeltyjä.
Yhteisö parasiittien paratiisina
Cronenbergin ensimmäinen suurempaa
julkisuutta saanut elokuva Kylmät väreet (1975)
esittelee yhteisön, jossa salaperäinen epidemia leviää
ylikorostuneen seksuaalisen halun muodossa. Nopeasti etenevän
häiriön taustalla ovat epämääräiset, ulosteen näköiset
parasiitit, jotka kaivautuvat ihmisen sisälle aiheuttaen
väkivaltaista käyttäytymistä. Tunnelma elokuvassa on kylmän
toteava pelkästään miljöön puolesta. Elokuvassa liikutaan
pääasiassa eräänlaisessa 70-luvun funktionaalisen
asumistavan puolesta puhuvassa kerrostalossa. "Starliner
Tower" on kuin taivasta hipova linnoitus, joka näyttää
ulospäin kylmältä ja neutraalilta herättämättä mitään
tunteita. Epidemia leviää nopeasti kerrostalon asukkaisiin
lapsia tai vanhuksia säästelemättä. Tarinan päähenkilö
jää ongelmalliseksi ja voimattomaksi tilanteen edessä, vaikka
tarina näyttääkin jossain vaiheessa lupailevan
selviytymistä. Ihmismassan vyöryminen ainoan mahdollisen
protagonistin yli lopussa jättää jälkeen epämiellyttävän
ja epätietoisuutta eksplikoivan tunteen, mikä on tyypillistä
kauhuelokuville.
Abjektion merkitys Kylmien väreiden
kohdalla on monitasoinen. Ylipäänsä ihmisten irrationaalinen
käyttäytyminen aiheuttaa kaaoksen symbolisella alueella.
Näennäisen hallittu yhteisö uudessa kerrostalossa on osuva
paikka asioiden riistäytymiselle käsistä. Lähes humoristinen
"pökäle" saattaa herättää abjektion tunteen, kun
se assosioituu ulosteeseen tai loisolentoon. Se on
epämiellyttävä vieras hallitussa ympäristössä liikkuessaan
viemäriteitse asunnosta toiseen. Kylmien väreiden
todellisuudessa ruumiin aukot ovat jatkuvasti uhattuna.
Douglasin (2000, 196) mukaan ihmistä,
sekä miestä että naista, tarkastellaan eräänlaisena
astiana, josta elinnesteiden ei sovi vuotaa pois. Nainen on
kuitenkin erilainen astia kuin mies: nainen nähdään
eräänlaisena sisäänkäyntinä. Kulttuurissamme tämä
voidaan rinnastaa esimerkiksi seksuaalirikoksiin ja
kaksinaismoralismiin. Toisaalta Kylmät väreet nostaa
esille myös avioliiton sisällä tapahtuvan raiskauksen, mikä
vertautuu mm. Roman Polanskin Rosemaryn painajaisen (Rosemary’s
Baby, 1968) kohtaukseen, jossa Rosemaryn aviomies yrittää
selittää yöllä tapahtunutta väkivaltaista, seksuaalista
aktia. Yleisesti Kylmien väreiden maailmassa
saastuttavuus ei kuitenkaan liity sukupuoleen, vaan läpäisee
yhteisön kautta linjan.
Onko abjektin paikka kuitenkin toiminnassa
– ei niinkään objekteissa? Eräänlainen hurmostila, joka
vallitsee Kylmien väreiden maailmassa, edustaa
semioottisuutta, paluuta subjektin arkaaiselle lähteelle.
Kyseinen tila on toimijoiden keskenään jakama eikä
yksittäinen, sisäinen ilmiö. Seksuaalisen vietin ajama ryhmä
ei enää koostu yksilöistä, vaan se muodostaa yhden toimivan,
parasiitin kautta syntyneen organismin. Tilannetta voidaaan
kuvata esimerkiksi jouissancen käsitteellä. Kylmät
väreet tarjoaakin erinomaiset puitteet plaisir/jouissance-käsiteparin
tarkasteluun. Plaisir viittaa porvarilliseen lukutapaan,
jonka tarkoituksena on myös ylläpitää järjestystä. Se on
yhteisesti hyväksyttyä, tietynlaisia arvoja tukevaa – se on
valmiiksi koodattu ja rakennettu alkua ja loppua myöten. Jouissance
viittaa pikemmin nautintoon kuin mielihyvään. Esimerkiksi
Roland Barthesin mukaan se on tekstin ulkopuolella tai vie
tekstin ulkopuolelle, irrottautuu kielestä ja muuttuu
ruumiillisemmaksi sekä eroottisemmaksi. "Pökäle"
toimii jouissancen vapauttajana. Kristeva (1982,
9) kuvaa abjektin ja jouissancen yhteyttä seuraavalla
tavalla: "One does not know it, one does not desire it,
one joys in it (on en jouit). Violently and painfully. A
passion."
Ihmiset tavallaan elävät jatkuvasti
abjektion keskellä, mutta se suodattuu eri tavalla – joko
vapauttaen tai kahliten. Samaan tapaan Kylmät väreet
voidaan tulkita kahdella eri tavalla. Kauhuelokuvan muodossa
kyseinen irrottelu ei välttämättä kuitenkaan toimi
vapauttavana tekijänä katsojan kannalta, vaan aiheuttaa
pikemminkin ahdistusta. Ahdistus liittyy tällöin
identiteettiä uhkaavaan kaaokseen ja epidemian leviämistapaan
omituisen "pökäleen" muodossa. Sama pätee epidemian
muotoon, joka ei levitessään katso ikään eikä sukupuoleen.
Kaikki yhteisölliset ja ruumiilliset rajalinjat ylitetään
väkivaltaisesti.
Halu vai ei-halu?
Verenimijöiden (1976) maailmassa
jatketaan Kylmien väreiden rajalinjojen ylityksiä,
mutta syventämällä anomalian feminiinistä osa-aluetta. Myös
Verenimijöissä heteronormatiivinen järjestys joutuu
kaaokseen. Verenimijöissä Rosen (Marilyn Chambers)
onnettomuuden ja leikkauksen jälkeinen muuntunut olemus –
kainaloon kasvanut fallinen elin – implikoi kyseistä
yhteiskunnallista paniikkia. Halun yhdistyminen sairauteen, ja
mutaation aiheuttama sukupuoliset rajat ylittävä seksuaalinen
potentiaali aiheuttavat hirviömäisyyden efektin (Hurley
1995, 212). Tässä mielessä anomalian merkkinä toimii
naisen kainaloon (väärin)sijoittuva fallos, joka tässä
implikoi samalla sekä seksuaalisen vietin ylikasvua että
kastraatiota. Fallos näyttää toimivan myös merkkinä
raiskauksen mahdollisuudesta (ibid., 213–214),
mutta samalla itse toiminta ei liity seksuaaliväkivaltaan –
Rose ei pyri elimellään myöskään siirtämään uhriinsa
mitään (ts. ejakuloimaan), vaan ainoastaan imemään verta.
Kelly Hurley vertaa Ridley Scottin Alienia
(1979) ja Verenimijöitä toisiinsa ja osoittaa, että
halun kohteen on oltava elävä. Tällöin voidaan väittää,
että esimerkiksi Verenimijöissä kyse ei ole
perversiosta eikä seksuaalisuudesta (ibid., 215),
vaan organismin ravinnosta. Rose käy uhriensa kimppuun vain
nälän ajamana. Voidaanko tällöin ajatella, että Rose on
pintaa ja seksuaalinen potentiaali ja halu näennäistä,
yhteisön sisäänrakennettua fantasiaa? Tällöin myös Rosea
esittävän Marilyn Chambersin pornotähden tausta johtaa
mielenkiintoisella tavalla harhaan. Päteekö samantyyppinen
kaava myös Kylmiin väreisiin? Hurleyn mukaan
Rosen fallisen naisen representaation herättämä kauhu
perustuu sukupuoliseen määrittelemättömyyteen eikä
sukupuoliseen eroon. Jännite syntyy fallisen naisen
määrittelemättömyydestä sekä siitä, miten Rosen
saalistaminen on kuvattu.
Rosen kainaloon syntynyt elin ei itsessään
ole abjekti, vaan abjektiutta on muutoksen jälkeinen toiminta
itsessään. Toisaalta elin kuitenkin häilyy abjektin ja
objektin rajamailla, koska se samaan aikaan kuuluu ja ei-kuulu
hänen vartaloonsa. Elin täyttää abjektin ehdot, koska se
horjuttaa totuttua järjestelmää, ruumiin rajoja ja liittyy
ruumiinnesteiden vaihtoon. Kristevan (1982, 2)
mukaan ruoan herättämä inho on yksi abjektion arkaaisista
muodoista. Ruoka on myös keskeinen rajojen saastuttavuuden ja
kategorioiden suhteen: suuhun liittyy kaksisuuntainen liike.
Rosen keskeinen ravinto on veri, jota hän ei nauti suun kautta
niin kuin vampyyrit, jotka nekin ovat keskeisiä abjektion
kannalta. Ruokaan liittyvät tabut ja kiellot tekevät sen
nauttimisesta ongelmallista. Esimerkiksi ruoan fetisoiminen voi
johtaa ääritapauksiin, kuten anoreksiaan ja bulimiaan. Ruoan
patologisoimisella ja edestakaisella liikkeellä pyritään
ruumiinhallintaan.
Verenimijöiden uhrit, jotka ovat
saaneet tartunnan, vaikuttavat paikoin ylikorostetun koomisilta.
Punaiset silmät ja vihreän vaahdon valuminen suusta ovat
merkkejä tartunnasta, mitä myös raivopäinen käyttäytyminen
tukee. Huomion kiinnittäminen ulkoisiin tartunnan merkkeihin
liittyy pyrkimykseen sulkea anomalia pois. Cronenbergin tapa
representoida anomalioita on samankaltaista kuin esimerkiksi
zombie-elokuvissa, joissa määrätyt merkit konnotoivat vaaraa
ja niiden kantaja pitää eristää saastuttavuuden vuoksi. Verenimijöiden
tapa esittää tartunnan saanut henkilö on groteskimpi
kuin Kylmissä väreissä. Jälkimmäisessä ulkoisia,
fyysisiä merkkejä ei sinänsä näy, vaan uhrit paljastuvat
vaarallisiksi vasta toimintansa kautta.
Ampiaiskuningatar
Elokuvan Brood – vihan jälkeläiset
(1979) voidaan nähdä kritisoivan ydinperheen tuhoutumista
sekä erilaisia terapiamuotoja, kuten dynaamista psykoterapiaa.
Tavallaan kritiikki osuu myös toisen aallon feminismiin.
Tohtori Raglanin (Oliver Reed) kehittämä terapiamuoto pyrkii
vapauttamaan potilaidensa tunnepatoutumia ja projisoimaan ne
muualle, mutta hoidolla on kohtalokkaita sivuvaikutuksia. Nola (Samantha
Eggar) on Raglanin hoidossa raivonpurkauksiensa takia ja
hänestä tulee vähitellen tohtorin keskeinen tutkimuskohde.
Broodissa hirviömäisyys ja anomaliat
ovat monitasoisia: Nolan hirviöimäinen olemus sekä hänen
vihasta synnyttämänsä "lapset", jotka kostavat
Nolaa loukanneille läheisille, edustavat kukin erilaisia
abjektion ja anomalioiden muotoja. Broodin hirviöitä
eivät ole yksistään Nola ja hänen lapsensa. Myös Raglan
voidaan nähdä hirviönä – Nola on pikemmin tämän uhri
kuin itseriittoinen tuhoava voima (Freeland 2000,
103). Kun tuhoava voima riistäytyy käsistä, syntyy eri
olomuotojen kaaos, josta selviytyminen vaatii kaaoksen lähteen
tuhoamista. Cronenberg käyttää tieteiselokuvista tuttua
tarinankulkua, joka etenee näennäisen viattomasta kokeilusta
koko yhteisöä uhkaavaksi virukseksi, joka on tuhottava ennen
kuin se ottaa vallan.
Broodin ryhmäidentiteetti on erilainen
kuin Kylmissä väreissä. Nolan lapset ovat
kaukana inhimillisistä olennoista ja muistuttavat pikemmin
avaruusolioita. Lapset eivät ole "lapsia", vaan
määrittelemättömiä olioita – anomalioita kahden olomuodon
välillä. Samalla ne asetetaan rinnakkain Nolan
"oikean" lapsen, Candicen kanssa – ne ovat
samankokoisia, näyttävät samanikäisiltä ja pukeutuvat
samaan tapaan kuin hän. Näin Candicen viattomuus ja normaalius
tavallaan korostuvat vielä enemmän. Lopussa Candice kuitenkin
alkaa oireilla äitinsä tapaan – äiti ja olennot ovat
tavallaan "saastuttaneet" hänet. Anomalian
poistaminen on tässä tapauksessa väkivaltainen teko, mutta
Nolan "lasten" tappamisesta ei synny moraalipaniikkia,
koska ne esitetään pahoina ja epäinhimillisinä.
Jos abjektion keskeinen aiheuttaja on äiti–lapsi-symbioosin
hajoamisesta syntyvä sekavuuden tila, Brood tavallaan
osuu abjektin ytimeen. Elokuvassa käsitellään Nolan kokemaa
vihaa äitiään kohtaan, koska tämä on pahoinpidellyt häntä
lapsena. Nolan "lapset" ovat koston välikappaleita,
mutta ne eivät ole erillisiä, toimivia yksiköitä. Ne
eivät pelkästään jaa keskenään telepaattista yhteyttä,
vaan Nolan tunteet ja ajatukset ohjaavat niiden toimintaa.
Vaikka fyysinen erkaantuminen on tapahtunut epätavallisen
synnytysprosessin kautta, ne eivät ole mitenkään
irrallisia "äidistään". Inhon ja vastenmielisyyden
tunteen herättää "lasten" epäinhimillisyys sekä
Nolan olemus.
Barbara Creedin (1986, 48–49)
kolmijakoinen tapa lähestyä hirviömäisyyttä abjektin
näkökulmasta avaa lähestymistapoja hirviömäisyyteen. Brood
käsittelee paljon juuri ylivuotoja, rajalinjoja ja äidin
hirviömäisyyttä. Nämä voidaan havaita häilyvien
identiteettien, ongelmallisten isä- ja äitihahmojen,
telepatian ja esimerkiksi tunteiden aiheuttamien paiseiden
kohdalla. Keskeiseksi nousee kuitenkin äidin ja lapsen välisen
kuvainnollisen ja fyysisen siteen katkaiseminen. Synnyttäminen
on monissa kulttuureissa yksi eniten rituaaleilla ja tabuilla
säädelty biologinen toiminto. Broodissa se on esitetty
luonnottomalla ja näin ollen kauhistuttavalla tavalla, koska
kyse ei ole myöskään minkäänlaisesta hedelmöittymisestä.
Se myös merkitsee "lapset" "ei-lapsiksi".
Sekavuus äiti–lapsi-suhteessa ja epänormaali synnyttäminen
aiheuttavat myös pelkoa ja inhoa Nolan aviomies Frankissa (Art
Hindle). Loppuhuipennuksessa hänen on pyrittävä
säätelemään omaa tunnetilaansa hermostuttamatta Nolaa, jotta
tähän yhteydessä olevat olennot eivät vahingoittaisi heidän
yhteistä lastaan.
Takaisin kohtuun
Cronenbergin kiinnostus tieteeseen ja
pseudotieteeseen jatkuu elokuvassa Kärpänen. Elokuva on
cronenbergilainen luomus Kurt Neumannin Kärpäsestä (1958),
jossa älykäs tiedemies leikkii luonnon kanssa ja päätyy itse
tutkimuksensa uhriksi. Luonto esitetään mahdollisuudeksi,
mutta samalla pyrkimys muuttaa asioiden järjestystä on
sanktioitu. Itsensä alttiiksi asettaminen on kuitenkin
romanttinen ideaali. Veronica (Geena Davis) on toimittaja, joka
tutustuu uusia ulottuvuuksia tutkivaan Sethiin (Jeff Goldblum)
ja taltioi tämän mullistavan teleportaalihankkeen nousun ja
tuhon, mutta joutuu samalla itse uhatuksi.
Cynthia A. Freeland (2000,
106) kritisoi Kärpäsen perinteisiä
kaavoja seuraavaa mies–nais-kuvaa, mutta korostaa myös sitä,
miten nainen asettuu tarkkailijan asemaan miehen ollessa
laboratoriokokeiden kohde. Freelandin (Ibid., 107–108)
mukaan elokuvan kauhu ei liity naisen lisääntymiskykyyn, vaan
eräänlaiseen tunkeutumiseen miehen ruumiiseen. Vieras
organismi, tässä niinkin vieras kuin hyönteinen, ottaa
vähitellen ruumiin haltuunsa muuttaen elinvoimaisen,
atleettisen miesvartalon visvaiseksi, ääriviivansa
kadottaneeksi hirviöksi. Vaikka Seth on kärpäsmäisten
ominaisuuksiensa ansiosta tavallaan "enemmän", uudet
ominaisuudet myös tuhoavat hänet.
Cronenbergin elokuvissa asioiden
sulauttaminen toisiinsa näyttäytyy eri muodoissa: esimerkiksi Scanners
– tappavan ajatuksen loppukohtauksessa kaksintaistelu
päätyy toisen sulautumiseksi toiseen, kun psyykkisesti
vahvempi ja "puhtaampi" ottaa haltuun henkisesti
heikomman fyysisen olomuodon. Konkreettisimmillaan sulauttaminen
tapahtuu kuitenkin Kärpäsessä. Sethin sulautettua
itsensä kärpäsen kanssa ja hankeen epäonnistuttua, hän
haluaa Veronican ja heidän syntymättömän lapsensa mukaansa
teleportaaliin, jotta he kaikki sulautuisivat yhdeksi
organismiksi.
Helen W. Robbinsin (1993, 135)
mukaan Seth kärsii "kohtukateudesta" (vrt.
peniskateus). Kärpästä voidaan ajatella eräänlaisena
kohtukateuden allegoriana: tiedemiehen halu liittyy aluksi
elävän olennon siirtämiseen paikasta A paikkaan B atomien
uudelleenjärjestelyn avulla, mutta uuden organismin synnyttyä
halu kääntyykin vihaksi naiseutta kohtaan. Usein teknologia
mielletään hyvin maskuliiniseksi ja falliseksi, mutta Kärpäsessä
teleportaalien muoto viittaa kuitenkin kohtuun (ibid.,
136).
Robbins näkee myös Veronican
emansipoituneen hahmon vihan kohteena. Sethin halu sulautua
Veronicaan on samalla myös halua tuhota. Sethin vähitellen
tapahtuva hajoaminen muuttaa kuitenkin myös hänet halun
kohteesta inhon kohteeksi. "Paha semioottisuus"
ikään kuin uhkaa sekä sisältä että ulkoa: telepodit ovat
ainoa mahdollisuus käsitellä semioottisuuden ylivyöryä. Kun
Veronica kieltäytyy tuhoutumasta, Seth menettää
maskuliinisuuden potentiaalinsa ja hänestä tulee
"elefanttimies", jonka katsominen herättää inhoa.
Elokuvassa Erottamattomat (1988)
sulauttamisen politiikka näyttäytyy erottamisena ja sen
mahdottomuutena. Naisvartaloa ja reproduktiivisuutta
käsitellään elokuvassa sekä tieteellisenä että
pseudotieteellisenä anomaliana. Beverly ja Elliot Mantlen
(molempia näyttelee Jeremy Irons) gynekologipraktiikan
vastaanotolle saapuu Claire (Genevieve Bujold), jonka ongelma on
kolmiosaisesta kohdusta johtuva hedelmättömyys. Kyseinen
anomalia on harvinainen ja lähes tuntematon. Barbara Creedin (1990,
126) mukaan Clairen myyttinen hahmo perustuu juuri
tähän anomaliaan, joka tekee hänestä groteskin ja
hirviömäisen.
Naisvartalo ja reproduktiivisuus sekä niihin
liittyvät groteskit ominaisuudet aiheuttavat abjektion, joka
ilmenee eräänlaisena miehisenä hysteriana. Hysteria-sanan
alkujuuret, joihin Creed artikkelinsa otsikossa viittaa, ovat
kreikan kielen sanassa hystera, joka tarkoittaa kohtua. Vaikka
hysteria on historiallisena ja lääketieteellisenä ilmiönä
paikannettu perinteisessä psykoanalyysissa pääasiassa
naiseen, miehistä hysteriaa ei kuitenkaan ole suljettu pois.
Freudin mukaan miehen hysteria viittaa siihen, että tämän
maskuliininen rooli on epäonnistunut. Tämä taas liittyy
kastraatiopelkoon, joka aiheutuu naisen sukupuolielimen
näkemisestä (ibid., 129–132.) Creed
ehdottaa (ibid., 133), että Erottamattomien
miehinen hysteria viittaa juuri kastraatioahdistukseen ja
narsismiin, mitä jatkuva Toiseuden alleviivaaminen korostaa.
Elokuvan keskeinen ja näkymätön nimittäjä on siis äiti ja
äidin puute. Clairen hahmon hirviömäinen Toiseus on yksi
esimerkki pelottavan, kastroivan Äidin läsnäolosta. Julia
Kristeva puhuu äidin ruumiista eräänlaisena rajana luonnon ja
kulttuurin välillä (ibid., 140). Erottamattomissa
tämä raja toimii kauhun kokemuksen herättäjänä ehkä
selkeimmin verrattuna Cronenbergin aiempiin elokuviin.
Loppupäätelmiä
Cronenbergin elokuvia tarkastellessa alkaa
helposti kiertää kehää, varsinkin jos näkökulma on rajattu
psykoanalyyttiseen tulkintakehykseen. Toisaalta myös itse
elokuvat tuntuvat viittaavaan toisiinsa jatkuvasti, joten ne
voidaan nähdä yhtenä kokonaisuutena. Kyseinen kokonaisuus
pitää sisällään variaatiota lihasta ja mielestä sekä
teknologiasta ja tieteestä. Feminiininen potentiaali on läsnä
varsinkin alkukauden teoksissa, myöhemmin siitä tulee
implisiittisempi.
Psykoanalyyttisen lähestymistavan sisältä
on löydettävissä useita polkuja. Julia Kristevan abjektin
määritelmä tuntuu avaavan kauhuun ja jännitykseen liittyvien
teosten rakenteita. Itsessään monitulkintainen käsite tuntuu
loksahtavan paikalleen erityisesti Cronenbergin alkuaikojen
tuotannossa. Cronenbergilainen outous ja vieraus muuttuvat ajan
myötä: esimerkiksi Crashin (1996) ja Spiderin
(2002) kohdalla ne ovat kulttuurin sisäisiä piirteitä,
pikemminkin kuin elokuvan sisäiseen todellisuuteen liittyviä
tyylikeinoja. Samaan aikaan kun ruumiin rajat ovat jatkuvasti
vaarassa hajota, myös fantasian ja todellisuuden välinen raja
tuntuu muuttuvan häilyvämmäksi. Loppujen lopuksi ei voi
tietää, missä raja kulkee – onko ruumis muuttunut osaksi
ympäristöä ja loputonta hallusinaatiota.
|