WiderScreen 2-3/2001 - Taidetta ja roskaa

pääkirjoitus

pääkirjoitus

sisällys

Kömpelöä tieteiskauhua?
- Howard Hawksin The Thing (1951)
Kimmo Ahonen
"Kun 1950-luvun tieteiselokuvasta kirjoitetaan, muistetaan lähes aina mainita, kuinka The Thing sisältää poliittisen piilotekstin tai kuinka se heijastelee mccarthyismin ilmapiiriä. Onko näin? Miten aikalaiset tulkitsivat elokuvaa ja mitkä olivat tekijöiden motiivit? The Thingin tulkitsemisessa törmätään heti tuttuun ongelmaan: kenen ääni elokuvassa puhuu?"

Taas kerran aikahyppy tee!
- Rocky Horror Picture Show ja faniuden monet ulottuvuudet
Kanerva Eskola
"Kun pääsee oikean yleisön kanssa katsomaan Rocky Horror Picture Show'ta huomaa heti, ettei kyse ole tavallisesta elokuvaesityksestä. Faniuden ja elokuvan suhde on Rocky Horror Picture Show'n kaltaisen kulttiklassikon tapauksessa tiivis ja monimutkainen. Rocky Horror Picture Show ei suinkaan ole ainoa elokuva, jolla on aktiivisia faneja, mutta elokuvaan liittyvä fanikulttuuri kuitenkin poikkeaa monista muista faniuksista."

Historialliset tietokonepelit
- Pervoa viihdettä?
Pauli Heikkilä
"Julkisuudessa tietokonepeleistä puhutaan yleensä vain silloin, kun ne sopivat syntipukiksi. Vähitellen pelit ovat nousset myös akateemisen tutkimuksen kohteeksi ja yhdeksi hyväksytyksi harrastukseksi muiden joukkoon. Tietokonepelejä pelaavat myös poliittiset päättäjät: esimerkiksi Osmo Soininvaara on tunnustanut pelaavansa Civilization II -peliä."

Missä myydään kaksipuolisia hilavitkuttimia
- eli ajatuksia taiteen määrittelystä
Juha Rosenqvist
"Taiteen määrittely on eräs ikuisuusdilemma, johon on hahmoteltu ratkaisua aina antiikin ajoista lähtien. Taiteen määrittely tänä tyylittömyyden postmodernina aikana on edellyttänyt uudenlaisten periaatteiden ja ajattelutapojen hyväksymistä. Taide ei ole enää pelkästään korkeakulttuuria, vaan uudenlainen taiteen määrittelyn tapa laajentaa ajatusmaailmaa ja hyväksyy taiteeksi niin sarjakuvan kuin elokuvankin, sillä taiteessa on kysymys merkityksellistämisestä."

Roskasta taiteeksi?
- John Carpenterin The Thingin vastaanotto
Janne Rovio
"The Thing sai ilmestyessään 1982 osakseen raa'an murskakritiikin niin kotimaassaan kuin Suomessakin ja myös yleisö kaihtoi teosta, joten elokuvan kaupallinen menestys jäi pieneksi. Ajan lehti on kuitenkin kääntynyt, ja nykyään The Thing nauttii kulttiarvostusta: elokuvan faneihin on tunnustautunut mm. Quentin Tarantino, joka on nimennyt sen erääksi kaikkien aikojen suosikikseen."

Doom ja moraalipaniikki
- Doom-ilmiön synty vuonna 1993
Niklas von Schöneman
"Vuonna 1993 alunperin pc:lle julkaistu ja kohuttu peli puhuttaa vieläkin. Doomista käytiin paljon julkista keskustelua 1990-luvulla. Keskusteluun osallistuivat myös tahot, jotka eivät olleet tietokoneista ja peleistä kiinnostuneita. Pelin sisältö, levinneisyys ja lukuisat lieveilmiöt johtivat eräänlaisen moraalipaniikin syntyyn."

Roskaa katsottavaksi, roskaa tutkittavaksi
- Liikkuva matkailumainos 1920- ja 30-luvun Italiassa
Taina Syrjämaa
"Millaisia olivat matkailun edistämiseksi teetetyt elokuvat ennen toista maailmansotaa? Miten hahmottaa alan yleistä kehitystä ottaen huomioon myös laajempi matkailunedistämisen, turismin ja elokuvan konteksti? Reittinä tähän maailmaan toimii valikoima Istituto Lucen elokuva-arkistossa Roomassa säilyneitä italialaisia 1920-luvun lopun ja 1930-luvun matkailuelokuvia."

Elokuvia roskan ja taiteen hämäriltä rajamailta
- Cocktail, Moulin Rouge, Paradise Alley, Romeo + Juliet, Top Gun & Viimeinen partiopoika, Topralli, WarGames
"Kahdeksan elokuvan problematisointi taiteen ja roskan rajalla on vain pieni yritys hahmottaa ajatuspolkuja populaarikulttuurin kaatopaikan ja korkeakulttuurin norsunluulinnan hämärillä rajamailla."