2003/1 Politiikka

WiderScreen 1/2003 - Politiikka

kuva: Jokke Ihalainen

Numeron toimittajana Kimmo Ahonen.

pääkirjoitus

pääkirjoitus

artikkelit

Salamoin kirjoitettua ja vääristeltyä historiaa
- D.W. Griffithin Kansakunnan synty aikakautensa rotukysymysten heijastajana
Marko Honkaniemi
"Kaikkein suurimman kohun Kansakunnan synty aiheutti ensi-iltansa jälkeen vuonna 1915. Vaikka yhdysvaltalaisessa lehdistössä ei ollut varsinaisia elokuvakriitikoita, niin elokuvasta kirjoitettiin lukuisia artikkeleita ympäri maata. Tämä ei ollut sinänsä mikään ihme, kun ottaa huomioon kuinka suuren yleisön se tavoitti. Se sai monet ihmiset ensimmäistä kertaa kiinnittämään huomiota elokuvan sisältöön ja siihen millaisia mahdollisuuksia se tarjosi erilaisten ideologioiden levittämiseen."

Through the looking glass
- Filmic Historical Representation as Constructed through Antecedent Visual Techniques in Modern Hollywood Historical Film
Pietari Kaapa
"To represent the past or an essence of an event in the past through any medium is an area that must be approached with caution. A recreation of the past is always necessarily subjective. These recreations are attempted for various reasons, ranging from a critique of the past to a commentary on contemporary events. However, the ideological and ethical viewpoints on historical representation are a matter that is too wide-ranging to focus on within the confines of this article. I will rather be focusing more thoroughly on how this historicity or the sense of history is created within the visual aspects of a film."

Kellarin poliittinen elämänhimo
- Balkanismi, etnisyyden olemuksellistaminen ja Kusturican Underground
Teemu Taira
"Poliittisuutta voidaan hakea elokuvan ja valtiohallinnon kytkennän sijaan paljon laajemman spektrin avulla. Esimerkkinä laajemmin ymmärretystä poliittisuudesta olkoon kysymys, miten elokuvissa representoidaan erilaisia uskontoja, etnisiä ryhmiä tai kulttuurisia identiteettejä. Kysymykseen vastaamiseksi ei riitä yksittäisten elokuvien kuvaus, vaan tärkeää on myös pohtia, millaisiin valtasuhteisiin, millaiseen politiikkaan, millaisiin katsomiskokemuksiin representaatiot kytkeytyvät. Emir Kusturican elokuvista erityisesti kultaisella palmulla palkittu menestyselokuva Underground (Podzemlje - Bila jednom jedna zemlja, 1995) on joutunut kovan kritiikin kohteeksi Balkanin alueen intellektuellien käsittelyssä."

Viimeisen hyvän sodan paluu
- Pearl Harbor – kukkaroille pyrkivää Hollywood-historiaa
Petteri Halin
"Viime vuosien aikana, muutaman hiljaisemman vuosikymmenen jälkeen, Hollywood on jälleen löytänyt toisen maailmansodan taistelutantereet. Pelastakaa sotamies Ryan (1998) ja Terrence Malickin epäamerikkalaisempi Veteen piirretty viiva (1998) johdattelevat katsojansa osallistumaan viimeiseen hyvään sotaan", jossa myös sankarit maksavat korkeaa hintaa hengellään. Näiden sotakuvausten mukaan toinen maailmansota ei ollutkaan niin hyvä kuin aiemmat sodasta kertovat elokuvat ovat antaneet ymmärtää vaan pikemminkin maanpäällinen helvetti, missä sankarikandidaatin elämä katkeaa näppärästi tarkka-ampujan luotiin tai kranaattikeskitykseen. Viimeisin toisen maailmansodan näyttämölle sijoittuva spektaakkelin kriteerit täyttävä elokuva Pearl Harbor (2001) tarjoaa katsojalle paluuta joulukuun 1941 tunnelmiin perinteisemmässä Hollywood-hengessä: sankari selviää naarmuilla lopputeksteihin asti ja vihollisen saa opetuksen."

Riittävän ruma mies sankariksi ja konnaksi
- James Coburn - In Memoriam
Kimmo Ahonen & Janne Rosenqvist
"James Coburnin kuolema marraskuussa 2002 pisti monen elokuvaharrastajan hiljaiseksi. Pitkän uran tehnyt omaperäinen näyttelijä oli mukana yli sadassa elokuvassa. Erityisesti lännenelokuvan ystäville Coburnin nimi herättää nostalgisia muistoja lajityypin 1960- ja 70-luvun vuosilta, jotka eivät suinkaan olleet sen rappiokautta, vaan joutsenlaulun aikaa. Coburnin uraan mahtui kuitenkin paljon muutakin kuin muutama länkkäriklassikko."