2002/1 Lajityyppi

Wider Screen, nro 1/2002 - Lajityyppi

pääkirjoitus

pääkirjoitus

artikkelit

Lajien syövereissä
- Aamiainen Tiffanylla, Frankie & Johnny, Nuori kapinallinen, Mulholladn Dr., Tuntematon maailma
"Elokuvan lajityypit ovat aihe, josta voidaan innolla vääntää kättä pöydän jos toisenkin äärellä. Wider Screenin 'Lajityyppi'-numeron kokoomaan kirjoittajat saivat vapaasti käsitellä yhtä elokuvaa lajityypin laajassa käsitteessä."

British Historical Film: its history and generic classification
Harri Kilpi
"In context of British cinema from 1945 to the present, I will concentrate on how history is constructed and around which discursive focal points it is clustered. (…) When watching the films of this type, the crucial questions to pose are the following: in which function does history operate? To which ends is it constructed? What kinds of pleasures is it made to cater for? It seems to me that five broad discursive areas emerge as an answer to this question. The first three are Monumental, Antiquarian and Critical histories. It is obvious, however, that these cannot cover all forms of history seen on the screen and must by supplemented by two other discourses, which I call the Melodramatic and the Artistic."

Määritelmiä science fiction -elokuvan lajityypille ja kehitykselle
Juha Rosenqvist
"Science fiction -elokuva ymmärretään laajalti omana lajityyppinään. Jokaisella tuntuu olevan selkeä käsitys, mistä tieteiselokuvissa on kysymys. Kun asiaa tarkastellaan lähemmin, lajityypin määrittely osoittautuukin yllättäen ongelmalliseksi. Esimerkiksi useimmissa elokuvan genreteoksissa science fiction mainitaan vain kuriositeettina tai se käsitellään kauhun yhteydessä. Scifi-elokuvia onkin tutkittu lähinnä vain yksittäistapauksina tai tietyn aihealueen puitteissa."

Sotaa, rauhaa ja rakkautta - Neuvostoelokuvan lajityyppejä
- Neuvostoelokuva ja lajityyppi – kävisikö avoliitto?
Jarkko Silén
"Elokuvan lajityypin käsitettä on uudemmassa elokuvatutkimuksessa termin rajoituksia korostaen sovellettu myös kansalliseen elokuvaan. Neuvostoelokuvaan, joka tuotantotavaltaan muistutti Hollywoodin studiokauden elokuvaa, lajityyppinäkökulma tuntuisi istuvan varsin hyvin. Siihen, kuten myös tuotantoyhtiöiden eroihin ja elokuvateollisuuden tuotantoportaan vaikuttajahahmoihin, on alettu kiinnittää neuvostoelokuvan tutkimuksessa huomiota 1980-luvulta alkaen."

Jean-Luc Godardin Histoire(s) du cinémasta ajattelun instrumenttina
Pasi Väliaho
"Vuonna 1995 Jean-Luc Godard tuo julki käsityksensä elokuvasta: 'Olen aina ajatellut, että elokuva oli ajattelun instrumentti.' Tämän käsityksen kiteyttää Godardin neliosainen 'magnus opus' Histoire(s) du cinéma 1A-4B (1989-1998), joka on videografinen tutkimus elokuvasta osana länsimaisen ajattelun perinnettä."

kirjat

Lajityypin anatomia
- Rick Altman: Elokuva ja genre
Kimmo Ahonen
"Rick Altmanin vakuuttavan ja vaikutusvaltaisen Elokuva ja Genre -teoksen suomentaminen on arvostettava teko, kädenojennus suomalaisille elokuvaharrastajille ja audiovisuaalista kulttuuria muodossa tai toisessa opiskeleville.Altman pyrkii paitsi esittämään kunnianhimoisen synteesin aiemmasta genretutkimuksesta, myös oikomaan mielestään kyseenalaisia peruskäsityksiä sekä samalla formuloimaan oman teoriansa genren luonteesta. Elokuva ja genre on samanaikaisesti sekä käsitehistoriallinen analyysi genrestä että ehdotus sen vaihtoehtoiseksi lukemistavaksi. Teoksessa riittää siis haastekerrointa."

Kansainvälisen pelitutkimuksen merkkitapauksia
- Computer Games and Digital Cultures Conference June 6–8, 2002, Tampere, Finland
Petri Saarikoski
"Tietokonepelien ja niiden tutkimuksesta on maassamme järjestetty toistaiseksi niukasti konferensseja, vaikka akateemisen maailman ja pelialan välinen vuorovaikutussuhde on voimakkaasti tiivistynyt. Tämä tilanne on nyt nopeasti muuttumassa. Tampereella kesäkuun alussa järjestetty Computer Games and Digital Cultures Conference on kansainvälisen pelitutkimuksen merkkitapauksia tänä vuonna."