2005/1 Marginaalissa?

WiderScreen.fi 1/2005 - Marginaalissa? -

kuva: Jokke Ihalainen

17.06.2005
Numeron toimittaja:
Ilona Hongisto

pääkirjoitus

pääkirjoitus

artikkelit

Like Cain and Abel
– Michael Collins and Eamon de Valera in Neil Jordan’s film Michael Collins
Raita Merivirta
"More than seventy years after the Civil War, the personalities and the interpretation of the 1916–1923 period in Ireland still generated heated debate, especially after the release of Neil Jordan’s film Michael Collins (1996), a biographical portrait of the Irish revolutionary. The film’s opening text states that the 1916–1922 period of Irish history covered in the film was defined" by the life and death of Michael Collins, but dealing as it does with the making of the Irish State, it is inevitable that the film should also have a major role for Eamon de Valera, the leading figure on the Irish political front of the time and later."

Kaiken takana on rytmi
– Kolmen flicker-elokuvan herättämiä ajatuksia kuvan ja äänen yhteydestä elokuvassa
Roope Eronen
"Flicker-elokuvissa kuvavirta ja leikkaus eivät ole perinteisellä tavalla jatkuvia, vaan toisiaan seuraavat kuvat voivat olla missä tahansa suhteessa toisiinsa nähden. Tämä aiheuttaa havainnon välkkyvästä ja epäjatkuvasta kuvavirrasta. Flicker-elokuvissa välkettä tehostetaan usein mustilla ruuduilla tai negatiivisilla kuvilla. Genren elokuvien katsomiskokemusta leimaa huomion kiinnittyminen rytmiin sekä toistoon."

Suuhun sulautuminen
– Erikoislähikuvan kokemus Samuel Beckettin Not I:ssa
Pihla Hintikka
"Not I -lyhytelokuva koostuu ainoastaan suuhun rajatuista erikoislähikuvista lukuun ottamatta alkua, jossa suun näyttelijä Julianne Moore istuutuu tuoliin ja hänen suunsa valaistaan. Naisen suuta ympäröivää kasvojen ihoa tai alun esittelykuvassa nähtävää koko ruumista ei ole peitetty meikillä tai mustalla kankaalla. Nainen identifioidaan läpi elokuvan ainoastaan suunsa (the Mouth) kautta. Neljätoistaminuuttisen monologin aikana katsojalle piirtyy kuva noin 70-vuotiaasta naisesta, joka on pysynyt hiljaa lähes koko elämänsä ajan."

Eläintarhan uudet tähdet
– Homoseksuaalisuus kuvissa ja kuvien takana
Mari Pöyhtäri
"Homoseksuaalisuuden representaatiot mediassa ovat vallanneet suuren yleisön tietoisuuden Suomessa ja muissa länsimaissa erityisesti viimeisten vuosien aikana. Elokuvien ja television audiovisuaaliset representaatiot ovat yleistajuisia ja helposti lähestyttäviä varsinkin valtavirtaesityksissä: homoista on tullut heterojen parhaita ystäviä, kiintiöroolihahmoja, tosi-tv -sankareita, komediatähtiä ja tavallistumisen pioneereja."

Gunvor Nelson
– Henkilökohtainen kokeellinen elokuva
Ilona Hongisto
"Ruotsalainen Gunvor Nelson (s. 1931) lähti Amerikkaan 1960-luvun alussa. Hän ajautui elokuvauralle puoliksi sattuman kautta opiskeltuaan ensin maalaustaidetta useassa eri taidekoulussa. Nelsonin ensimmäinen askel kohti hänen omaperäistä elokuvailmaisuaan oli naapurien 16 mm:n elokuvakameralla kuvattu lyhytelokuva kotitalon rakennusprosessista. Yhdysvaltain länsirannikolla alkanut pitkä ura jatkuu edelleen Ruotsissa."

raportti

Aberystwyth mon amour
– First International Conference on Consciousness, Theatre, Literature and the Arts
Harri Kilpi
"Uninen ja pittoreski Aberystwyth on hämärä ja vaarallinen druidimafian hallitsema paikka, jossa ihmishenki on halpa, jossa taikausko ja salaliittoteoriat rehottavat, ja jossa kyynikkofilosofit, jäätelönmyyjät ja vatsastapuhujat kamppailevat sankarin ja lukijan huomiosta. On ironista ja ehkä hieman alakuloistakin todeta, että jälkeenpäin ajatellen tämä outo fiktiivinen maailma tarjoaa todellisuutta relevantimman kehyksen toukokuun alussa paikallisella (reaalimaailman) yliopistolla järjestetylle kansainväliselle tutkijakonferenssille."

puheenvuoro

Mikroelokuva
– Pienen pieniä sisältöjä?
Olli-Pekka Salli
"Koska mikroelokuvaa ei voi – pieneen viittaavasta nimestään huolimatta – paketoida aivan yhteen kysymys/vastauspariin, asiaan on paneuduttava muutamalta eri suunnalta, ennen kuin vastaus aukeaa... ehkä."

kirjat

Pornon käsikirja
– Jokapäiväinen pornomme – media, seksuaalisuus ja populaarikulttuuri
Riina Mikkonen
"Teos ei pyri antamaan suoria vastauksia itse pornografian olemassa olon oikeutukseen, vaan se riisuu pornon paljaaksi analyysin keinoin. Teos ei myöskään ota kantaa pornografian puolesta tai sitä vastaan. Kirjoittajien lähtökohta on, ettei pornografia ole tullut visuaaliseen kulttuuriin teekutsuille vaan jäädäkseen. Pornografia on tuttavallisesti porno vaan."

Hollywood-veteraanin opas elokuvan tekemiseen
– Sidney Lumet: Elokuvan tekemisestä
Janne Halttu

"Elokuvan tekemisestä johdattelee lukijan kädestä pitäen elokuvan saloihin. Lumet esittelee koko tuotantoprosessin varsin mutkattomalla kirjoitustyylillään. Tuotannon eri vaiheet käsitellään yksityiskohtaisesti käsikirjoituksen valinnasta lähtien ja koenäytöksiin päätyen: ne voivat vielä pilata elokuvan, jos tuottajat ovat tyytymättömiä. Väliin mahtuvat myös luvut mm. näyttelijöiden ohjaamisesta, kamerasta, lavastuksesta, leikkauksesta ja elokuvan tyylistä."