WiderScreen 2000/2 - Tutut ja tuntemattomat tekijät

pääkirjoitus

[pääkirjoitus]

artikkelit

William Friedkin ja lohduttomuuden maalaukset
Aliarvostettu auteur?
"Friedkinin tuotanto on jäänyt hämmästyttävän vähälle huomiolle, ainakin siihen nähden, millainen vaikutus hänen keskeisillä teoksillaan on ollut amerikkalaiseen elokuvaan. Esimerkiksi tv-sarjojen realismi on paljon velkaa ohjaajan rikoskuvauksille, kun taas Manaaja mullisti kauhuelokuvan kehityksen. Friedkinin epätasainen ura on kertomaa siitä, millaista vuoristorataa itsenäisyyteen ja omaperäiseen ilmaisuun pyrkiminen on."

Poliittinen susi
John Ford oli suuri yksinäinen – myös poliittisilta näkemyksiltään
Kimmo Hämäläinen
"Mies, joka vaikutti lännenelokuvan kehitykseen ja mytologian pönkittämiseen enemmän kuin kukaan muu ja kulki omia polkujaan valjastaen elokuvansa maksavan yleisön ehdoilla. Poliittinen opportunisti, joka kannatti vasemmistoa tai oikeistoa aina tarpeen mukaan asiasta riippuen. Työnarkomaani, joka halusi sinne, missä kuohui."

Tekijä astuu kuvaan
Omaelämäkerrallisen dokumenttielokuvan tie marginaalista muistibuumiin
Marika Maijala
"Kynnys yksityisen ja julkisen välillä on madaltunut viimeisen kymmenen vuoden kuluessa oleellisesti. Itse asiassa omaelämäkerralliset dokumenttielokuvat ovat hätkähdyttäviä esimerkkejä siitä, miten yksityisiä identiteettejä ei rakenneta vain julkisten joukkoviestimien avulla vaan kirjaimellisesti joukkoviestimissä."

Tati on toista maata
Koomikko modernisaation kriitikkona
Heli Paalumäki
"Jacques Tati pysyi oppositiossa paitsi suhteessa elokuvien liukuhihnatuotantoon myös moderniin yhteiskuntaan. Hän kuvasi komedian keinoin aikansa ominaispiirteitä ja modernisaation vaikutuksia ihmisiin. Miten Tati pystyi kuvaamaan sovinnaisia käytäntöjä ja silti pysymään itse kaiken tyypillisyyden ulkopuolella?"

Video Killed the Radio Star
Ideaaliradio vuorovaikutteisen informaatiovälityksen tiellä
Juha Rosenqvist
"Radion harjoittaman tiedonvälityksen tulisi olla vuorovaikutteista: siinä missä kuulijalla on mahdollisuus vastaanottaa informaatiota tulisi hänellä olla mahdollisuus myös lähettää sitä. Radiosta ei kuitenkaan tullut sananvapauden ja demokraattisen tiedonvälityksen verkostoa, vaan lyhyen villin ajan jälkeen radiotoiminta valtiollistui ja monopolisoitui."

Kapinallinen Vasili Shuksin
Stenka Razin -inkarnaatio?
Pentti Stranius
"Venäjän viimeisellä maaseutuohjaajalla oli unelma: filmata elokuva kapinallisesta kasakkapäälliköstä Stenka Razinista. Hän kehitteli rakasta aihettaan vuosikaudet. Hän taktikoi, mutta pysytteli jääräpäisesti projektinsa herrana – ja siten Shuksinista tuli puoluenomenklatuuran silmissä ideologisesti vaarallinen individualisti."

Menneisyyden representointi populaarielokuvassa
Esimerkkinä Angelika-elokuvat
Tanja Sihvonen
"Miten historiattomalle, 'tässä–ja–nyt' elävälle yksilölle ruumiillisuus voisi rakentaa suhdetta menneisyyteen, etenkin historiallisen elokuvan ja sen kuvaston kautta? Angelika-elokuvien osalta tämä teema nousee keskeiseksi, sillä juuri niiden voimakas painotus ruumiiseen ja sukupuoleen määrittää niiden kuvastoa ja siten sitä mediatilaa, jossa ne todellistuvat."